سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عدم همکاری میراث فرهنگی استان کرمان در برگزاری سوگواره ملی تعزیه

عدم حضور مسئولان میراث فرهنگی کرمان در سوگواره ملی تعزیه ده زیار خستگی را بر تن برگزارکنندگان سوگواره گذاشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ ثارالله انکوتی دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هیچ همکاری در برگزاری سوگواره ملی تعزیه امام (ره) در روستای ده زیار کرمان نداشت.

ثارالله انکوتی با اشاره به اینکه هنر آئینی تعزیه با سختی‌های بسیار زیاد ثبت ملی شده است گفت: تعزیه تنها هنر دینی جهان اسلام است که در کشور و استان کرمان مخاطبان بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این آئین مذهبی بهصورت مردمی و خودجوش در سراسر کشور و روستای ده زیار برگزار میشود افزود: برگزاری سوگواره تعزیه در روستای ده زیار جدای از جنبه عزاداری این آئین ظرفیت گردشگری مذهبی را فراهم کرده است.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار با اشاره به اینکه شورای سیاستگزاری سوگواره تعزیه به ریاست دکتر بصیری معاون سیاسی استاندار کرمان برگزار شد خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در این جلسه دعوت شده بود در جلسه برنامه ریزی نیامد و مصوبات جلسه را هم اجرایی نکرد.

وی با بیان اینکه زمینه سازی برای حضور گردشگران خارجی از مصوبات مهم جلسه برنامهریزی سوگواره بود گفت: متاسفانه میراث فرهنگی استان هیچ اهمیتی برای این مصوبه قائل نشد و هیچ قدمی برنداشت.

انکوتی با بیان اینکه سوگواره تعزیه ده زیار در نحوه اجرا و هم از نظر حضور مردم و هم مناسبت برگزاری سوگواره بسیار متفاوت است و مورد استقبال باشکوه تعزیه خوانان از سراسر کشور و مردم قرار گرفته است افزود: تقریبا در هر شب سوگواره میزبان بیش از سه هزار نفر از مردم از اقسانقاط کشور و استان کرمان هستیم.

عضو شورای اسلامی روستای ده زیار با اشاره به اینکه یکی از اهداف بزرگ برگزاری سوگواره تعزیه در ده زیار راهاندازی گردشگری مذهبی است تصریح کرد: انتظار داشتیم اداره کل میراث فرهنگی استان بهعنوان متولی اصلی جذب گردشگر در استان در این زمینه جلس‌های برگزار و مشاوره‌های لازم را به ما بدهد.

وی با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان و فارس با استفاده از هنر آئینی تعزیه ظرفیت جذب گردشگر مذهبی را ایجاد و بهرهبرداری میکنند گفت: متاسفانه در استان کرمان متولیان این حوزه هیچ ارزشی قائل نیستند و از این ظرفیت عظیم مغفول مانده اند.

انکوتی با بیان اینکه امیدواریم فعالان حوزه گردشگری استان در دومین سوگواره ملی تعزیه دست ما را بگیرند گفت: روستای ده زیار کرمان آمادگی لازم برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را دارد، اما در جذب گردشگران نیاز به مشاوره داریم.

گفتنی است سوگواره ملی تعزیه ده زیار همه ساله در ایام ارتحال امام خمینی (ره) با حضور گروه‌های برگزیده و تعزیه خوانان مطرح کشوری برگزار میشود و روستای ده زیار به عنوان خاستگاه تعزیه استان کرمان با برگزاری سوگواره‌های تعزیه در ارتقای سطح کیفی تعزیه استان کرمان بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.