سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش وزارت دفاع ترکیه به نامه پنتاگون؛

لحن و رویکرد آمریکا در خور روح اتحاد و همکاری نیست

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نارضایتی از لحن و رویکرد آمریکا در نامه اخیر پنتاگون اعلام کرد اینگونه اقدامات مناسب و در خور روح اتحاد و همکاری نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آنکارا امروز (سه‌شنبه) به نامه هشدارآمیز وزارت دفاع آمریکا درباره لغو برنامه اف-۳۵ در صورت نصب سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه در ترکیه پاسخ داد.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکرار نارضایتی از لحن و رویکرد آمریکا در نامه اخیر واشنگتن اعلام کرد این گونه اقدامات مناسب و در خور روح اتحاد و همکاری نیست.

در بخشی از این نامه آمده است: «نگرانی ترکیه در مورد رویکرد و سبک آمریکا [در قبال طرح اف-۳۵ و نصب اس-۴۰۰]است که در تضاد با روحیه اتحاد است.»

اوایل ماه جاری پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در نامه‌ای به همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد آنکارا یا باید از طرح جت‌های اف-۳۵ خارج شود یا برنامه‌های خود را برای نصب سامانه دفاعی تغییر دهد.

وزارت دفاع ترکیه در این بیانیه همچنین بر اهمیت یافتن راه حلی برا‌ی رفع مشکلات تاکید کرد و نوشت: اهمیت حفظ گفتمان بر اساس احترام متقابل، دوستی و تلاش‌های مداوم برای یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات است.

تاد والترز، فرمانده ارتش آمریکا پیشتر گفته بود روابط نظامی آمریکا و ناتو به رغم تصمیم آمریکا برای لغو قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه پایدار است. وی گفت: ما دو طرح اف-۳۵ و اس-۴۰۰ را در کنار هم قبول نمی‌کنیم.

پیش از این، واشنگتن تا ۳۱ ژوئیه برای ترکیه ضرب الاجل تعیین کرد تا از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه صرف نظر کند.

ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

هفته گذشته مقامات روسیه اعلام کردند سامانه موشکی «اس-۴۰۰» مخصوص ترکیه ساخته شده است و تا دو ماه آینده به آنکارا تحویل داده خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.