سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یورو نیوز بررسی کرد؛

اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران چه اقدامی انجام داده است؟

یورو نیوز در گزارشی نقش اتحادیه اروپا و سران اروپایی در حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی یورو نیوز انگلیسی گزارش داد: اتحادیه اروپا در رابطه با ایران در وضعیت دشواری قرار گرفته است.

در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: جنگ لفظی بین ایران و آمریکا ادامه دارد. ایران اعلام کرده است که رئیس جمهور آمریکا از مشکلات ذهنی رنج می‌برد. در این حال بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا به خاطر اقدامات خود در قبال توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. بسیاری از سران اروپایی خواهان اقدامات میانجیگرانه بیشتری هستند.

در ادامه «جک پاروک» خبرنگار این شبکه تلویزیونی در بروکسل در این باره که اروپا به عنوان یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای چه اقدامی برای حفظ آن انجام داده است؟ گفت: آنچه که سران اتحادیه اروپا و موگرینی انجام می‌دهند این است که آن‌ها از ایران خواسته‌اند در توافق باقی بماند. آن‌ها به دنبال ایجاد سازوکار پرداختی و تسهیل آن بوده‌اند تا تبادلات مالی بین ایران و دیگر کشور‌ها به خوبی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا: در تنش میان ایران و آمریکا دخالت نمی‌کنیم


وی افزود: زمانی که آمریکا از توافق خارج شد، این کشور اعلام کرد که علاوه بر ایران هر کشوری را که با ایران هم همکاری اقتصادی کند تحریم خواهد کرد. شرکت‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کردند در این فهرست قرار گرفتند. اتحادیه اروپا تلاش کرد که یک سازوکار مالی را ایجاد کند، اما این سازوکار صادرات نفت ایران را در نمی‌گرفت. موگرینی با این وجود اعلام کرده است که تمام تلاش خود را برای حفظ توافق انجام می‌دهد.

این خبرنگار افزود: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در روز سه‌شنبه تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرد. ما جزئیات این تماس تلفنی را نمی‌دانیم. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم که کشورش یکی از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است اعلام کرده است که تنها یک راه حل سیاسی برای وضعیت موجود وجود دارد. اروپایی‌ها در تلاشند که ایران را متقاعد کنند که در توافق اتمی باقی بماند. ایران اعلام کرده است که این کار را نخواهد کرد و غنی سازی اورانیوم را بار دیگر آغاز خواهد کرد. این موضوع اتحادیه اروپا را در وضعیت دشواری قرار داده است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و با بازگرداندن همه تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای تعلیق شده بودند، اعلام کرد کارزار فشار تحریم حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنا بر گزارش مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد.

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

در آستانه پایان مهلت ۶۰ روزه ایران، اتحادیه اروپا اعلام کرد روز ۲۸ ژوئن (۷ تیر) مقامات ارشد ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین، و روسیه برای بررسی راه‌های حفظ برجام در شهر وین، پایتخت اتریش تشکیل جلسه خواهند داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
لعنت بر دشمنان اسلام
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
شرکت هایش را از ایران برده، در جنگ و درگیری بین کشورهای منطقه سلاح ارسال میکنه، برای رفع نیازهای انرژی اش درآینده با کمک آمریکا به کشورهای نفتی مثل لیبی حمله میکنه، در ایجاد فتنه های کشورهای منطقه نقش ایجاد میکنه، سفارت خونه هاش به شدت فعال شدن، برای حضور پررنگ تر در منطقه خودزنی می کنه و بعد میبینی نظامی هاشون در منطقه حضور پیدا میکنن و ...
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
سعید فروزان
۰۱:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۸
کلا سیاست فرانسه همیشه بر مبنای دروغ و منتظر گذاشتند طرف مقابل است
سیاستی که ممکن است برای کشورهای آفریقایی تحت استعمار فرانسه کار آمد باشد یا در گذشته برای ایران ،اما اینبار دیگر با ایران کور خوانده‌اند
همانطور که میگوئیم مرگ بر امریکا ،این اروپای بی خاصیت و روباه منش را هم احتیاجی نداریم که هیچ ،آنها احتیاج به ایران دارند برای ماندن در منطقه
مهرداد
۰۱:۳۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
مرگبر اروپا __________اروپا ""دم"" امریکاست
پورحاتم
۲۳:۲۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
هر چند که اروپا دیگر بازیگر بین الملل نیست اما دارند به دستور ارباب دیونشون ترامپ نقش پلیس خوب رو برای ایران بازی می کنند.
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اروپا ثابت کرد عددی نیست و ضعیفتر از آن هست که توان اجرایی داشته باشه یه جور زیردست آمریکاست فقط به دهن ترامپ نگاه میکنه. بایست برجام کنار گذاست و با شدت و حدت به تولید و اشتغال و قدرت اتمی افزود امنیت و رفاه در داخله نه در برجام
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اروپا پر توقع شده . دولت باید اقتدار خودش را نشان دهد.
مجتبی
۱۷:۲۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
کارهای اروپا شامل : همکاری با آمریکا ، ابراز تآسف عمیق از مسئله خروج آمریکا از برجام ، تآکید وسفارش ویژه به ایران که به برجام متعهد باقی بمانند
هادی
۱۷:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
آنها دروغ میگن ما باید غنی سازی کنیم وراکتور اراک را راه اندازی کنیم اگه شل کنیم بازم اونا شیر میشن موگرینی یه افریطه دروغگوست اروپا هیچ وقت آمریکا رو ول نمیکنه ایران رو برداره امثال مکرون ومرکل هر دو دروغگو هستن دنبال اتلاف وقتن
Bohloolpanah
۱۷:۱۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
روزهاى اول شروع برجام شركتهاى اروپايى وتجار اروپايى به ايران سرازير شدند به اميد تجارت سود مند با ايران ، فرصت خوبى بود (بايد اصطلاحا دون پاشى ميكرديم )يعنى با شل كردن سر كيسه دست وبال اروپا وشركتهايشان را در ايران بند ميكرديم كه با اشتباه مسوءلين كشورفرصت هدر رفت .چون مسؤلين در جلب منافع ايران عجله كردند واروپايى ها ديدند هم بايد منافع وسرمايه به ايران بياورند وهم جريمه به امريكا بپردازند ،بنابراين پاپس كشيدند . حالا هم اروپا انگيزه براى سودرسانى به ايران ندارد مگر خود اروپا هم سود ببرد در ان صورت خواهيد ديد كه دست اروپا باز خواهد شد ،اما بدون سود رسانى به اروپا توقع هيچ حركتى از اروپا نميشود داشت.
سياستمدار زيرك كجاست تا فرصت سازى كند .
اقا يون مسؤل دون پاشى كنيد بعد پرنده صيد كنيد .
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دون پاشی کردند اومدند دون ها رو خوردند و فرار کردند!! شما کجای کاری بزرگوار!!
توتال اومد اطلاعات ما را دزدید پژو اومد قرار داد نوشت و.... کلی برای هواپیما ....
حالا کدومشون هستند؟!! دون ها رو خوردند و رفتند و انفعال و بی حالی مسئولین ما ادامه داره
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
این تجربه دردناک که قشر مستضعف بهایشو پرداخت کرده و میکنه، یه درسی باشه برای سیاستمداران ما که یک مهلت چند هفته ای رو یکسال طول نمیدند!
اگه همون موقع 60 روز مهلت میدادیم و بعد گام دوم بر میداشتیم آمریکا و اروپای ها با خیال راحت بازار نفت رو مدیریت نمیکردند، الان که 2 ماهه نفت ایران تحریمه قیمت نفت کاهشی شده!
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
60روز هم زیاده 2 هفته آخرش
ولی دریغ از انفعال و بی حالی مسئولین ما
چه کنیم مردم انتخاب کردند دیگه!!
محمدامین
۱۶:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
کشورماکه ازهمه معادن غنی هستیم دیگه نیازی به آمریکا،اروپانداریم،بمب اتم هم بسازیم ،ماهم بشیم مثل کشورهای بیطرف
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
آیا کار اروپا اتلاف زمان و هدر دادن سرمایه کشور و خسارت نیست؟
نباید ایران تقاضای خسارت کند؟
جاسم
۱۴:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اروپا مانند .... از آمریکا میترسد و اقدامی نخواهدکرد جز اتلاف وقت و سرکاری
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دوباره یکی یکی کشورهای اروپایی دارن میرن پشت آمریکا، اما در مقطع کنونی مذاکره مجدد برای ایران ریسک بزرگی است و تبعات خوبی نداره ایران در حال حاضر فقط باید روی برجام پافشاری کنه و دچار اشتباه نشه
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
برجام هم دیگه سوخته از اول هم مذاکره اشتباه بود باید چسبید به معامله اقتصادی با کشورای دوست یا بی طرف و استفاده از ارزهای مشترک این تنها راهه
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اینا استاد سر کار گذاشتن در عالم هستن ننگ بر دشمنان اسلام
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
همون کارایی که قبلا انجام داده با یه مشت وعده الکی
حقگو
۱۳:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ملت ایران از اروپا و امریکا خسارت میخواهد و دولت بعنوان نماینده ملت موظف است خسارتهایی که به اقتصاد ایران خورده را از این دروغگویان اروپا بگیرد
علیزاده
۱۲:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
انصافا برای برجام جانفشانی کردند . تا می توانستند گفته اند ما پایبندیم . یعنی پای ما بسته به پای امریکاست . امریکا هر جا بره ما هم همانجا خواهیم رفت .
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
شناخت اینستکس مهم ! چی میگه به ما میگه نفتتون بدین اونم فقط با غذا تهاتر می کنیم یعنی اینکه پولی پرداخت یا جابجا نخواهد شد !!!! آیا این کانال مالیه !!!؟؟؟
صحبت درباره اینستکس نشون داد اوناهم دنبال محدودیت ایران هستند !!!
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اینستکس عملا" جهت تاثیرگذاری بیشتر تحریمها طراحی شده نه امکان مالی ! باید هوشیار باشیم !!! چون ما رو بشدت محدود می کنه و این همون هدف تحریمهاست !!!
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اینستکس همان برنامه نفت در برابر غذاست یه کم هم بدتر !
چون برنامه نفت در برابر غذا سازمان ملل غذا و دارو رو هم شامل میشه اینستکس همون نیست !
پذیرش همچین چیزی فقط پذیرش تحریمهاست !
اینستکس عملا" دست و پای ایران رو می بنده و اینستکس و اف ای تی اف فقط برای مهار قدرت دور زدن تحریمها برای ایران و ایران بشدت محدود می کنه بنظرم یه حقه کثیف نه امکان مالی !!!!
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
عه هنوز از برجام خارج نشدید
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اروپا کاری انجام نداده و نمیدهد چرت ما باید به انها نیاز داشته باشیم
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اروپا فقط نقش خریدار زمان به قیمت مجانی را بازی می کند.
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
این جمله خیلی جالبه:
"اروپا به عنوان یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای چه اقدامی برای حفظ آن انجام داده است؟ گفت: آنچه که سران اتحادیه اروپا و موگرینی انجام می‌دهند این است که آن‌ها از ایران خواسته‌اند در توافق باقی بماند."
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تقریبا" هیچ !!!!