سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار فارس تاکید کرد:

لزوم توانمندسازی زندانیان جهت جلوگیری از تکرار جرم

استاندار فارس گفت: توانمندسازی و جامعه پذیری زندانیان در جلوگیری از تکرار جرائم موثر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی در مراسم نسیم مهر که ویژه برنامه‌ای در حمایت از خانواده زندانیان بود با تاکید براینکه کاهش تعداد زندانیان هدف مطلوب است، ارتکاب به جرائم را متاثر از زمینه‌ها مولفه‌های مختلف دانست و گفت: کاهش تعداد زندانیان نیازمند هماهنگی و اتحاد و همدلی و احساس مسئولیت همه نهاد‌ها و دستگاه ها، مردم و سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مدنی است.

وی، مولفه‌های روانشناختی همچون اختلالات شخصیتی، مولفه‌های اجتماعی از قبیل فاصله طبقاتی، طلاق و احساس بی عدالتی، مولفه‌های اقتصادی از جمله فقر و بی کاری و مولفه‌های فرهنگی نظیر سستی اعتقادات و عدم پایبندی به هنجار‌ها و ارزش‌ها را از جمله زمینه‌های ایجاد جرم برشمرد و افزود: کاهش جرائم نیازمند توجه و اولویت بخشیدن به امر پیشگیری است که دستگاه قضا در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در قالب ستاد پیشگری از جرم انجام داده است.

رحیمی با اشاره به اینکه بعضی افراد در شرایطی غیر ارادی همچون تلاطمات اقتصادی و ناتوانی در انجام تعهدات گرفتار زندان شده و خانواده‌های این افراد ناخواسته با مسائل و مشکلاتی رو به رو هستند که بخش‌هایی نیز ممکن است متاثر از قصوراتی باشد که در جامعه رخ داده است؛ بنابراین باید در حد توان به رفع مشکلات این افراد کمک کنیم.

استاندار فارس با بیان اینکه جلوگیری از تکرار وقوع جرم و زندانی شدن افراد نیازمند اقداماتی در راستای بازپروری، توانمندسازی و بازتوانی افراد است، عنوان کرد: در بازدیدی که از زندان عادل آباد داشتیم شاهد اقدامات خوبی که در زمینه توانمندسازی زندانیان رد حوزه‌های مختلف هنریف فنی، علمی و اعتقادی انجام شده بودیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اینکه علاوه بر آموزش و توانمند سازی جامعه پذیری کسانی که از حبس آزاده شده اند از اهمیت برخودار است، اظهار کرد: باید بپذیریم کشور بر مبنا و مدار قانون اداره می‌شود و هر جرمی حد مشخصی از مجازارت را دارد و کسی که مجازات را تحمل کرده و به دامن خانواده و جامعه بازگشته باید همچون یک شهروند عادی از حقوق و مزایای اجتماعی و فرصت‌های لازم در زمینه اشتغال بهر‌مند باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه یکی از معضلات ما این است که فردی که حبس رفته مجرم شناخته شده و ذهنیت جامعه نسبت به او تغییر می‌کند، بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد و افزود: هر جرمی حد و زمانی دارد و قانونگذار نیز این حدود را مشخص کرده است بنابراین اگر از نظر دستگاه قانونگذار مجازات پایان یافته وظیفه انسانی و اجتماعی ما این است که مسیر را برای ادامه زندگی این افراد هموار کنیم.

وی با نقش و جایگاه خیران و نیک اندیشان در تقویت این نوع از فرهنگسازی اشاره و ابراز خرسندی کرد: در استان فارس و سایر استان‌ها افرادی از میان این نیک اندیشان در جامعه پذیری از زندان آزادشدگان و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای آن‌ها تلاش‌های مثمر ثمری داشته اند.

رییس کل دادگستری فارس هم در این مراسم، گفت: این جشن به منظور کمک به خانواده‌های زندانیان به مدت ١٠ سال است که در شیراز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام موسوی افزود: با برگزاری این جشن تعداد زندانیان مالی کاهش چشمگیری داشته و از ٢٨٣ زندانی به ٢٧ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش قوه قضاییه کاهش آمار زندانیان مالی است، اظهارداشت: امیدواریم تا پایان امسال آمار زندانیان مهریه به صفر برسد.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه مبلغ بدهی زندانیان مالی ٢٠٠ میلیارد تومان است، گفت: قرار است نیمی از این مبلغ از طریق صلح و سازش حل شود و پرداخت مابقی بدهی نیز همت خیران را می‌طلبد.

قربانی مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از زندانیان شیراز گفت: پارسال با همت خیرین یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان جمع آوری و زمینه آزادی ٢٥ نفر فراهم شد.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۵۰ خانواده تحت پوشش انجمن هستند، افزود: در کنار کمک به زندانیان، خیرین، مبلغ ۴ میلیارد تومان نیز برای کمک به خانواده‌های آنان کمک کردند.

قربانی ادامه داد: انجمن ماهانه تا مبلغ ٣٠٠ هزار تومان مستمری به خانواده پرداخت می‌کند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از زندانیان شیراز گفت: با همکاری بانک قرض الحسنه مهر تسهیلات خود اشتغالی به ۲۵۰ خانواده زندانی پرداخت شده است.

انتهای پیام/م

مراسم نسیم مهر در شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.