سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش مطرح کرد؛

تاثیر المپیاد شایستگی محور بر ارتقای آموزش‌های فنی و مهارتی/ ناتوانی نیروی انسانی به تخصص ضربه می‌زند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش، المپیاد شایستگی محور را فرصتی برای توسعه حرفه‌ای هنرآموزان و هنرجویان دانست.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در بازدید از فرآیند برگزاری مرحله نهایی نخستین المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستان‌های سراسر کشور در مشهد، اظهار کرد: برگزاری المپیاد شایستگی محور می‌تواند زمینه ارتقاء آموزش‌های فنی و مهارتی اثرگذار باشد و کیفیت را به سیستم آموزشی بازگرداند.

وی افزود: در جوامع توسعه‌یافته کار‌ها را شایستگان و اهل‌فن انجام می‌دهند و آموزش و تربیت نسل‌ها از عهده همه برنمی‌آید و این امر رسالت و وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است.

مدرسه به یک میدان یادگیری و یاددهی تبدیل‌شده است

کمرئی بابیان اینکه پارادایم‌های آموزش‌وپرورش تغییر کرده و در پارادایم‌های جدید، رویکرد‌های آموزشی نوین به وجود آمده است، گفت: به‌طور مثال مدرسه در ابتدا یک ساختمان و چهاردیواری بود سپس به یک سازمان که توسط مدیر و معلم اداره می‌شد تبدیل شد و بعدازآن، این مفهوم دوباره دچار دگرگونی و به یک‌نهاد تغییر یافت که نیاز‌های اساسی جامعه را برآورده می‌ساخت؛ اما امروزه مدرسه با این تعاریف رسا نیست و به یک میدان یادگیری و یاددهی تبدیل‌شده است و در محیط‌های گوناگون اتفاق می‌افتد که در سند تحول بنیادین نیز از این محیط‌های متنوع یادگیری صحبت شده است.

اجرای نظام آموزشی شایستگی محور وظیفه ماست

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه الگوی شایستگی محور یقیناً یکی از الگو‌های صحیح تغییرات شیوه آموزشی است، بیان کرد: تدوین و اجرای نظام آموزشی شایستگی محور وظیفه ما است و سنجش این نظام شایستگی محور رسالت کلیدی ما محسوب می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر قرار است یکی از قسمت‌های ارکان نظام آموزشی را جهت کیفیت‌بخشی آموزشی تغییر دهیم یقیناً آن بخش بهبود نگرش مدیران آموزشی است چراکه آن‌ها مسئول توسعه حرفه‌ای معلمان محسوب می‌شوند و چشم‌انداز‌های مدرسه را محقق می‌سازند پس شایستگی‌های حرفه‌ای در مدیران بیشتر موردنیاز است.

کمرئی تصریح کرد: ناتوانی نیروی انسانی به تخصص و جایگاه هویت شغلی و منزلت اجتماعی ضربه می‌زند، باید درزمینه توسعه حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی کارکنیم و توسعه حرفه‌ای همان چیزی است که حرفه‌ای شدن در حوزه‌های مختلف را رقم می‌زند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حوزه آموزش نیازمند یک الگوی منسجم مفهومی هستیم، گفت: سند تحول بنیادین گفتمان حاکم بر مدرسه است و بر طبق این سند پیش‌فرض‌های ذهنی مدرسه، مدیر و معلم تغییر می‌کند و از دل سند تحول برنامه مناسبی را طراحی می‌کند چراکه اگر مدیر مدرسه کارآمد و توسعه‌یافته باشد یقیناً برنامه خوبی را در جهت ارتقاء مدرسه طراحی خواهد ساخت.

وی با اشاره به اینکه مدرسه محوری یک رویکرد است، یادآور شد: مدرسه کانون تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شود و در این حالت تصمیم‌گیری‌ها را به نزدیک‌ترین واحد آموزشی می‌سپاریم که یقیناً این موضوع آثار مثبتی را هم در پی خواهد داشت.

کمرئی افزود: برنامه تعالی برنامه‌ای جهت تعالی و توسعه مدیریت است و توسعه مدیران اصل و اساس است و قطعاً توسعه مدیریت به تحقق رویکرد مدرسه محوری کمک خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: همیشه باید فرصت‌های یادگیری و تعالی را ایجاد کنیم تا نیروی انسانی کارآمدی داشته باشیم و همایشی مثل المپیاد شایستگی محور یک فرصت توسعه حرفه‌ای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم خواهد ساخت.

وی در پایان دانش، مهارت، نگرش و توانایی را چهار بعد اصلی شایستگی دانست که این ابعاد از طریق روش‌های توسعه حرفه‌ای محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.