سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح جدید دولت برای خانه دار کردن کارمندان چیست؟

دولت در روز‌های اخیر برای اجرایی کردن سومین تجربه از این نوع طی ۱۲ سال گذشته مصمم شده و وزیر راه و شهرسازی گفته که هفته‌های آینده شاهد رونمایی از «طرح تام کاد» خواهیم بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌هاست که طرح‌های مسکن اقساطی توسط دولت‌ها و فعالان حوزه مسکن ارائه می‌شود، اما آن‌طور که باید و شاید خروجی قابل توجهی نداشته است. با این حال دولت در روز‌های اخیر برای اجرایی کردن سومین تجربه از این نوع طی ۱۲ سال گذشته مصمم شده و وزیر راه و شهرسازی گفته که هفته‌های آینده شاهد رونمایی از «طرح تام کاد» خواهیم بود.

اولین تجربه جدی مسکن اقساطی

شاید مسکن مهر با اقساط حداکثر ۲۰ ساله و سود حداقل چهار درصد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه مسکن با مدل اقساطی باشد که البته نه توانست همه‌ی مردم را خانه‌دار کند و نه در جانمایی آن دقت لازم صورت گرفت؛ لذا در بسیاری از مناطق آن‌طور که دولت انتظار داشت مورد استقبال مردم قرار نگرفت. متقاضیان اصلی مسکن ترجیح می‌دادند به جای خرید واحد‌های مسکن مهر شهر‌های اقماری، در کلانشهر‌ها اجاره‌نشین باشند. دولت‌های نهم و دهم نیز که بر اساس برخی ادعا‌ها قصد داشتند سالانه یک میلیون واحد مسکن مهر بسازند پس از گذشت شش سال تنها ۶۹۰ هزار واحد را تحویل دادند.

پیشنهاد انبوه‌سازان هم به نتیجه نرسید

در ادامه، معضل مسکن برای اقشار متوسط و پایین کماکان لاینحل باقی ماند؛ لذا در پنج سال گذشته برنامه‌هایی برای مسکن اقساطی توسط انبوه‌سازان ارائه شده، اما به دلیل اقساط و سود بالا به اجرا نرسید. در سال ۱۳۹۳ انبوه سازان بسته پیشنهادی خود را تحت عنوان لیزینگ مسکن به تیم اقتصادی دولت ارائه کردند که در آذرماه همان سال با بخشی از این بسته که فروش اقساطی مسکن از سوی انبوه‌سازان به خریداران بود موافقت شد. قرار شد حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام‌ها ۵ ساله باشد و بهره آن معادل نرخ تورم عمومی در زمان عقد قرارداد لحاظ شود. در ادامه انبوه‌سازان با بانک مسکن مذاکره کردند تا تضمین اقساط را به عهده بگیرد. بانک مسکن هم قبول کرد، اما ۶ درصد کارمزد خواست که عملاً به افزایش رقم اقساط منجر می‌شد. هرچند عنوان شد که این طرح برای گروه‌های درآمدی متوسط به بالای جامعه است، اما پایین بودن مدت بازپرداخت، اقساط را سنگین می‌کرد و حتی اقشار مرفه نیز به آن روی خوش نشان ندادند.

کارمندان صاحب‌خانه می‌شوند؟

در شرایطی که امید می‌رفت با افزایش توان خرید متقاضیان به تدریج، شاهد صاحب‌خانه شدن برخی زوج‌های جوان باشیم، به یکباره از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن متأثر از جهش نرخ ارز، افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرد. طبق آمار، قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ۱۳۹۸ نسبت به فروردین ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۸۹ درصد افزایش یافت. اجاره‌ها نیز طی این دو سال بین ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد نشان داد.

مسکن کارکنان دولت به‌زودی رونمایی می‌شود

با توجه به نوساناتی که در اقتصاد کلان اتفاق افتاد در ماه‌های اخیر یک بار دیگر مسکن اقشار پایین مورد توجه قرار گرفت و مسکن اقساطی نیز یکی از راهکار‌ها عنوان شد تا این‌که روز ۲۸ خردادماه سال جاری رئیس‌جمهور از برنامه دولت برای خانه‌دار کردن کارمندان دولت خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: «کارمندان از روز اول استخدام با اختصاص بخش کمی از حقوق خود تا ۱۰ سال پس از استخدام، صاحب منزل خواهند شد و مراحل آماده سازی و تکمیل این طرح در دست بررسی است تا جوانان در ابتدای شروع کار خود دغدغه مسکن نداشته باشند.»

فردای آن روز وزیر راه و شهرسازی جزئیات بیشتری از طرح مسکن اقساطی برای کارمندان ارائه و تصریح کرد: طرحی با مشارکت خود دستگاه‌های اجرایی و در یک سطح فراگیر در کشور در حال تهیه هست تا کارمندان از بدو ورود به حوزه کاری خود در صندوق پس‌انداز مسکن پس‌انداز کرده و اقساط منازل دریافتی خود را در ۱۵ سال پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: جزئیات بسته‌های جدید رونق تولید مسکن / از واگذاری زمین‌های دولتی برای تأمین مسکن کارمندان تا اعلام شاخص سالانه اجاره بها


محمد اسلامی هم‌چنین روز دوشنبه ۳ تیرماه در حاشیه پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از رونمایی طرح تأمین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در هفته‌های آتی خبر داد و افزود: بر اساس قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون پس‌انداز مسکن، طرح تأمین مسکن کارکنان دولت که مورد تاکید رئیس جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: طرح تأمین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آن‌ها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص کارمندان دولت صاحب‌خانه شوند.

وی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روز‌های آتی خبر داد.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی با اولویت‌های زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند، توضیح داد: توسعه مسکن با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رونق می‌گیرد. به همین دلیل برای تحقق این موضوع نیاز است تا اقدام متفاوتی از اقداماتی که پیش‌تر انجام شده است، انجام بگیرد.

بخشی از این اقدامات شامل همراهی برای صدور مجوز‌های مسکن در قالب شهرک‌هایی است که می‌تواند در حریم شهر‌ها ایجاد شود که مصداق شهری جدید و نه شهر در مقیاس‌هایی است که در شهر‌های جدید ایجاد می‌شود. این مکان‌ها باید واجد تأسیسات زیربنایی باشند تا بتوانند رونق جدی در ساخت و ساز مسکن را با ویژگی توجه به کیفیت زندگی برای مردم ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کارمندان صاحب‌خانه می‌شوند؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
کارگر
۲۰:۵۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
من یه کارگرم خدا شاهده این انصاف نیست درحق قشر ما،،اگه انتخابات چیزی بشه اول میان مارو نشون میدن میگن شعار میدن واسه ما،،و واسه کارگر این کارو این کار میکنیم اما وقت عمل که میشه ما رو جوزه افراد بیصدا حساب میکنن هیچ طرحی واسه ما نیست،،بخدا حتا سبد کالا هم نگرفتم چه برسیم به طرح خونه
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۸ تير ۱۳۹۸
نظارت نیست هر کسی در فروش خانه و زمین و اجاره خانه و کالاهای اساسی و غیره و ذلک برای خودش یک دولتی است .
m
۰۸:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
کارگران هم که برگ چغندرند دیگه فقط کارمندان حق زندگی دارند .
ناشناس
۰۲:۲۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
بنده سال۱۳۵۴کارمندشدم ودرزمان جنگ ازپشت میزکارم طبق فرمان امام به جبه رفتم وجانباز۴۵درصد بنیادجانبازان هستم درضمن باسی سال کاریعنی سال۱۳۸۴بازنشسته شدم حالاباحقوق بازنشستگی که امسال تازه زیادشده ۲۸۰۰هزارتومان دریافت میکنم که ۱۳۰۰هزارتومان کرایه خانه میدهم وبابقیه حقوق با داشتن عروس وداماد(ودونوه)ویک دختر دبیرستانی بافلاکت روزگار میگذرانم به بنیادجانبازان مراجعه کردم که حقوق جانبازی من رابدهیدمیگویندکه ازسازمان بازنشستگی حقوق میگیری آخرحقوق بازنشستگی من به جانبازی چه ربطی داردسی سال کارکردم وبازنشست شدم من که سه سال قبل ازانقلاب کارمندشدم اگربعداز جانبازی ازامتیازجانبازی کارمندمیشدم حرف شمادرست بوداصلامثل من چندنفرتوکل ایران داریم (کارمندبودن وازطریق بسیج ادارات جبه رفتن )وجانبازبالای۲۵درصد هستن آیااین حق یک کارمندبازنشسته وجانباز۴۵درص میبلشداین انصاف است بااین فلاکت زندگی کنم شمارا به جان امام زمان قسم میدم فکری به حال امثال من کنید تاازمستجری نجات پیدا کندخدامیداندصاحبخانه من چقدرمیخواهدکرایه خانه رازیادکنه چون این ماه سرسال اجاره خانه است شمارابخداکمکم کنید
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سلام

مسکن اجنماعی بعد شش سال نتیجه صفر واحد ساختن
و حالا مسکن کارمندان
حمید
۱۶:۲۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ماهانه یه مبلغ از حقوقت کم کنند
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
مثل بقیه کارای دولت در حد حرف باقی میمونه
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
عالی...کارمند دولت ازابتدا مسکن داشته باشه تاثیرزیادی در ارتقای بهره وری وپاسخ گویی به ارباب رجوع داره...
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
هروقت عمل کردید بعد جار بزنید و الکی و تبلیغاتی سر کارمندان و خانواده های مظلوم آنان را گرم نکنید.شما فعلا فکر استخرهای خانه های خود باشید که آبش به موقع عوض بشه یه وقت خدای نکرده سرما نخورید.بلاخره ما کارمندان هم خدایی داریم.
علی
۱۲:۱۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
اصل کار اینه که از افزایش قیمت مسکن گرفته شود چون بخشی از نیازمندان به صورت فعلی دنبال منزل شخصی نخواهند بود و متقاضیان خرید مسکن از سازندگان کم خواهد شد در این صورت است که سوداگران مسکن مجبورند قیمت را کاهش دهند تا خریدار باشد
البته نمی توان نظارت در بخش مسکن را کنار گذاشت یکی از سازوکارهای اصلی دولت نظارت بر مسکن است چون باید دید چه افرادی خونه دارند و چندتا دارند و چند بار در سال خرید و فروش و سود می برند تا این کار انجام نشه سرمایه گردان فعلی به سمت مسکن که سود بی درسری را دارد ادامه خواهد داد
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۵ تير ۱۳۹۸
همش وعده
ehsan
۱۱:۴۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
میگم الان من کارگر پیمانکاری که برای دولت کار میکنم شامل حالم میشه
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
تفاوت حقوق کارمندان رسمی با قراردادی چند میلیون و این طرح نیز حتما برای کارمندان رسمی است
رضا
۱۱:۲۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
در این طرح دولت جایگاه کارکنان شاغلی که مستاجرند چیست؟
سازمانهائی که خود دارای زمین هستند نیز در این طرح جایگاهی دارند؟ تا سازمان این زمینها را تبدیل به مسکن کرده و مانند مالک از فیش حقوق کارمند اقساطش را برداشته کسر نماید.....بدین ترتیب کارمندان مستاجرانی شوند که مالک مسکن آنها سازمان و اجاره بها هم تضمینی از حقوق کسر شود؟.....................
وحید
۱۱:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
یعنی من که کارمندمو قصد ازدواج دارم.وقتی رفتم خاسگاری بگم ده سال دیگه خونه دارم.خخخاونام میگن بله.همه مشکلات مملکتو همینجوری حل میکنن مسئولین
بنده خدا
۱۱:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
جدیدا" بیشتر کارکنان دولت به صورت پیمانکاری هستند با آنها چگونه رفتار خواهد شد؟
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
همش تو فکر کارمندایی که شغل قابت وبا امنیت کاری دارن. پس کارگرای دربدر چی؟
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
هم کارمند وهم کارگر همه سرکاریم بیخود دل خوش نشین
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۵ تير ۱۳۹۸
هر طرحی دولت میده اول کارمندها مگه کارگران و کسانی که شغل آزاد دارن آدم نیستن
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
پس کارگرا کجا رفتن؟
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
چرا فقط کارمندا پس قشر ضعيف چي ميشن؟
دلسوز نداره این مملکت
۱۰:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
همش رسیدگی به کارمندان دولت پ کارگران چی مردم دیگه پ چی میشه همش منافع خود
حمید
۰۹:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
به نظر من به دولت اعلام کنید به جای این طرح هایی که آخر و عاقبت ندارد و معلوم نیست آخرس مسکن بدهندیا نه و استحکام مسکن چقدر باشه و ... موضوعی که در مسکنمهر پيش آمد .
بهتر به جاش وام بدن خودمون خونه بسازیم.
من راضی وام 200 تا 300 میلیونی بهمون بدن همون 15 ساله با همون قدر سود خودمون مسکن بسازیم البتهبسازیم نه بخریم .!! هم با سلیقه ی خودمون هم با استحکام مناسب و هم بدن دغدغه از انتهای کار.

ممنون حتما پیشنهاد رو اعلام کنید.
حسن
۰۸:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۸
احسنت
به نظر من دولت بیاد به جای آپارتمان های nواحدی زمین های متراژکوچیک در اختیار مردمی که واقعا مصرف کننده هستن و ملکی به نام ندارن (همه مردم نه کارمند یا کارگر)بذاره با طرح ساخت و نمای از پیش تعیین شده و فقط نمای داخلی سلیقه ای باشه.
پول ساخت از مردم با یه ضامن رسمی که تعهد کنه ساخت خونه تا مدت کوتاهی تموم شه و زمین از دولت.پس از تعیین زمین به جای پول اون بیاد یارانه هرخانواده ای که زمین میگیره رو قطع کنه.
اینطوری هم دولت پول زمینو به صورت تضمینی گرفته و هم شخص نیازمند دارای یه خونه ویلایی کوچیک میشه.
نمای شهرها بهتر و زیباتر و شهر دارای پیش ساخت های اصولی میشه.

در غیر این صورت من کارگر تا آخر عمرمم نمیتونم خونه دار بشم.
امیدوارم پیشنهادم تایید بشه.
با تشکر
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کارمندها کارمفبد چندانی انجام نمیدهند و مثل گاندو نشستن برای گرفتن حقوق و رای گیریها وچون مهارتی بلد نیستن همه میتونن کار انها را انجام دهند. خانه دارشدن کارمندان چه صیغه ای است.
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
شما اول خانه های خالی رو از سکنه پر کنید بعد مالکان زمینهای واگذار شده رو وادار به ساخت کنید بعد خانه های فرسوده را تخریب نموده از نو بسازید قول میدم مشکل مسکن تا حدود زیادی حل بشه
ایران
۰۹:۱۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کارمندای دولت که بیش ترین حقوق رو میگیرن هرکدوم چندتاخونه ماشین دارن چرافقط به فکرکارمندای دولتید؟ فامیل ما 5سال رفته اداره مالیات به همه جارسیده خونه ماشین عالی خریده دولت چرابایدبه فکراون باشه
رضا
۰۹:۵۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
بخدا عدالت رعایت نمیشه. همه کارمندای دولت حقوق بالا و تسهیلات عالی نمیگیرن. بخدا من یه معلم هستم چه من و چه کارمند اداری آموزش و پرورش پایین ترین حقوق رو میگیریم و چه بسا هیچ تسهیلاتی هم بهمون نمیدن. حتی برا مسافرت هم جایی برای استراحت نداریم جز کلاس مدارس که فقط توی تعطیلات هست و خیلی کثیف هستن.
تازه هرجا کم بیارن از حقوق ما بیچاره ها کم میکنن
اما اداره ای مثل اداره مالیات و دارایی بیشترین حقوق رو دارن میگیرن با کلی امکانات و تسهیلات عالی
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۵ تير ۱۳۹۸
البته کارمند تا کارمند داریم
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
من کارمندم و حقوق ام 2 میلیون تومان ه!! تو اداره مالیات، حقوق ها کمی بالاتره، اما نه در حدی که بشه خانه دار شد
بنده خدا
۱۱:۵۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
آقا رضا ناراحت نباش
دختر من با 10 سال سابقه و داشتن مدرک فوق لیسانس در یک سازمان دولتی فقط ماهی 2 میلیون میگره .
این واقعیت را گفتم تا به خودت امیدوار باشی
رسولی
۱۲:۲۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
عزیزم بیا یکی از خونه هایم را بتو بدم.این چه حرفیه شما میزنیدبعد سی سال خدمت در آپارتمان ۶۰ متری زندگی میکنم با داشتن عروس و داماد کارمندهم کارمندان قدیم
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
الان 15 سال هست برای مسکن به شرکت تعاونی پول واریز کردیم متاسفانه نهادهای دولتی مشکلاتمونو 100 برابر کردن . ما را به خیر تو امید نیست .
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
مسئولین محترم سریعتر اقدام کنید
گرانی مسکن به اوج رسیده
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
یه سوال تا چه حد بی عدالتی باید شاهد باشیم توی این دولت؟؟؟مگه کارگرا دل ندارن اونا ادم نیستن؟؟؟اونا حق خونه دار شدن و صاحاب خونه شدن ندارن؟؟؟با این‌طرح شامل همه بشه وگرنه من اولین کارمندی خواهم بود که اعتراض دارم به این طرح
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
هموطن گرامی تازه طرحش دادن
هم کارمندان وهم کارگران باید در اولویت مسکن قرار بگیرند
حمید
۰۹:۵۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
چرا ما ایرانیها اینجوری هستیم ؟!!
آقا میخان واسه یک قشر کاری بکنند حالا کاری ندارم درست یا غلط اگه درست ارزیابی میکنید؟ بگید واسه شما هم بکنند نه اینکه مانع اجرای طرح بشید. البته من خودم مخالف چنین طرح هایی هستم .