سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجلیل از پدر تاریخ کرمانشاه

پدر تاریخ کرمانشاه به مناسبت روز فرهنگی کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان تجلیل شد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،مهدی عبدالمالکی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، در آیین تجلیل از استاد محمدعلی سلطانی پژوهشگر برجسته کرمانشاهی و مولف دایرة المعارف تاریخ کُرد و کرمانشاه با اشاره به مصوبه شورای شهر کرمانشاه مبنی بر انتخاب ششم تیرماه به عنوان روز فرهنگی کرمانشاه و تایید آن در وزارت کشور گفت : امسال اولین سالی است که برنامه های فرهنگی را برای گرمیداشت این روز در نظر گرفته ایم که در برنامه نخست آیین نکوداشت استاد محمدعلی سلطانی و رونمایی از ارج نامه این استاد بزرگ را خواهیم داشت.

وی گفت : در برنامه دیگری نیز امروز چهارمین فرهنگسرای شهر به بهره برداری می رسد که به نام استاد میرجلال الدین کزازی نام گذاری شده است.

مازیار رضایی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه ارتقا حس اعتماد به نفس مردم شهر اصلی ترین اولویت این کمیسیون است، گفت: در همین راستا چالش اصلی که با آن مواجه هستیم عدم توجه به داشته هایمان است.

وی افزود: ما مفاخر و بزرگان و داشته های بسیاری داریم که قدر آنها را نمی دانیم و اصلا بسیاری از آنها را نمی شناسیم.

وی تصریح کرد: این داشته ها و نعمت ها طیف وسیعی از افراد، اماکن و .. را شامل می شود. ما بزرگانی همچون پرتو کرمانشاهی، محمدعلی سلطانی و ... داریم و بناهایی تاریخی باشکوهی مانند تاقبستان و بیستون در دل کرمانشاه جای دارد که فقط یک نمونه از همه اینها در جهان است.

وی افزود: برای همین تصمیم جدی کمیسیون فرهنگی شورای شهر بر معرفی این داشته ها قرار گرفت و در همین راستا برنامه "کرمانشاه پایتخت نوروز ایران" در نوروز امسال برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوبی همراه بود و قرار است با توجه به فعالیت دبیرخانه دائمی این جشنواره سال آینده شاهد برگزاری جشنواره بین المللی "کرمانشاه، پایتخت نوروز ایران" باشیم و از تمام کشورهایی که آیین نوروز در آنها برگزار می شود برای شرکت در این جشنواره دعوت خواهد شد.

وی افزود: برنامه "کرمانشاه، شهر خلاق موسیقی" هم استارت زده شده و با وجود هنرمندان برجسته در عرصه موسیقی باید این شهر به عنوان شهر خلاق موسیقی در کشور معرفی شود.

رضایی به ثبت ملی هوره و مور هم اشاره کرد و افزود: ظرفیت های بزرگی در عرصه موسیقی داریم و کرمانشاه مهد ساز تنبور است که بیش از چهار هزار سال قدمت دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمانشاه از بازسازی مقبره یارمحمد خان کرمانشاهی "سردار مشروطه" خبر داد و افزود: قرار است بنایی بر روی مقبره این مرد بزرگ با نام ساختمان مشروطه ساخته شود.

رضایی به تصویب روز ملی کرمانشاه در جلسه شورای شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط مشاور پروژه تدوین سند توسعه کرمانشاه، گل نیلوفر به عنوان برند کرمانشاه انتخاب شده و قرار است کرمانشاه به عنوان شهر نیلوفری جهان معرفی شود.

وی افزود: در همین راستا روز ششم تیر ماه را که همزمان با شکوفایی گلهای نیلوفر است به عنوان روز فرهنگی کرمانشاه انتخاب کردیم.

وی از راه اندازی پارک مشاهیر کرمانشاه هم خبر داد و افزود: قرار است یکی از پارک های بزرگ شهر برای این کار انتخاب شود و سردیس های بزرگان در آن ساخته شود و بخشی از این پارک به عنوان فضایی برای انجام کارهای فرهنگی در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: همچنین قرار است خانه ای در کرمانشاه به عنوان خانه بزرگان یا "گورا مال" راه اندازی شود تا بزرگان بتوانند در این خانه ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشند.

این مراسم با رونمایی از ارج نامه استاد محمد علی سلطانی همراه بود و در همین راستا ابراهیم رحیمی زنگنه نگارنده این ارج نامه دبا اشاره دشواری هایی تدوین این ارج نامه گفت: این ارج نامه مشتمل بر 1600 صفحه است و تدوین آن بیش از دو سال به طول انجامیده است.

وی افزود: در این ارج نامه در کنار شرح زندگانی محمدعلی سلطانی، مصاحبه ها و نامه نگاری های او با بزرگان، بسیاری از مقالات برجسته و بخشی از آثار مختلف او نیز آورده شده است.

رحیمی زنگنه با تقدیر از تلاشهای محمدعلی سلطانی در بیش از چهاردهه فعالیت او در عرصه فرهنگ و تاریخ کرمانشاه گفت: این استاد برجسته چهره ای است که با چهل سال مجاهدت خود هویت فرهنگی و تاریخی کرمانشاه را احیا کرده و تک تک کرمانشاهیان از این حیث مدیون تلاش های اویند.

وی افزود: دانشنامه و دایرة المعارف او به نوعی شناسنامه کرمانشاه است و او را می توان به حق پدر تاریخ کرمانشاه نامید.

وی یادآور شد: علاوه بر انجام کارهای پژوهشی و تاریخی، این استاد بزرگ شاعر نیز هست و بیش از دو هزار بیت شعر از او به چاپ رسیده که بخشی از آن در کتاب ارج نامه استاد درج شده است.

این استاد دانشگاه از خوشنویسی به عنوان دیگر هنر استاد محمدعلی سلطانی یاد کرد و افزود: در بحث تاریخ خوشنویسی هم محمدعلی سلطانی از بزرگان است.

رحیمی زنگنه افزود: ارج نامه استاد در دو جلد به زبان های کردی، فارسی، انگلیسی، ترکی استانبولی و آلمانی تهیه شده و جا دارد از تلاشهای خلیل کهریزی در همکاری برای تهیه این ارج نامه تقدیر کنم.

میرجلال الدین کزازی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با تقدیر از بانیان برگزاری این مراسم گفت: آن کرمانشاهی که من می شناسم و آن کرمانشاهی که به آن دل بسته ام و همواره آرزو برده ام که همان باشد که می تواند بود، در این بزم بشکوه نمود یافته است.

وی افزود: راه تا رسیدن به آن کرمانشاه؛ آن کرمانشاه راستین راهی بلند و دراز است، اما آنچه بدان می نازم و آن را نویدی و امیدی می دانم برای همه کرمانشاهیان این است که می بینم کرمانشاه راه خود را یافته است و گامی در آن راه برداشته است.

کزازی تصریح کرد: همچنان از ژرفای دل آرزو دارم از این پس گام های بلند و استوار در این راه که راه روشن و رستگاری است برداشته شود.

وی با تاکید بر ظرفیت های بسیار کرمانشاه گفت: اگر کرمانشاه خود را بشناسد و در پی شناخت خود، بشکفد ابرشهر ایران خواهد شد و یکی از بزرگترین شهرهای جهان. چرا که بی پروا می گویم کرمانشاه گوهره و افشره ایران زمین است.

وی افوزد: این سخنی است که از سرشیفتگی به کرمانشاه چندبار گرفته ام اما دوباره انگشتی بر آن مینهم، ما به یاری سه دانش می توانیم جهان باستان را بازیابیم، باستان شناسی، زبان شناسی و اسطوره شناسی و کرمانشاه به واقع بهشتی برای این سه دانش است.

این استاد ربان ادبیات فارسی تصریح کرد: پیشینه باستانی شناسی کرمانشاه بنا بر اسناد و مدارک به 120 هزار سال پیش بر می گردد و این شگفتی در شگفتی است.

کزازی در ادامه به ویژگی های بارز استاد محمدعلی سلطانی اشاره کرد و افزود: کرمانشاه شهری است که رازهای ناشناخته بسیاری دارد و هرکس مرد این میدان نیست که این رازها را باز شناسد، اما یکی از مردانی که آشکارا وارد این میدان شده محمدعلی سلطانی است.

وی افزود: سالهاست که سلطانی را می شناسم و او از دوستان من است و نمونه ای است از ایرانی راستین. چون مهربان، آزادمنش و فراخ اندیش است و هرگز ندیده ام از کسی به نکوهش و به بدی یاد کند.

محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به ثروت بسیار استان گفت: گوشه ای از جلوه ثروتمندی استان همین بزرگان و مفاخر آن هستند که برخی به چهره های برجسته جهانی تبدیل شده اند.

معاون استانداری کرمانشاه تصریح کرد: معرفی این بزرگان و مفاخر باید در اولویت قرار گیرد تا نسل های آینده با مفاخر سرزمین مادری خود آشنا شوند.

کاوه بیات پژوهشگر نیز به تالیفات بسیار استاد محمدعلی سلطانی و آثار برجسته این پژوهشگر اشاره کرد و افزود: این آثار منبع معتبر و ارزشمندی برای هر پژوهشگر محسوب می شوند.

وی با اشاره به بی دقتی های فراوان در زمینه چاپ و نشر کتاب، گفت: متاسفانه شاهدیم در برخی کتاب ها با نیش و کنایه نسبت به اقوام و طوایف و شهرهای مختلف تفاخر می شود که این یک آفت است و آثاری مانند آثار محمدعلی سلطانی می تواند معرفی شان و جایگاه یک کتاب ارزشمند باشد.

قطب الدین صادفی استاد دانشگاه هنر نیز با تاکید بر شناخت تمام داشته های سرزمین مادری گفت: اول باید داشته هایمان را بشناسیم و بعد در پی معرفی آن برآییم و باید این معرفی استمرار داشته باشد.

وی به تسلط استاد سلطانی بر تمام زبان های کردی و تاریخ کُرد و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این جای تقدیر دارد و بسیار باید به خود ببالیم که چنان بزرگی در استان داریم.

در ادامه این مراسم نشان فرهنگ و هنر به استاد محمدعلی سلطانی تقدیم و از سوی بسیاری نهادها و ارگان ها از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری و... از این استاد برجسته تجلیل شد.

محمدعلی سلطانی نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم سخنرانی اش را با لحنی از انتقاد و دلخوری شروع کرد، انتقاد از اینکه در این حدود چهار دهه فعالیتش کمتری کسی سراغ او را گرفته و کمتر نهادی از آثار او بهره جسته است.

وی افزود: از همه بابت این مراسم قدردانی می کنم و این اقدام سازمان فرهنگی شهرداری برای خود من جای تعجب داشت. تا پیش از این شهرداری را منجمد میدانستم، اما با این اقدام بسیار شگفت زده شدم.

سلطانی به تلاش های بسیار خود در بیش از 40 سال فعالیتش اشاره کرد و افزود: در سالهای جنگ تحمیلی من مشغول امور فرهنگی شدم و تلاش کردم مردم این شهر و جوانان آن از مباحث فرهنگی عقب نمانند و در این سالها برای تدوین دایرة المعارف تاریخ کُرد و کرمانشاه تلاش های بسیاری متحمل شدم، اما هیچ کس سراغ من را نگرفت و در هیچ طرح و پروژه ای از من استفاده نشد، این درحالیست که همین دایرة المعارف در حال حاضر در بسیاری کتابخانه های برجسته دنیا وجود دارد و تاریخ کرمانشاه را به دنیا معرفی میکند.

وی از بی توجهی مسئولین انتقاد کرد وافزود: در این سالها حتی ریالی برای کارهایم از هیچ مسئولی نگرفته ام و خودم به عشق وطن و سرزمین دست به قلم برده و کارهای فرهنگی انجام داده ام و ای ها درسی برای جوانان که برای عشق به سرزمین خود فعالیت کنند.

وی افزود: دایرة المعارف من دار التقریب بین مذاهب است و این اثر هیچگاه آنطور که باید معرفی و تقدیر نشد.

سلطانی با گلایه از صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: من با تلویزیون ایران در بسیاری جاها مصاحبه کرده ام، اما در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه حتی 40 ثانیه از من سخنی به میان نیامده است.

در پایان این مراسم از ارج نامه این استاد بزرگ رونمایی شد، بخشی از این کتاب به ارج نامه دکتر فریبا مقصودی؛ خط بانوی ایران -همسر محمدعلی سلطانی- اختصاص دارد .

 

 

انتهای پیام/د

امسال اولین سالی است که برنامه های فرهنگی برای گرمیداشت روز تاریخ کرمانشاه در نظر گرفته ایم

 

برچسب ها: مطبوعات ، معرفی کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.