سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در روز ملی آفریقا:

امنیت منطقه همواره با حضور ایران تامین خواهد شد/ قصد آمریکا برای تحریم رهبر انقلاب نقض آشکار مقررات جهانی است/ اروپا نمی‌تواند علیه ایران بیانیه صادر کند

وزیر خارجه گفت: اگر آمریکایی ها فکر می‌کنند با حذف ایران امنیت منطقه را تامین خواهند کرد اشتباه می‌کنند.


به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در مراسم روز ملی آفریقا گفت:  اگر آمریکایی ها فکر می‌کنند با حذف ایران امنیت منطقه را تامین خواهند کرد اشتباه می‌کنند چرا که امنیت منطقه نیازمند ایران است و این آمریکایی‌ها هستند که در منطقه خطر و تنشج آفریده اند.

وی ادامه داد: قراردادن نام رهبری در لیست تحریم نشانگر این واقعیت است که آنها با موازین بین المللی ناآشنا و مقررارت و قواعد رفتاری کشور‌ها را نمی‌دانند و با اسلام بیگانه هستند.

ظریف درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر اقدامات ما نبود ایران کل خاورمیانه و عربستان را گرفته بود، تصریح کرد: ایران هیچگاه قصد تجاوز به همسایگان را نداشته و ندارد، ایران تامین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت منطقه را تامین کرده و اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با حذف ایران می‌توانند امنیت این منطقه را تامین کنند، بسیار اشتباه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تصمیم آمریکا برای تحریم وی، گفت: در تحریم‌هایی که اعلام شد نام بنده در آن نیست، اما قرار دادن نام مقام معظم رهبری و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانگر این واقعیت است که کاملا با موازین بین المللی نه تنها ناآشنا بلکه مقررارت و قواعد رفتاری بین کشور‌ها را نمی‌دانند و کاملا با اسلام بیگانه هستند. حتی آنها روابط بین مرجعیت و پیروانش را نمی‌دانند و چه بسا بسیاری از مردم آمریکا را به لحاظ اجرای وظایف دینی شان در مضیقه قرار می‌دهند.

وزیر خارجه افزود: این اقدام آمریکا می‌تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود، اما این اقدامات نشانگر این است دولت آمریکا همه تلاش هایش را انجام داده برای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران به نتیجه نرسیده و به مسیر‌های دیگری رو آورده و متاسفانه ادعای آن‌ها درباره اینکه دنبال مذاکره هستند با این اقدامات کاملا برای دنیا ثابت شده که این ادعا‌ها دروغین است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ سوالی درباره بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص ماندن ایران در برجام و اگر ایران گام دوم را بردارد عواقبی به دنبال خواهد داشت یا خیر، گفت: آنچه ما اعلام کردیم در قالب حقوق خودمان است، کشور‌های اروپایی متاسفانه با توجه به اینکه تعهداتشان را عمل نکردند در موقعیتی نیستند که علیه ایران بیانیه صادر کنند و اگر اقدامی از طرف آن‌ها صورت گیرد، اشتباهی بزرگ  از طرف اروپایی‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روز جمعه هفتم تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار می‌شود، افزود: در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی وضعیت را برای آن‌ها تشریح خواهند کرد. ما طبق برنامه خود پیش خواهیم رفت از قبل اعلام کردیم که اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام می‌توانند با اجرای تعهداتشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند.
 
وی ادامه داد: ما دنبال جنگ نیستیم. ایران تعهداتش را در برجام اجرا کرده است و آمریکا آن را نقض کرده و از برجام خارج شده است.
 
محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست مذاکره آمریکا برای گفت‌وگو با ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها درباره درخواست گفت‌وگو جدی نیستند، بولتون قبل از اینکه به عنوان مشاور امنیت ملی بشود مقاله‌ای در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ماه ۱۳۹۶) نوشته با این عنوان که چگونه برجام را نابود کنیم. مرحله سوم پیشنهادی آن در این مقاله، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شود این است که پیشنهاد دیپلماسی ارائه کند و در آن نوشته گرچه می‌دانیم که ایران این دیپلماسی را نمی‌پذیرد، اما باید ما پیشنهاد دیپلماسی بدهیم. اما الان گرچه در حال عمل به آن برنامه هستند، ولی آنقدر به طرز ناشیانه‌ای آن برنامه را عمل می‌کنند که همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران، یک شرکت را تحریم می‌کنند و روز قبل از آن پتروشیمی ایران را تحریم می‌کنند.

وی ادامه داد: این مطلب نشانگر آن است که آنها اصلا به دیپلماسی علاقه‌ای ندارند و ادعای آنها برای دیپلماسی یک ادعای توخالی و فقط برای دور کردن انزجار عمومی در سطح بین المللی نسبت به سیاست‌های جنگ طلبانه آنهاست.

وی گفت: آنچه اتفاق افتاده اتفاق جدید و تعجب آوری هم نیست و توقع از دولت آمریکا این است که بخواهد هر صدای صلح طلب مخالف جنگ طلبی خودش را خاموش کند.

ظریف همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تصریح کرد: حتما اروپایی‌ها نمی‌توانند ما را مجبور کنند، ما اقداماتی را انجام می‌دهیم که خودمان به مصلحت کشور می‌دانیم و الان هم براساس برنامه خود عمل می‌کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خودش عمل کرد می‌تواند توقع داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، وزیر خارجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
چرا چوب ندانم کاری مدیران دولت را ملت بدبخت باید بخورند.
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
خسته شدیم از دست این مسولان چرا برای مسکن کاری نمیکنید مردم در مضیقه اند چرا به وضایفتون عمل نمیکنید خسته شدیم امان از دست تحریم داخلی
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
اگر همچین کاری بکند اتحاد مردم ایران ۱۰۰۰برابر خواهد شد و همچون آوار بساط کفرشان را برخواهد انداخت
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ایران نباید از سخنان اروپا فریب بخورد و کاهش تعداتش را باید ادامه دهد مگر اینکه انها به برجام عمل کنند شعار دادن کافی نیست پایبند بودن به برجام یعنی برداشته شدن تحریمها و عادی شدن روابط اقتصادی با ایران
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ولی دم سپاه گرم تو ارتفاع بالای 50 هزار پا یه پهباد رادار گریز رو با اون سطح امکانات اونم از بغل و نه از پشت سر بزنی.
یعنی نبوغ خالص.
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
اشتباه شما این است که به اروپا اعتماد کردید و نتیجه اش را دیدید.
Faramarz
۲۱:۲۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
با سلام و احترام
ایشان دقیقا درست میگه این همه مدت آنها تکان نخوردند حالا از ما انتظار دارند