در این مراسم مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، ثبت ملی و جهانی آثار را با هدف احیا، صیانت و معرفی گسترده آنها دانست و تصریح کرد: ثبت ملی موجب همدلی و حفاظت از آثار و ثبت جهانی نیز موجب توسعه تعاملات کشور میشود.
مصطفی پورعلی با تاکید به اینکه در ثبت آثار فرصتهای قانونی و مطلوبی جهت صیانت از آثار ملموس و ناملموس فراهم میشود، افزود: در بخش آثار ناملموس، ثبت اثر میتواند به ترویج و معرفی غنای فرهنگی یک منطقه منجر شده و همدلی در حفاظت از اثر فرهنگی را فراهم سازد.
وی با بیان اینکه شیوه مداحی استاد سلیم موذنزاده اردبیلی کمنظیر و بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این استان است گفت: نقش معنوی و مذهبی استان اردبیل همچنان که از نامش سرزمین مقدس پیداست بیبدیل و غیر قابل انکار است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سلیم موذنزاده از مداحان به نام کشور بوده و اصول مداحی از عصر صفوی تا دوره معاصر را حفظ کرده که ثبت شیوه مداحی وی ادای دینی به صدای آسمانی و تعلیمات و خدمات وی دارد.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در این مراسم به اهمیت آثار ناملموس اشاره و تصریح کرد: آثار ناملموس شامل آداب و رسوم، باورها، موسیقی، اعتقادات، صنایع دستی و سنتها حیات معنوی جامعه را تشکیل میدهند.
نادر فلاحی گفت: اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر جاده قفقاز محل برخورد تمدنها و فرهنگها است و آثار ناملموس متنوعی در این استان در طول تاریخ شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از این گنجینهها مداحی و شیوه منحصر به فرد استاد سلیم موذنزاده اردبیلی است، اظهار کرد: سلیم موذنزاده از گنجینههای معنوی استان است که به دلیل تسلط بر دستگاههای موسیقی به عنوان چهره شاخص در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل نیز در این مراسم به وجود آثار متنوع در این استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به هزار اثر در استان اردبیل به ثبت ملی رسیده است.
بهروز ندایی ثبت آثار ناملموس همچون مداحی سلیم موذنزاده اردبیلی را یکی از اقدامات شاخص در تثبیت و معرفی هرچه بیشتر این گنجینه معنوی دانست و به ضرورت مطالعه و ثبت ملی نوای «زینب، زینب» وی نیز تاکید کرد.
همچنین پیشکسوت میراث فرهنگی کشور در این مراسم میراث معنوی را جان مایه میراثهای ملموس دانست و گفت: اندازه و وسعت یک میراث ناملموس در ثبت آن اهمیت چندانی ندارد بلکه در مقابل اثرگذاری تعیین کننده است.
محمد میرشکرایی با اشاره به جشن نوروز افزود: به عنوان مثال اثری مانند نوروز که از چین تا مدیترانه گسترده است، اثربخشی بالایی دارد و چنین آثاری زمینه ۲ ساز وحدت بخشی و هویت بخشی یک منطقه هستند.
انتهای پیام/ب