سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام ارشد اسبق فرانسه: آمریکا، اصلی‌ترین برهم زننده نظم در جهان است

نخست‌وزیر اسبق فرانسه با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در سطح بین‌الملل و در قبال ایران، گفت: مکرون که می‌گوید با ترامپ دوستی نزدیکی دارد باید در برابر او موضعی قوی اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون خبری فرانسوی ب اف ام، دومینیک دو ویلپن، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه زمان ژاک شیراک با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا و دونالد ترامپ در سطح بین الملل و در قبال ایران، گفت امانوئل مکرون که می‌گوید با رئیس‌جمهور آمریکا دوستی نزدیکی دارد باید امروز در برابر وی موضعی قوی اتخاذ کند.

دومینیک دو ویلپن در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی خبری فرانسوی ب اف ام گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه باید موضع قوی تری در برابر همتای آمریکایی اش که درگیر تنش شدید با تهران شده است، اتخاذ کند.»

دو ویلپن با انتقاد از «جنگ طلبی» آمریکا و «ترامپی شدن» نظم جهانی، از بابت بحران میان دونالد ترامپ و تهران اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: «زمان آن است که در برابر ترامپ کوتاه نیاییم. نمی‌توان یک رابطه ویژه با آمریکا داشت و از آن نیز به عنوان شریکی که پیوسته اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد، یاد کرد. نمی‌توان کسی که اعتبار حمایت از ناتو را زیر سوال می‌برد، متحد نامید. اینک وقت آن است که موضعی قوی داشته باشیم و صدای مان را بالا ببریم و یک رابطه متکی بر تعادل قوا با آمریکا داشته باشیم.»

دومینیک دو ویلپن که در زمان طرح حمله آمریکا در سازمان ملل علیه عراق در سال ۲۰۰۳، مشارکت فرانسه را در حمله انگلیسی - آمریکایی به عراق را رد کرده بود، در این مصاحبه با اشاره به آمریکا تاکید کرد این متحد اصلی ما اصلا مانند یک متحد رفتار نمی‌کند.

دو ویلپن با تاکید بر اینکه منافع عمومی ایجاب می‌کند در برابر ترامپ واکنش نشان دهیم افزود: «در فاصله بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جنگ به عنوان یک ابزار در دست دونالد ترامپ محسوب می‌شود. وی از اینکه کشور‌های غربی و بالاخص فرانسه، در برابر واشنگتن منفعل و ساکت باشند، اظهار تاسف کرد.»

دو ویلپن گفت: «امروز اگر می‌خواهیم مانع از آن شویم که دونالد ترامپ به سمت استفاده مطلق از سلاح جنگ برود (..) باید سیاستی صریح و مسئولانه داشته باشیم و فرانسه باید صریح باشد، قوی موضع بگیرد، و واقعیت را بگوید.»

دو ویلپن در این مصاحبه تاکید کرد دونالد ترامپ از نظر سیاسی آسیب پذیر است، و این دلیلی مضاعف برای اتخاذ موضع قوی در برابر وی است.

وی با بیان این که آمریکا مانند اصلی‌ترین برهم زننده نظم در جهان است افزود فرانسه در جریان نشست گروه ۲۰ در اوزاکا که جمعه همین هفته آغاز می‌شود، و به ویژه نشست گروه ۷ در بیاریتز فرانسه در اواخر ماه اوت (اواخر مرداد و اوایل شهریور آینده)، پیام صریح خودش را به آمریکایی‌ها منتقل کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.