سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رایج‌ترین حقه‌های تبلیغی بعضی از کانال‌ها را بشناسید و بخندید

در این مطلب چند مورد از تبلیغات عجیب و غریب برخی کانال‌ها برای اینکه شما را ترغیب کنند که آن‌ها را دنبال کنید و روی لینک مدنظرشان کلیک کنید را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور در شبکه‌های اجتماعی و گشت‌وگذار در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، مساوی است با رو‌به‌رو شدن چندین و چندباره با پیام‌های تبلیغاتی مختلف.

تبلیغاتی که در بعضی موارد سعی می‌کنند با استفاده از ادعا‌های شگفت‌انگیز و انتشار خبر‌های جنجالی شما را ترغیب کنند که آن‌ها را دنبال کنید و روی لینک مدنظرشان کلیک کنید.

در این میان، بعضی از این تبلیغات هم با چاشنی شوخی یا اغراق‌های عجیب و غریب سعی می‌کنند حس کنجکاوی شما را هر طور شده برانگیزانند و شما را به کانال خودشان بکشانند.

همان‌طور که احتمالا تجربه هم کرده‌اید، بعضی از این لینک‌ها به محض ورود، شما را خودبه‌خود عضو کانال می‌کنند و بالاخره درصدی هم احتمال دارد که شما دیر کانال را ترک کنید یا کانال را بین کانال‌های دیگر خودتان گم کنید و به این ترتیب به عضویت این کانال‌ها دربیایید!

تازه اگر به کانال هم نپیوندید دست کم اتفاقی که می‌افتد این است که تعداد بازدید آن‌ها افزایش می‌یابد و این برای چنین کانال‌هایی که با تعداد بازدید و عضو‌های شان درآمدزایی می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. در پرونده امروز چند مورد از این تبلیغات عجیب و غریب را بررسی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: از دعوت"بی اجازه" به کانال و گروه های تبلیغاتی تلگرام جلوگیری کنید + آموزش


پایانی بر یک آغاز
سلام بر مخاطبان خوب «همشهری سلام»؛ آذرماه ۸۸ بود که اولین صفحه همشهری سلام در صفحه آخر ضمایم استانی روزنامه منتشر شد و از همان روز‌های اول هم مورد لطف شما بزرگواران قرار گرفت. مدتی بعد هم که به صفحات زندگی سلام منتقل شد و کماکان مورد محبت شما ماند.

لطفی که همیشه باعث افتخار ما بود. از امروز بعد از حدود ۱۰ سال، دیگر صفحه «همشهری سلام» چاپ نخواهد شد. تغییراتی که با هدف بهبود کیفی روزنامه اتفاق خواهد افتاد، می‌طلبید یک صفحه طنز در بین صفحات اصلی روزنامه داشته باشیم، به رغم مخاطب خوبی که همشهری سلام داشت، شاید ادامه این صفحه بدون طنز باعث می‌شد محتوای مد نظر شما تامین نشود؛ بخشی از مطالب صفحه همشهری سلام هم در صفحه حرف حساب در خراسان رضوی و بخشی از محتوا‌ی فعلی در صفحه طنز در صفحات سراسری منتقل خواهد شد، بنابراین صفحه همشهری سلام پس از ۱۰ سال فعالیت به ماموریت خود پایان خواهد داد و به جایش یک روزدر میان صفحات کودک و نوجوان را خواهیم داشت.

در سلامت و مشاوره بخش‌های ثابتی را به بانوان عزیز اختصاص خواهیم داد و تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا جای خالی صفحه همشهری سلام را کمتر حس کنید. راستی ستون «ما و شما» در صفحه مشاوره چاپ خواهد شد. هر چند نمی‌شود به راحتی ۱۰ سال همراهی شما را فراموش کرد. پیامک‌ها، تماس‌ها، دیدار‌های حضوری و لحظه لحظه خاطرات شیرینی که امیدواریم با لطف حمایت شما در صفحات جدید ادامه داشته باشد. یا علی.

پروفسور سمیعی هستم، حلال تمام مشکلات!
پروفسور سمیعی بی‌شک از افتخارات علمی کشور است که بار‌ها در مجامع جهانی به عنوان جراح برتر مغز و اعصاب برگزیده شده است. ایشان امروز افتخار بزرگی برای جامعه علمی و پزشکی ما محسوب می‌شود. پس از چند بار حضور سمیعی در تلویزیون و انتشار اخبار بیشتری از او به سرعت مورد توجه جامعه قرار گرفت و اخبار او در فضای مجازی پرطرفدار شد.

حتی سخنان حکیمانه و البته شوخی و طنز بسیاری منتسب به او منتشر شد. به رغم این‌که بار‌ها خود پروفسور اعلام کرده است که فعالیتی در فضای مجازی ندارد، اما صفحات و کانال‌های بسیاری با نام او فعالیت می‌کنند. تبلیغاتی درباره او منتشر می‌شود که ظاهرا قرار است سمیعی حلال تمام مشکلات روزمره افراد جامعه از پیش پاافتاده‌ترین تا پیشرفته‌ترین آن‌ها باشد.

پیام‌هایی مانند این که: «پروفسور سمیعی هستم. پزشکان زیادی سعی کردند از فعالیت این کانال جلوگیری کنند، چون باعث بی‌نیازشدن مردم به دارو‌های شیمیایی می‌شود. زود برید تا پاکش نکردم» که مشخص است فریبکاری تبلیغاتی است تا کاربران را به کانال خودشان بکشانند. جالب است بدانید یکی از کانال‌های منسوب به پروفسور سمیعی هم اکنون ۴۲۷ هزار عضو دارد.

من هم مشکل مالی داشتم، اما ...
یک سری تبلیغات هم به این صورت هستند که داستانی برای شما تعریف می‌کنند که سال‌ها یا ماه‌ها فلان مشکل را داشته‌اند، اما از وقتی به کانال مد نظر پیوسته‌اند، کیفیت زندگی‌شان از لحاظ اقتصادی از «بیل گیتس» هم بهتر شده است و دیگر هیچ مشکلی ندارند.

چند مورد را به عنوان مثال خدمت‌تان عرض می‌کنم. «من هم تا ۳۵ سالگی زندگی خیلی داغونی داشتم. حتی پول بلیت اتوبوس واحدم را هم نداشتم. شب‌ها سرم را روی آجر می‌گذاشتم، اما از وقتی به عضویت این کانال درآمده‌ام، وضع مالی‌ام آن قدر خوب شده است که سرم را روی بالشت پر قو می‌گذارم که هیچ، سه، چهار نفر خدم و حَشَم هم باید من را با پر قو باد بزنند تا خوابم ببرد!».

یا موردی دیگر: «من با همسرم سال‌ها اختلافات عجیب داشتیم. هیچ ظرف سالمی توی خانه ما نمانده بود از بس این‌ها را توی سر همدیگر می‌شکستیم، اما یک روز ناگهان همه چیز زندگی‌مان عوض شد و ما به تفاهم‌دارترین زوج جهان تبدیل شدیم. آن هم روزی بود که نشانی این کانال را از یکی از دوستانم گرفتم. زندگی‌ام از این رو به آن رو شد. زود بیا توی کانال تا خوشبختی‌های کانال رو نبردن!». خلاصه این تبلیغات معتقدند که همه مشکلات شما با یک تاچ کردن یا لمس کردن نشانی کانال می‌تواند عوض شود!

با ما شاخ فضای مجازی شوید!
اینستاگرام از روز‌های اولی که آمد به عنوان یک شبکه اجتماعی عکس‌محور شناخته می‌شد و ظاهرا بیشتر به درد عکاسان می‌خورد، اما خیلی زود اینستاگرام هم به سمت متن‌محور شدن پیش رفت و امروز کپشن‌ها هرگز اهمیت کمتری از عکس‌ها ندارند. روی همین حساب خیلی‌ها هم دوست دارند، کپشن‌های جذاب و محبوب بنویسند، اما قلمش را ندارند و حتی حوصله گشتن دنبال شعر یا متن خوب را هم ندارند.

برای برطرف شدن همین نیاز هم صفحات و کانال‌هایی راه‌اندازی شده است. تبلیغات بعضی از این کانال‌ها در نوع خودش جذاب است. «آیا می‌دونید شاخ‌های اینستاگرام، متن‌های زیبای خودشان را از کجا می‌آورند؟ به کانال ما بیایید و با کپشن‌هایی مواجه شوید که هر کسی را ندید عاشق شما می‌کند. زود بیا تا خز نشده!». «زیباترین کپشن‌های اینستاگرام را برای شما در کانال زیر جمع‌آوری کرده‌ایم. از کپشن‌های عاشقانه شاملویی گرفته تا کپشن‌های عارفانه خواجه عبدا... انصاری و کپشن‌های حکیمانه پروفسور سمیعی.

اصلا خود سمیعی جملاتش را از کانال ما کپی می‌کند». «در کمتر از ۱۰ روز با کپشن‌های کانال ما همه را شیفته خودتان کنید. مورد بوده شخصی با ۱۰ عدد دنبال کننده شروع کرده است و با کپشن‌های ما الان ۱۰۰k دنبال کننده دارد».

عکس فلان سلبریتی در فلان حالت و در فلان جا!
یکی دیگر از ترفند‌های کشاندن کاربران به داخل صفحات و کانال‌ها استفاده از کنجکاوی مردم برای دنبال کردن زندگی و اظهارنظر‌های سلبریتی‌ها و آدم معروف‌هاست. تبلیغاتی مثل: «انتشار عکس جنجالی فوتبالیست مشهور در حمام!» که طبیعتا وقتی به لینک وارد می‌شوید پس از عضو شدن در چند کانال به نهایت چیزی که برسید قاب عکسی از فلان فوتبالیست است که در حمامی کنار دوش قرار داده و از آن عکسی گرفته شده است! یکی از کلماتی که در این گونه پیام‌ها بسیار تکرار می‌شود کلمه «جنجالی» است.

یعنی به هر کلمه‌ای که جا داشته باشد آن را می‌چسبانند تا بیشتر توجه را به خودشان جلب کنند. مثلا اگر می‌خواهید بدانید «طناز طباطبایی» به چه رنگی علاقه‌مند است سریع وارد لینک زیر شوید. می‌روید لینک زیر، می‌بینید خانم طباطبایی گفته است؛ من همه رنگ‌ها را به یک اندازه دوست دارم. واکنش جنجالی بازیگر جنجالی سریال جنجالی به دستمزدهایش. می‌روید لینک زیر، می‌بینید بازیگر مد نظر یک کلام گفته است؛ در فلان فیلم پول ما را دیر پرداخت کردند. «زن دوم رضا کیانیان لو رفت. زود بیا تا طلاقش نداده». می‌روید داخل کانال، می‌بینید فیلمی بازی کرده که در نقشش زن دوم داشته است!

نژاد علی هستم، عربی را ۱۰۰ زده‌ام!
یکی از تبلیغاتی که حتما بار‌ها در کانال‌های مختلف دیده‌اید، عکسی از یک جوان خوش‌سیما با چشم‌های رنگی است که می‌گوید: «سلام. نژادعلی هستم. من در کنکور عربی رو صد در صد زدم. تصمیم گرفتم یک کانال بزنم و جزوات و ... رو در اختیار دوستام بذارم. عضو کانال تلگرامی ما شوید».

از آن جایی که خیلی از دانش‌آموزان، جوانان و البته والدین درگیر با مسئله کنکور هستند و عربی هم برای بیشتر رشته‌های کنکور کارشناسی یک درس چالش‌برانگیز و دشوار به حساب می‌آید طبیعتا این آگهی می‌تواند افراد زیادی را به خودش جلب کند. به طور قطع، اگر می‌گفت سلام نژادعلی هستم و ادبیات کنکور را ۱۰۰ زده‌ام این مقدار نمی‌توانست دنبال کننده پیدا کند.

البته یک سری کانال‌ها هم هستند که در آستانه کنکور مدعی می‌شوند سوالات کنکور لو رفته است و آن‌ها جواب‌ها را آماده کرده و برای شما کنار گذاشته‌اند. طبیعتا بسیاری از کنکوری‌ها برانگیخته می‌شوند که اگر یک درصد هم احتمال داشته باشد ارزشش را دارد! در حالی که توی کانال مد نظر با چیز دندان‌گیر و قابل اعتنایی مواجه نمی‌شوند.

مسی هم استقلالی شد!
خبر‌های ورزشی از جمله خبر‌های پرطرفداری هستند که خیلی‌ها دقیق و دایم آن‌ها را دنبال می‌کنند به خصوص در این روز‌های نقل و انتقالات لیگ که همه با دقت، پیگیر آخرین اخبار تیم محبوب شان هستند. روی همین حساب بعضی از کانال‌ها هم روی این موضوع مانور می‌دهند. این می‌تواند از بمب‌های خبری نقل و انتقالات باشد تا پشت صحنه زندگی ورزشکاران و شرط بندی‌های ورزشی یا کل‌کل هواداران تیم‌ها. مثلا به چند مورد در ادامه اشاره می‌کنیم.

«لیونل مسی به استقلال آمد. زود بیا تو کانال‌مون عضو شو تا مسی ناراحت شده برنگشته بارسا!» در این مورد طبیعتا آمدن مسی به ایران موضوع خیلی جذابی می‌تواند باشد، اما وقتی توی کانال می‌رویم، متوجه می‌شویم رضا پرستش در تمرین استقلال حاضر شده بود. یا فتح ا... زاده گفته است؛ اگر من مدیرعامل بودم مسی را می‌آوردم! مورد بعدی می‌تواند این باشد: «خداداد عزیزی دستگیر شد + عکس. سریع به کانال زیر بپیوندید تا خداداد آزاد نشده». حالا وارد کانال می‌شوید، می‌فهمید خداداد عزیزی می‌خواسته وارد دفتر جایی بشود آستینش به دستگیره در گیر کرده است و این تیتر به این موضوع اشاره دارد! یا «بازیکن معروف تیم‌ملی هم قلیانی از آب درآمد. او هم اهل دو سیب است. زود بیا دود حلقه‌ای بازیکن معروف رو ببین». در این مورد هم وقتی شما عضو کانال می‌شوی اولا یک ساعت رولکس برنده می‌شوی بعد می‌بینی بازیکن مد نظر دو عدد میوه سیب دستش است و یک قلیان هم گوشه تصویر فتوشاپ شده است.

فقط دختر و پسرها بیان!
یک سری از تبلیغات هم هستند که سعی می‌کنند با جاذبه‌های ۱۸+ یا جلب توجه جوانان، کار خودشان را پیش ببرند. مثلا تبلیغی وجود دارد که می‌گوید از طریق لینک زیر وارد شوید: «این جا بهشت دختر پسرهاست. زود وارد کانال شو و ...». افرادی که از این طریق به کانال مد نظر هدایت می‌شوند، می‌فهمند به کانالی پیوسته اند که خودش صرفا یک کانال تبلیغی است که کانال ها‌ی دیگر را تبلیغ می‌کند یا در همین باره بعضی کانال‌ها می‌گویند راهی بلدند که بدون هیچ دردسری شما برای همسرتان ۱۰ برابر جذاب‌تر و خواستنی‌تر شوید.

مثلا این تبلیغ که «از کرم‌های ما استفاده کنید تا شوهرتان یک دقیقه هم چشم از دیدن شما و زبان از تحسین شما برندارد. تضمینیِ تضمینی. ما زندگی شما را نجات می‌دهیم». اما در نهایت ورود به این کانال‌ها مساوی است با هدر رفتن چند دقیقه از عمر شما و البته سرازیر شدن مقادیر زیادی پول به جیب کسانی که از طریق بازدید خوردن، عضو گرفتن و فروش محصولات غیراستاندارد، درآمدزایی می‌کنند.

به دنبال داغ‌ترین افشاگری‌ها
یک سری کانال‌ها هم هستند که ادعا می‌کنند داغ‌ترین خبر‌های روز را در هر زمینه‌ای برای اولین بار منتشر می‌کنند. مثلا اگر یک ورزشکار بمیرد سریع این پست‌ها در کانال‌ها و گروه‌های مختلف دست به دست می‌شود. «اولین عکس‌ها از ورزشکار تازه درگذشته در سردخانه لای کفن». موقع خاک سپاری: «آخرین عکس ورزشکار تازه درگذشته لحظه قبل از ریختن اولین بیل خاک». یا مثلا اگر ترامپ نامه‌ای نوشته باشد این‌ها زودتر از خود او متن نامه را دارند و مثلا تبلیغ این است: «نامه ترامپ لو رفت. فوری. متن نامه در لینک زیر... زود بیا تو کانال تا مجبورمون نکردن که پاکش کنیم».

یا مثلا خبر داغ دیگر می‌تواند حضور رامبد جوان و نگار جواهریان در کانادا باشد. در این مورد پست تبلیغی‌شان را این طوری می‌نویسند «فرزند رامبد و نگار اعلام کرد: عجله‌ای برای به دنیا آمدن ندارم. به زودی به خاطر حواشی که برای من به وجود آمده است، افشاگری خواهم کرد». واقعا خیلی‌ها لحظه‌ای که روی این لینک کلیک می‌کنند به این فکر نمی‌کنند که جنین حرف نمی‌زند که بخواهد افشاگری کند! فقط تنها چیزی که بهش توجه دارند این است که از این افشاگری زودتر از بقیه باخبر شوند و آن را زودتر از بقیه برای دوستان‌شان بفرستند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

فلان سلبریتی در فلان حالت و در فلان جا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.