سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تدارک برنامه مقابله با آسیب اجتماعی برای دانش آموزان تا فاکتور‌های اساسی انتخاب وزیر آموزش و پرورش

آموزش وپرورش در هفته گذشته با اخباری چون اما واگر‌های انتخاب وزیر شایسته و برنامه‌ریزی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گذشت.

رش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند  قطعیت اعمال حداقل حقوق دانشجو معلمان، فاکتور‌های اساسی انتخاب وزیر آموزش و پرورش و رونمایی از ۱۸ برنامه جدید دانش آموزی مقابله با آسیب‌های اجتماعی سپری شد.

اعمال حداقل حقوق دانشجو معلمان قطعی است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان درباره سرانجام وضعیت پرداخت حقوق دانشجومعلمان و پیگیری این فرآیند اظهار کرد: ضمن تشکر از سازمان امور و اداری استخدامی در جلسه اخیری که روز گذشته داشتیم این موضوع پیگیری شد و طبق اظهارات مسئولان این سازمان دانشجومعلمان از حداقل حقوق برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه دانشجومعلمان استخدام رسمی آزمایشی هستند، ادامه داد: مقرر کردیم تمام حقوق گیران از حداقل حقوق برخوردار شوند و با توجه به اینکه دانشجومعلمان هم استخدام رسمی آزمایشی هستند بنابراین از این میزان حقوق که مبلغ یک میلیون و ۵۶۳ هزار تومان است، بهره مند می‌شوند.

رونمایی از ۱۸ برنامه جدید دانش آموزی مقابله با آسیب‌های اجتماعی

مسعود شکوهی مدیر کل دفتر امور تربیتی و مشاوره‌ وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده دانش‌آموزان اظهار کرد: مدرسه متاثر از فضای اجتماعی و خانواده است و نمی‌توانیم آن را فضایی ایزوله محسوب کنیم، البته با همکاری اولیا مدرسه سعی می‌کنیم این محیط را به فضایی سالم و با نشاط تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن موضوع آگاهی بخشی و توانمند سازی دانش آموزان و حتی خانواده‌های آن‌ها به طور جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر امور تربیتی و مشاوره‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۱۸ برنامه جدید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی طراحی و تدوین شده است که به زودی رونمایی خواهد شد.

تخصص و تحصیلات، فاکتورهای اساسی انتخاب وزیر آموزش و پرورش

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعدد رفت و آمد وزرای آموزش و پرورش و تاثیر تخصص‌گرایی و مدرک تحصیلی در تعیین افراد اظهار کرد: رفت و آمد وزرای آموزش و پرورش نه تنها در دولت فعلی بلکه در دولت‌های قبلی هم وجود داشته است و به‌طور تقریبی طی ۲ دوره دولت نهم و دهم هم شاهد تغییر سه وزیر بودیم که این موضوع نشان می‌دهد ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت در انتخاب وزرای وزارتخانه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش باید دقتی بیشتر داشته باشد و در تعیین آنها به عنوان سکان‌دار یک دستگاه، به مواردی مانند تخصص، تحصیلات دانشگاهی و تجربه دقت کند.

سعیدی با بیان اینکه دولت‌های مختلف هیچ زمان به آموزش و پرورش نگاهی شایسته‌ صورت نگرفته است، گفت: در انتخاب وزیر باید وسواس و تدبیر بیشتری شود، اکنون می‌بینیم وزیری انتخاب می‌شود و پس از مدتی به دلیل نارضایتی و ناتوانی در اجرای برنامه‌های کلان این فرد تغییر می‌کند.

تربیت دینی در مدارس محقق نشده است

جمیله علم الهدی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سکولاریسم در متن مدارس ما وجود دارد و با این روش نمی‌توانیم تربیت دینی را پیش ببریم، گفت: علاوه بر این موضوع عنصر ساختارگرایی در فلسفه تعلیم و تربیت وارد شده است که جزو مسائلی است که می‌توان آن را به وسیله فلسفه صدرایی برطرف کرد.

وی تاکید کرد: اکنون تربیت دینی به خوبی در نظام تعلیم و تربیت ما نتوانسته تحقق پیدا کند به عنوان مثال حجاب را آوردیم اما فلسفه حجاب وجود ندارد و آنچه اکنون پدید آمده موزاییکی از سکولاریسم است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: البته تربیت دینی را شکست خورده نمی‌دانم چرا که ضمن گفتگو‌های موفق در حوزه بین المللی مدارس موفقی داریم؛ به عنوان مثال نوجوان ما در شرایط فعلی برای اسلام می‌جنگد و این در حالی است که در برخی از دانشگاه‌های ما سوداگری مورد توجه قرار گرفته است، اما متاسفانه روحیاتی داریم که به داشته‌های خود اهمیت نمی‌دهیم.

اما و اگر‌های فعالیت معلم مرد در مدارس دخترانه/ برگزاری کلاس کنکور در مدارس قانونی است؟

زهرا مظفر سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس‌های کنکور و تقویتی سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان در ایام تابستان اظهار کرد: با توجه به قوانینی که در آموزش و پرورش وجود دارد، برگزاری کلاس‌های تقویتی و مرور سال تحصیلی قبل در ایام تابستان مشکلی ندارد البته این موضوع هم باید با موافقت خانواده‌ها و شورای مدرسه انجام شود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های کنکور در مدارس به‌طورمعمول با موافقت خانواده‌ها و حتی استقبال آنها از این طرح خواهد بود بنابراین مشکلی در برگزاری این کلاس‌ها نداریم اما برای سایر پایه‌های تحصیلی باید قوانین آموزش و پرورش رعایت شود.

مظفر درباره حضور معلم مرد در مدارس دخترانه یا بالعکس اظهار کرد: بر اساس قوانینی که تاکنون وجود داشته‌اند، ورود معلم جنس مخالف به مدرسه ممنوع است و با وجود تاکیداتی که پیش از این بوده است، اکنون این موضوع را به طور جد‌تری پیگیری می‌کنیم و حتی در کلاس‌های کنکور و مدارس هم حضور این معلمان به هیچ وجه قانونی نیست.

کمبود بیش از ۱۳ هزار نیروی انسانی در مدارس پایتخت/ خانواده‌ها نگران کمبود معلم نباشند

عبدالرضا فولادوند مدیر کل آمورش و پرورش تهران درباره وضعیت نیروی انسانی و کمبود معلم در پایتخت برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اظهار کرد: امسال ۹ هزار نفر خروجی داریم و حدود ۵۰۰ نیروی جدید جذب خواهیم کرد البته درصدد رفع مشکلات نیروی انسانی هستیم و خانواده‌ها از بابت کلاس‌های درس فرزندانشان نگرانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته پنج هزار نفر خروجی داشتیم که با احتساب هشت هزار و ۵۰۰ خروجی امسال در مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در مدارس کمبود داریم.

فولادوند با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا از طریق نیروهای درون آموزش و پرورش مشکل کمبود نیروی انسانی را از طریق نیروی حق التدریس حل کنیم، بیان کرد: اکنون وضع موجود را ارزیابی کردیم و نسبتا مشکلات حداقل است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.