سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکوفایی پلانکتون‌ها سبب مرگ تعدادی از آبزیان در بندر چابهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: علت مرگ تعدادی از آبزیان در ضلع شرقی خلیج چابهار با بررسی‌های به عمل آمده از منطقه احتمالا به دلیل شکوفایی پلانکتون (کشند قرمز) بوده که کارشناسان محیط زیست در حال بررسی تراکم و نوع گونه‌های پلانکتونی منطقه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، وحید پورمردان اظهار داشت: پیرو مشاهده لاشه تعداد زیادی از آبزیان از قبیل ماهی، میگو، سفره ماهی و سایر آبزیان در ساحل ضلع شرقی خلیج چابهار کارشناسان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی علل احتمالی مرگ و میر آبزیان این منطقه کردند.

وی بیان کرد: شایان ذکر است که آغاز فصل مانسون و جابجایی مواد مغذی در دریا، جابجایی این مواد از کف و حرکت مواد غذایی از مناطق عمیق توسط جریان‌های آبی به محدوده ساحل سبب افزایش مواد مغذی در آب‌های ساحلی می‌شود و در اثر افزایش این مواد، فسفات و نیتروژن جلبک‌ها یا فیتوپلانکتون‌ها افزایش می‌یابد که در رقابت با هم سم توکسین را تولید می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: توکسین تولید شده در سطح آب جمع و معمولاً آب در این منطقه رنگی شده و همین امر باعث نبود نور و اکسیژن به آبزیان منطقه و تلف شدن آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: آبزیان این منطقه با مصرف فیتوپلانکتون‌ها یا جلبک‌های حاوی سم، مسموم شده و همین مساله باعث مرگشان شده است.

پورمردان تصریح کرد: البته گاهی ورود فاضلاب‌ها نیز باعث مرگ و میر آبزیان می‌شود، اما با توجه به اینکه این اتفاق در یک محدوده نیمه بسته روی داده، احتمال مسمومیت با توکسین قوی‌تر است.

انتهای پیام/گ

شکوفایی پلانکتون‌ها سبب مرگ تعدادی از آبزیان در چابهار شد

برچسب ها: محیط زیست ، شیلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.