وی در خصوص نظارت قبل از خرج افزود: باید بر اساس قوانین و ضوابط موجود و با تصویب بودجه مسیر و ریل گذاری خرج کرد شهرداری تهران مشخص میشود.
عضو شورای شهر تهران در خصوص نظارت در حین خرج گفت: ذی حسابانی که در مناطق، سازمانها و شرکتها مستقر میشوند، به صورت همزمان با دستور خرج کنترلهای لازم را اعمال میکنند و در خصوص نظارت پس از خرج نیز یکی از کارهایی که شورای شهر انجام میدهد تصویب تفریغ بودجه است که هر سال شهرداری بر اساس قانون موظف است گزارش اولیه خود را ارائه دهد.
فراهانی با بیان اینکه در حال حاضر گزارش تفریغ بودجه ۹۶ شهرداری در دستور کار است، گفت: گزارش شهرداری تهران هزینه واقعی انجام شده در سال ۹۶ را نشان میدهد و مشخص میکند که تا چقدر منطبق بر بودجه مصوب شوراست.
عضو شورای شهر تهران افزود: برنامهای داریم که آن بودجه مصوب است و یک عملکرد واقعی داریم که هزینهکردهایی صورت گرفته است و این دو با هم مقایسه میشوند و انحرافاتشان مورد بحث قرار میگیرد و بر اساس انحرافات تکالیفی را برای مدیریت شهری تعیین میکند که امروز گزارش اولیه قرائت شد و در جلسه بعدی تکالیف آن اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تفریغ بودجه دو فایده دارد، افزود: فایده اول این است که برای تفریغ بودجه در سالهای بعد به شناخت انحرافات کمک میکند تا بودجه مصوب تا حد امکان واقعی باشد و در زمان تفریغ کمترین انحراف را داشته باشد.
فراهانی خاطرنشان کرد: فایده دوم این است که انحرافات کنترل میشود و بر حسب ضرورت به دستگاه قضایی هم اعلام میشود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نظر ما نسبت به گزارشی که امروز قرائت شد، این است که آن را به صورت مشروط اعلام کنیم، افزود: ۴۳ تکلیف برای شهرداری و ۴ تکلیف را برای شورا تعیین میکنیم و پس از آن به صورت مشروط گزارش را میپذیریم.
وی با بیان اینکه در تصویب گزارش بودجه ۹۵ محل خرج حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از شهرداری معلوم نشده است، گفت: گزارشها یا فاقد بوده و یا بر اساس توضیحی که شهرداری ارائه داده نبوده است.
فراهانی افزود: بحث دیگر در مورد وامهای دریافتی شهرداری در سال ۹۶ است که جزئیات این وامها و انتقال این بدهیها به دوره مدیریت شهری معلوم نشده است و بارها مدیران قبلی گفتهاند که مدیریت شهری هیچ گونه بدهی نداشته است، در حالی که ارقامی که ما به دست آوردهایم بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران را موظف کردیم تا علاوه بر عملکرد ریالی عملکرد مقداری به معنای واحد انجام کار را هم گزارش دهد، به این معنا که اگر قرار است برای ساختن ساختمانی مثلا ۲ میلیارد تومان هزینه شود، باید مشخص شود که آیا این دو میلیارد تومان واقعی بوده است و یا اینکه مشخص شود آیا چند برابر قیمت واقعی قرارداد بسته نشده است.
وی درمورد ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی که از سال ۹۵ به دست آمده و معلوم نشده که کجا هزینه شده است، گفت: بخشی از این مبالغ را شهرداری برای پرداخت دیون بانکی و پیمانکاری اختصاص داده است، اما جزئیات آن معلوم نیست.
فراهانی افزود: شهرداری اعلام کرده که بخشی از هزینه کردها در سالهای بعد انجام میشود، این مغایرت سبب شده که انحراف مشخص شود، اما در نهایت آنچه ما تکلیف میکنیم آن است که در حسابرسی این موضوع دوباره مطرح و درباره آن بحث شود.
انتهای پیام/