سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بررسی چرایی سرقت‌های ادبی توسط گروه‌ تازه کار موسیقی

گروه‌های تازه کار موسیقی باری دیگر به سراغ سرقت‌های ادبی رفتند، که یکی از این گروه ها، گروه تازه کار «ویرگول‌ها» است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شاهد آن هستیم که گروه های تازه کار موسیقی سرقت های ادبی انجام می دهند، یکی از این گروه ها، گروه تازه کار «ویرگول‌ها» است. این گروه مثنوی بلند و مشهور حامد ابراهیم پور را بدون اجازه او خوانده است.

برای بررسی چرایی این دست اتفاقات در فضای موسیقی کشورمان با تعدای از شاعران گفتگو کردیم.

خواندن اثر شاعر بدون اجازه وی کاری غیراخلاقی است

حسین اسرافیلی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص  سرقت های ادبی گروه های تازه کار موسیقی گفت: قطعا کسانی که اشعار دیگران را بدون اجازه یا با نام دیگری می‌خوانند کاری نسنجیده و غیراخلاقی انجام دادند. البته در حال حاضر دادگاه ویژه ای برای بررسی این موارد در نظر گرفته شده است  کهدر این دادگاه ها به سرقت های ادبی رسیدگی می شود.

وی افزود: چون متاسفانه در جامعه ما قوانین بر اساس شخصی که به آن رسیدگی می‌کند تعبیرهای گوناگونی پیدا می کند ما توقع زیادی نداریم قوانین به درستی اجرا شوند.چون هرکس می خواهد تعبیر خودش را از یک قانون داشته باشد. برای همین شاهد آن هستیم کسانی دست به سرقت ادبی می زنند. به هرحال قانونی در کشور وجود دارد که می گوید نمی توان از آثار دیگران بدون اجازه شان استفاده کرد. قانون راه رسیدن مولف را به حقوقش تعیین کرده و دادگاه ویژه ای برای آن تشکیل د اده است.

به مولف احترام نمی گذاریم 

همچنین منصوره میرفتاح، شاعر و ترانه سرا به خبرنگار در این‌باره گفت: به دلیل اینکه در فرهنگ ما  سال هاست به مولف احترام نمی‌گذاریم. چه می‌خواهد مولف ترانه سرا باشد نویسنده یک نمایشنامه یا نویسنده یک فیلم برایمان فرقی نمی کند. از طرف دیگر قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد به این مسئله نمی پردازیم آنچه در این بین اهمیت دارد این است که از نظر تبلیغات و فرهنگی برای مولف اهمیت چندانی قائل نیستیم.

این شاعر با اشاره به اینکه در تمام دنیا نویسنده ای که بار اندیشنده یک اثر را می کشد یا ترانه سرایی که اندیشه یک اثر را تولید می کند جزء سلبریتی ها و افراد مشهور جامعه هستند روی آن ها تبلیغ و سرمایه گذاری می شود بیان کرد: چنین چیزی در جامعه ما دیده نمی شود. ما از همه طرف نسبت به مولفی که اندیشه یک اثر را تولید می کند، مورد بی مهری قرار می‌گیریم. این یکی از مهمترین ترین دلایل سرقت است حمید هیراد تکه های مختلفی از آثار شاعران را برمی دارد گروهی مانند ویرگول ها یکباره کل اثر راذ بدون اجازه مولفش می خوانند.

میرفتاح ادامه داد: الان گروه ویرگول گفتند از اینکه شعر حامد ابراهیم پور را بدون اجازه اش خوانده اند عذرخواهی می کنند، این چه سودی دارد اگر خودتان را جای مولف بگذارید متوجه احساس او می شوید به قول خود حامد ابراهیم پور به من اطلاع می دادند شعرم را می خوانند چیپس و پفکم را می گرفتم می آمدم و به شعر خودم گوش می دادم. حتی به مولف پول ندهند اما به او اطلاع دهند اثرش را خوانده اند. به دلیل اینکه نمی خواهیم به مولف بها دهیم این اتفاقات می افتد.

وی با اشاره به اینکه تنها به ویترین اثر هنری توجه می کنیم و توجهی به تولید کننده اندیشه آن اثر نداریم افزود: اگر ویترین اثری خواننده باشد مردم ما تنها خواننده را می شناسند، همچنین اگر ویترین اثر بازیگر و کارگردان باشد تنها بازیگر و کارگردان را می شناسند و به کسی که تولید اندیشه کرده است توجهی نمی کنیم، چون فعالیت فرهنگی در این زمینه نشده است. قانونی برای حمایت از مولف وجود دارد اما این قانون کارایی لازم را ندارد.

تنها با ثبت اثر می توان در دادگاه فرهنگ و رسانه حرفی برای گفتن داشت

این شاعر  تصریح کرد: ما باید اثرمان را ثبت کنیم تا اگر کسی از آن استفاده کرد بتوانیم به دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کنیم یک مولف، شاعر و ترانه سرا اثری را می نویسد می خواهد از مخاطب بازخورد آن را بگیرد برای همین در فضای مجازی منتشر می کند. وی چقدر فرصت برای ثبت اثرش  دارد. هرچند می توان  با استفاده از تاریخ انتشار و اقدامات پلیس فتا ثابت کرد اثری که در فضای مجازی منتشر شده اثر شاعر یا ترانه سرا است همچنان مدرک قابل استناد در دادگاه شماره ثبت است که از طریق منابع رسمی ثبت شده است. 

میرفتاح با اشاره به اینکه الان که فضای مجازی وجود دارد می توان تعلق داشتن اثری را به صاحبش ثابت کرد اظهار کرد: اینکه چقدر ماهیت ترانه سرا یا شاعر در بین شاعران و ترانه سرایان کشور  با توجه به آثاری که خلق کرده است تایید شده باشد قابلیت پیگیری را برای مولف در موارد سرقت ادبی اثرش ایجاد می کرد اما این روند پیگیری آنقدر سخت و وقت گیر است که شاعران و ترانه سرایان ترجیح می دهند به آن وارد نشوند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.