سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابوالفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا اراده و جسارت ایستادن در مقابل آمریکا را ندارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: وقتی اروپا اراده انجام تعهدات برجامی خود را ندارد، تهران هم تنها طرف اجرا کننده توافقات نخواهد بود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان چندی پیش در ارتباط با افزایش ۳.۶۷ درصدی غنی سازی اورانیوم اعلام کرد که در این راستا سناریو‌های مختلفی در نظر گرفته شده که  از  ۳.۶۸ درصد تا هر میزان مورد نیاز دیگری  قابل افزایش خواهد بود.

کمالوندی همچنین در مصاحبه دیگری تاکید کرد که ایران  بین تعهدات و حقوق خود توازن ایجاد خواهد کرد و اعضای باقی مانده در برجام  حقوق ما بویژه  لغو تمامی تحریم‌هایی که به واسطه برجام باید برداشته می شدند را به طور جدی پیگیری کنند، در چنین شرایطی ما هم تعهدات خود را اجرا خواهیم کرد، در غیر این صورت برای ایجاد توازن تهران هم از تعهدات خود کم خواهد کرد.
در نهایت او خطاب به اروپایی ها بر روی ضرب الاجلی۱۰  روزه  برای طرف های برجامی تاکید کرد.

 امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برجام امنیت جهانی، منطقه و اروپا را تامین کرده است،  بنابراین حفظ آن برای اروپا اهمیت زیادی دارد و در همین راستا هم  باید هزینه برخورداری از ثبات فعلی  را بپردازند.

وی افزود: در صحبت‌های اردیبهشت ماه  روحانی، رییس جمهور به صراحت اعلام کرد که  دوازده ماه  از خروج  یک جانبه آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپا مبنی بر جبران خسارات ناشی از ترک این توافق می گذرد و اقدامات تهران در کاهش تعهدات خود هم در همین راستا انجام می شود .

ابوالفتح ادامه داد: رئیس جمهور ایران خطاب به اروپایی ها اعلام کرد که اگر مایل به حفظ برجام و انجام تعهداتشان در قبال تهران هستند، باید به تا خود مبنی بر خرید نفت ایران و همکاری‌های بانکی  ادامه دهند چراکه در غیر این صورت تهران تصمیمات دیگری را در قبال آن  ها  اتخاذ می‌کند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران  در روز 6 تیر ماه از سطح ۳۰۰ کیلوگرم، قید شده در سند برجام   فراتر خواهد رفت، بنابراین در فرصت باقی مانده اروپا مجبور است به تعهدات خود عمل کند،  ایران چیز زیادی از اروپا نمی‌خواهد  و آن ها بر اساس توافق  برجام  موظف به اجرای تعهدات خود هستند.

وی ادامه داد: اگر آمریکا داوطلبانه از برجام خارج شده است و اروپا هم در اثر فشار واشنتگن نمی‌تواند تعهدات برجامی خود را انجام دهد، در چنین شرایطی دلیلی  ندارد که ایران هم به این تعهدات پایبند بماند، البته تهران اعلام کرده است که همچنان در چارچوب برجام پیش می‌رود و در حال حاضر بحث خروج از آن مطرح نیست، ولی اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، چه بسا  که ایران خروج از برجام را اعلام کند.

ابوالفتح گفت: من  نسبت به انجام تعهدات اروپا با این ضرب الاجل ۱۰ روزه خوشبین نیستم و معتقدم ایران هر اقدامی انجام دهد باز هم اروپا اراده و جسارت ایستادن در  مقابل آمریکا و ترامپ را ندارد، در نتیجه امید بستن به تغییر خط مشی اروپا و در پیش گرفتن  مسیر دیگری  بسیار ضعیف است.

وی افزود: حدود ۹ کشور‌های دارای سلاح اتمی هستند و سایر کشور ها فاقد آن می باشند، برخی مناطق معتقدند که ظرفیت خاصی از توانمندی  هسته‌ای به منزله دارا بودن سلاح اتمی است به عنوان مثال اسرائیل تا به حال هیچ سلاح اتمی را آزمایش نکرده است و  هیچگاه هم اعلام نکردکه سلاح اتمی دارد، ولی طبق اطلاعات منتشر شده، رژیم صهیونیستی بین ۸۰ تا ۲۰۰ سلاح اتمی را در اختیار دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.