سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان تعاون روستائی خراسان رضوی

تفاهم نامه همکاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با رئیس سازمان تعاون روستائی خراسان رضوی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری گفت: خراسان رضوی ۶۷۰۰ روستا دارد که ۳۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده اند و ۳۳۰۰ روستا دارای سکنه است و توجه به صنایع دستی می‌توانست به خالی شدن از سکنه آن‌ها کمک کند.

وی افزود: معتقدیم تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در توجه به صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ٣٦٠ رشته صنایع دستی داریم و از نظر تعدد و تنوع هم ردیف با کشور‌های چین و هند قرار داریم، ولی با وجود ظرفیت‌های زیادی که در کشور و به ویژه صنایع دستی بیش از ۸ هزار هنرمند در استان داریم.

مکرمی فر اضافه کرد: از ویژگی‌های صناعی دستی این است که مواد اولیه از خارج وارد نمی‌شود مثلأ برای تولید سفال یا چوب یا ابریشم از خارج وارد نمی‌کنیم و همه مصالح و مواد اولیه مورد نیاز در استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم در هر کدام از صنایع دستی که در شهرستان‌ها و روستا‌های استان ظرفیت وجود دارد آموزش داد و تسهیلات نیز پرداخت کنیم که در سال گذشته ١٤٠ میلیارد ریال تسهیلات صنایع دستی پرداخت شد و امسال نیز آمادگی برای پرداخت تسهیلات وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: نمایشگاه‌های صنایع دستی یکی از فرصت‌هایی است که هنرمندان می‌توانند به عرضه صنایع دستی بپردازند.

وی همچنین گفت: از مزایای صنایع دستی این است که محدود به زمان و مکان نیست و در چادر عشایر و خانه روستائی امکان تولید صنایع دستی وجود دارد.

در ادامه محمد مطیع معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: روستای بسک روستای ملی در زمینه ابریشم کشی اعلام شده است و اگر چه پروسه تولید قطع می‌شد و خام فروشی می‌شد سود آنچنانی برای روستائیان نداشت و بعد از ثبت ملی ردیف بودجهی اختصاص یافت و ۴۰۰ میلیون تومان باری ایجاد کارگاه متمرکز اعتبار اختصاص یافت و اکنون پرونده ثبت جهانی در حال تهیه است و در ادامه شهر بایگ را به عنوان شهر ملی صنایع دستی تا یک ماه دیگر دفاع خواهیم کرد و ثبت خواهد شد.

محسن اسفندیاری رئیس سازمان تعاون روستائی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سازمان تعاون روستائی حدود ۷۰۰ تشکل را در اختیار دارد. اتحادیه‌های استان و شهرستانی و تعاونی‌های تولید، کشاورزی با ۶۰۰ هزار نفر عضو در سطح کشور خراسان رضوی حرف اول را می‌زند و در خیلی از تشکل‌ها در زمینه کیفیت هم حرف اول را می‌زنیم.

وی افزود: این سازمان پتانسیل بالایی دارد و در صورتی می‌تواند به فعل درآید که از ظرفیت دیگر سازمان‌ها و نهاد و دستگاه‌ها استفاده کنیم، در همین راستا تفاهم نامه‌هایی را با کمیته امداد و نیروی انتظامی و ... امضا کرده ایم.

وی گفت: قصد داریم از ظرفیت‌های میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه و توانمند سازی روستائیان خراسان رضوی استفاده کنیم.

انتهای پیام //م. ا
 
 

در بحث اشتغال خانگی تشکل‌های ما در شهرستان‌ها می‌توانند همکاری و نقش فعالی داشته باشند

برچسب ها: صنایع دستی ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.