سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عارف در نطق میان دستور:

ضعف مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی را بپذیریم/ رئیس جمهور برای خروج از بحران مدیریت کشور جوانان را بکار بگیرد

رئیس فراکسیون امید گفت: باید ضعف مدیریتی و سیاست گذاری به خصوص در حوزه‌های اقتصادی را بپذیریم.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در جلسه علنی امروز (سه شنبه 4 تیر) در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، گفت: در این چند دقیقه و به نمایندگی از مردم، مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی کشورکه بیشترین تاثیر را بر زندگی هموطنان‌مان دارد با شما مطرح و مسئولیت و تعهدمان را در قالب سه محور بازگو می‌کنم.

وی افزود: امروز سیاست راهبردی نظام در پرهیز از تنش‌آفرینی و جنگ و تن ندادن به مذاکره، بیش از هر زمان دیگر، نیازمند اقتدار، صبر، شکیبایی راهبردی و همبستگی ملی است، در عرصه خارجی، از آنجا که تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای جایگاهی در دکترین دفاعی کشور ندارد، نیازمند آن هستیم که هدف میان مدت کشورمان مبتنی بر حفظ برجام و عدم بازگشت مجدد به شورای امنیت را از طریق تقویت مسیر دیپلماتیک دنبال کنیم.

عارف تصریح کرد: راهبرد سیاست خارجی کشور، نیازمند مقاومت، تقویت تاب آوری و صبر راهبردی، همبستگی ملی و ارتقاء سرمایه اجتماعی است، با ۴۰ سال سابقه حضور در دولت و مجلس، در دانشگاه و در میان جوانان و مردم، هیچ گاه لزوم بازآفرینی سرمایه اجتماعی را همچون امروز، مهم و حیاتی ندیده‌ام.

رئیس فراکسیون امید اظهار کرد: سرمایه اجتماعی دربردارنده اعتماد عمومی است و اعتماد عمومی مردم در درجه اول، نیازمند عزم و باور جدی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است، با یک رویکرد فراگیر و عزم جدی در مبارزه با فساد، می‌توان مدیریت کشور را از بحران ناکارآمدی و اعتماد مردم را از ورطه نا امیدی نجات داد.

نماینده مردم تهران گفت: ضمن آرزوی توفیق برای ریاست محترم جدید قوه قضاییه، از ایشان انتظار می‌رود، مبارزه با فساد را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در مسیر بازگشت اعتماد از دست رفته مردم، ثابت قدم باشند؛ لازم است دولت و مجلس هم به پیشبرد سیاست‌های ضد فساد متعهد باشند و در این راه هیچ مصلحتی، هیچ مصلحتی را مقدم و بالاتر از مبارزه با فساد و رانت قرار ندهند.

عارف تاکید کرد: در برنامه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم، بحث مبارزه با فساد و بازآفرینی اعتماد عمومی را سرلوحه برنامه‌های آتی و به عنوان یک شاخص کلیدی در انتخاب و معرفی افراد، مبنا قرار خواهیم داد.

وی افزود: در کنار حیاتی بودن بازآفرینی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، توجه به زندگی و معیشت مردم، دومین سیاست مهم و البته چالش جدی کشور است، متاسفانه سیاست‌های نادرست و ناهماهنگ و چالش‌های ناکارآمدی در نظام اداری کشور، تاثیری فراتر از تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی مردم داشته است و اساسا، اثرات سوء تحریم‌ها به واسطه چالش‌های سیاست‌گذاری در کشور، فراگیر شده است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: "رشد اقتصادی پایین" و "رشد نابرابری در جامعه"، مهمترین نگرانی‌های راهبردی کشورمان، تنها حاصل تحریم‌های تحمیل شده نبوده، بلکه حاصل "سیاست گذاری‌های غلط" و عدم استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، در به کارگیری منابع ارزشمند کشور است؛ اگر اصلاح ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور، کانون توجه مدیران و سیاست گذاران قرار نگیرد، حتی با رفع تحریم ها، توفیقی در حل بحران اقتصادی و رفع تنگنا‌های معیشتی مردم حاصل نخواهد شد.

عارف با تاکید بر اینکه باید ضعف مدیریتی و سیاست گذاری به خصوص در حوزه‌های اقتصادی را بپذیریم ادامه داد: در جهت اصلاح ساختار‌ها و کنار گذاشتن مدیران بی انگیزه، محتاط، منفعت طلب و ناکارآمد و البته حمایت و پشتیبانی از مدیران سالم، توانمند و با انگیزه، رویکردی جدی را آغاز کنیم.

عضو کمیسیون آموزش بیان کرد: متاسفانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان عملا از کارکرد و روح اصلی خود خارج شده و صرفا به رعایت صورت و ظاهر آن اکتفا شده است؛ از آقای رییس جمهور! می‌خواهم که استفاده از جوانان با تجربه و موفق را به عنوان الزامی برای خروج از بحران مدیریت در کشور مورد توجه جدی قرار دهند و به وزرای خود تذکر دهند که رفع تکلیف با به کارگیری عده قلیلی از جوانان آنهم بدون توجه به تجارب مرتبط، جفا به مدیریت کشور است و مسئولیت نابسامانی‌ها را بیش از پیش متوجه دولت خواهد کرد.

وی گفت: در کنار مبارزه فراگیر با فساد و تحول در نظام مدیریتی و انتخاب مدیران شایسته، سومین رویکرد مهم برای گذر از این شرایط سخت تاریخی و مقابله با زیاده خواهی آمریکا و متحدانش در منطقه، توجه به همبستگی ملی و مشارکت همه جریانات درون نظام در مدیریت این مسیر سخت و دشوار است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.