سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بذرپنبه‌ای متفاوت و سود آور/ دانش هسته‌ای همراه محققان موسسه پنبه کشور

محققان توانستند بعد از گذشت سال‌ها تلاش علمی، بذر پنبه هسته‌ای کاملا اقتصادی و پرسود را تولید کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  پنبه گیاهی زراعی است که قابلیت استفاده از تمام قسمت‌های آن در صنایع مختلف وجود دارد و باعث اشتغال زایی و ایجاد صنایع وابسته به آن مانند پنبه پاک کنی، ریسندگی و بافندگی، روغن کشی و به همین دلیل یکی از مهترین گیاهان گروه صنعتی محسوب می‌شود.
 
 

از الیاف پنبه برای تولید نخ و پارچه، ازمغز تخم آن روغن نباتی، صابون و خوراک دام استفاده می‌شود و این محصول از نظر تولید روغن مقام دوم را بعد از سویا در دنیا به خود اختصاص داده است وتامین کننده حدود ۶ درصد پروتئین دنیاست.
 
 
 


استان گلستان یکی از پنبه خیز‌ترین مناطق کشور برای کشت این گیاه است و این سرزمین از دیرباز به سرزمین طلای سفید مشهور است.


تولید نوعی متفاوت از بذر بعد از سال‌ها تلاش علمی

 
 
 
 
تولید نوعی متفاوت از بذر پنبه که از هر نظر سود آور و اقتصادی است، حاصل تلاش محققان بخش کشاورزی بوده که در راستای تولید نوع بهتری از بذر پنبه، انجام شده است.

عمران عالیشاه دانشیار موسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: در حال حاضر، ارقامی مانند، گلستان، لطیف و ساجدی و سپید، با کمک پنبه کاران گلستانی کشت می‌شود و اکنون در راستای تولید بذربهتری، نسبت به گونه‌های گذشته دو رقم جدید تابان و پرتو در اسفند ماه سال ۹۷ معرفی شد.
 
 


عالیشاه افزود: این دو رقم جدید بعد از ۱۴ سال تلاش علمی و تحقیقات و با مشارکت پژوهشکده تحقیقات کشاورزی هسته‌ای وابسته به سازمان انرژی اتمی و موسسه تحقیقات پنبه کشور به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: این دو رقم جدید دارای ویژگی‌های متعددی مانند سازگاری بالا، مقاومت در زمین‌های شور و کم بازده و قابلیت کشت در مناطق مختلف کشور را دارند.
 

 


بذری با سود اقتصادی و مقرون به صرفه برای کشاورزان



فتحی عضو هییت علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:این ارقام قابلیت رقابت با بذر‌های خارجی رو دارند ومحصول تولید شده با کیفیت بهتری به بازار عرضه می‌شود.
 


فتحی افزود: پس از گذشت ۴ ماه، اکنون بذر‌های هسته‌ای پنبه برای انبوه سازی در اختیار کارشناسان شرکتی قرار گرفته است.

کتولی کارشناس تولید بذر شرکت نیز در خصوص ویژگی کشت این بذر گفت:اکنون این بذر‌های هسته‌ای در یک هکتار کشت و پیش بینی می‌شود بتوانیم ۲ تن بذر برداشت شود.
 
 


وی ادامه داد: در سال ۹۹ بذر حاصل را در سطح ۵۰ هکتار، کشت طبقه سوپرلیز انجام و برای سال ۱۴۰۰ به صورت تجاری در اختیار کشاورزان مناطق مختلف قرار می‌دهیم.
 
 

کتولی همچنین در خصوص وضعیت رشد این گیاه در مزرعه گفت: از زمان کاشت تا کنون که از مرحله ۷ برگی گیاه گذشته است، نشان می‌دهد مقاومت بالایی نسبت به شوری خاک دارد.
 
 

وی افزود: زود رس بودن، کاهش دو مرحله سم پاشی و همچنین صرفه جویی در آب معادل ۲ هزار متر مکعب، در هکتار از دیگر ویژگی‌های این بذر است.

سال گذشته در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشور پنبه کشت شد که بیش از ۱۰هزار هکتار آن در استان گلستان بوده است و استان‌های خراسان رضوی و فارس و گلستان رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
 
انتهای پیام/م

گزارش از گنجا محمودی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
خداداد معین زاده
۲۳:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
درختچه پنبه وقتی که به ارتفاع یک متر میرسد لازم است قسمت بالای پنبه را قطع کرد ودر نتیجه این عمل باعث رشد بیشتر درختچه شده و قوزه بیشتری ایجاد میشود و محصول بیشتری به بار مینشیند