سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مذاکرات محرمانه شرکت‌های آمریکایی و واشنگتن برای لغو تحریم‌های هواوی

برخی رسانه‌ها گزارش دادند شرکت‌های فناوری آمریکا به علت هراس از زیان بالای اقتصادی در حال رایزنی با مقامات دولتی برای لغو تحریم‌ها علیه شرکت چینی هواوی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، شرکت‌های بزرگ آمریکا به دلیل ضرر و زیان بالای حاصل از تحریم شرکت فناوری چینی هواوی، مخفیانه در حال رایزنی با مقامات دولت این کشور برای لغو تحریم‌ها علیه هواوی هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در صنایع آمریکا در این باره افزود: «شرکت‌های بزرگ منطقه سیلیکون ولی (محل استقرار شرکت‌های مطرح فناوری آمریکا) به علت هراس از دست‌دادن میلیارد‌ها دلار در تجارت با هواوی، مخفیانه در حال لابی با دولت ترامپ هستند تا ممنوعیت فروش تجهیزاتشان به این شرکت چینی لغو شود».

بنا به این گزارش، شرکت هواوی سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزاری از ده‌ها شرکت آمریکایی از جمله کوالکوم، مایکروسافت و گوگل خریداری کرده بود. هم‌اکنون با پایان معافیت ۹۰ روزه‌ای که دولت آمریکا در ۲۰ اوت، این شرکت‌ها میلیارد‌ها دلار ضرر خواهند کرد.

رویترز در این باره افزود: «شرکت‌هایی اصلی سازنده تراشه مانند اینتِل، کوالکوم، و زایلینکس به صورت محرمانه در حال رایزنی با مقامات وزارت بازگانی آمریکا هستند تا ممنوعیت فروش قطعات به شرکت هواوی را لغو کنند».

وزارت بازرگانی آمریکا اخیراً رسماً شرکت هواوی و ۷۰ شرکت وابسته به آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد که از این پس روابط تجاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی ممنوع است. وزارت بازرگانی آمریکا ادعا کرد مبنایی منطقی وجود دارد که نشان می‌دهد هواوی درگیر فعالیت‌هایی شده که مغایر با امنیت ملی آمریکاست.

گرچه جزئیات مذاکرات شرکت‌های آمریکایی با مقامات دولتی این کشور منتشر نشده، شرکت هواوی تأکید کرد این شرکت از شرکای آمریکایی خود نخواسته که برای منافع هواوی رایزنی ولابی کنند.

«اندرو ویلیامسون»، معاون روابط عمومی هواوی با تأکید بر اینکه از دست‌دادن بازار چین برای شرکت‌های آمریکایی «فاجعه» خواهد بود افزود: «آن‌ها (شرکت‌های آمریکایی) به خاطر منافع خود در حال رایزنی (لغو تحریم هواوی) هستند، زیرا هواوی یکی از مهمترین مشتریان آنهاست».

تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین به حدی رسیده است که مذاکرات تجاری اخیر دو کشور بی نتیجه ماند و هیئت تجاری چین چندی پیش ۲ ساعت پس از ورود به واشنگتن، پایتخت آمریکا را ترک کرد. رئیس جمهور آمریکا هم بار‌ها در حساب توییتر خود چین را تهدید کرده در صورتی که به یک توافق تجاری با واشنگتن دست نیابد، به شدت آسیب خواهد دید. وی حتی مدعی شد چین نباید این اقدام آمریکا را تلافی کند، زیرا به قدر کافی در سال‌های گذشته از آمریکا سود بدست آورده است.

اخیراَ چند کشور تحت تأثیر فضاسازی آمریکا، شرکت هواوی را به ارتباط با دولت چین و جاسوسی به نفع پکن متهم می‌کنند. سال گذشته میلادی آمریکا، استرالیا، ژاپن، و نیوزیلند استفاده از تولیدات مخابراتی و گوشی‌های همراه شرکت هواوی را در سازمان‌های دولتی به بهانه مسائل امنیتی ممنوع کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.