سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اصلی‌ترین معضل صنعت لوازم خانگی داخلی چیست؟ / تجار داخلی برای تامین مواد اولیه وارد میدان شدند

افزایش قیمت‌ها طی چند ماهه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد، چالش های زیادی روانه این بازار شود.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که می‌توان گفت همواره بر موجی از ثبات سوار است. در وصف پتانسیل این صنعت همین بس که به‌جرئت می‌توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی می‌تواند به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود. 

البته با افزایش قیمت‌ها طی چند ماه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد، چالش های زیادی روانه این بازار شود که بالتبع در یک بازه زمانی چند ماهه، قیمت لوازم خانگی رشد فزاینده ای را تجربه و از طرفی با مشکل توزیع همراه شد.

در این صنعت اگر الزامات تولید رعایت شود، مشکلی برای مقابله با تحریم و جایگزینی کالاهای خارجی وجود ندارد، اما کاهش تولید می‌تواند روی بازار و قیمت‌ها تأثیر بگذارد. به گفته کارشناسان، صنعت لوازم خانگی توان تولید نیاز داخل را دارد و در صورت تقاضای بیشتر نیز می‌توان با سه نوبته کردن کارخانه‌ ها، عرضه را افزایش داد.

خیز دوباره تولیدکنندگان داخلی برندهای کره ای برای حضوری پرقدرت

علیرضا موسوی مجد، رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفت وگو  با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزیگفت: با وجود محدودیت‌هایی که در پی آغاز تحریم‌ها تمام بخش‌های اقتصادی را درگیر خود کرد، تدابیر لازم اندیشیده شد و  مشکل خاصی در بخش خدمات پس از فروش برند‌های لوازم خانگی کره‌ای در ایران وجود ندارد و این شرکت‌های تولیدکننده طبق ضوابط و قانون‌های موجود در حال ارایه خدمات به مشتریان خودهستند.

موسوی مجد تصریح کرد: در تأمین قطعات مورد نیاز برای استفاده در خدمات پس از فروش مشکل قابل توجهی وجود ندارد و قطعات برای محصولات تحت گارانتی رسمی در اغلب موارد به طور کامل موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خدمات پس از فروش شامل گروهی از کالا‌های کره‌ای نمی‌شود و این موضوع با سردرگمی و گله مندی مخاطبان مواجه شده است، گفت: از چند سال پیش که حجم بالای سرمایه گذاری بخش صد در صد خصوصی ایرانی منجر به راه اندازی خطوط تولید لوازم خانگی پیشرفته برند‌های معتبر این صنعت در کشور شد، برای هر چه محدود‌تر کردن حجم قاچاق این محصولات، گروه سام ارایه خدمات گارانتی و وارانتی خود را تنها محدود به محصولات تولیدی داخل کشور و محصولاتی کردکه به شکل قانونی از مجاری رسمی گمرک وطبق قرار داد با شرکت مادر وارد کشور می‌شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران افزود: به همین دلیل برای کمک به اقتصاد مولد و ایجاد محدودیت برای خریداران کالا‌های قاچاق که ضربه اصلی را به اقتصاد و سرمایه‌های کشور وارد می‌کند، ما تنها متعهد به ارائه خدمات به محصولاتی هستیم که در ایران تولید شده و یا توسط شرکت‌های معتبر طرف قرارداد به صورتی قانونی وارد کشور شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: به تمامی خریداران توصیه می‌شود از خرید محصولات خارج از سیستم گارانتی رسمی وقاچاق خودداری کنند، چرا که در صورت هرگونه ایراد و نقصی در کالا با توجه به شرایط نابسامان موجود در بخش تعمیرات غیر رسمی، هیچ بخشی پاسخگوی مشکل آن‌ها نیست و در صورتی هم که قطعه را در بازار پیدا کنند؛ عمدتا این قطعات غیر معتبر و بی کیفیت است که هزینه‌های مجدد و سنگینی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

برای نجات اشتغال و منافع خریداران؛ بازار را از سیطره لوازم خانگی بانه‌ای خارج کنیم

موسوی مجد در ادامه به تولید گسترده محصولات و عرضه مناسب آن به بازار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: محصولات به اندازه کافی وجود دارد و مردم نباید تقاضای کاذب برای لوازم خانگی در بازار ایجاد کنند و فرصت را به دست دلالان و واسطه‌ها بدهند.

وی در پایان با انتقاد از گسترش و رواج خرید کالا‌های به اصطلاح بانه‌ای در بازار و اشاره به اینکه خرید کالا‌های قاچاق باعث از بین رفتن اشتغال خواهد شد؛ از مردم خواست که کالا‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و در هنگام خرید حتما به شرکت گارانتی دهنده دقت کنند که در هنگام خرابی دچار مشکل وسردر گمی نشوند.

بازار لوازم خانگی مدت هاست که به یک ثبات نسبی رسیده است

فریدون نصیری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: خوشبختانه هیچ واحد تولیدی به خاطر کمبود مواد اولیه تعطیل نشده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه ادامه داد: صددرصد مواد اولیه مورد نیاز برای خطوط تولید در این بازار تامین نمی‌شود با این وجود در حال تامین مواد اولیه در صنایعی همچون پتروشیمی و فلزی هستیم.

نصیری در ادامه افزود: تجار داخلی در زمینه تهیه مواد اولیه آشپزخانه، تا حدی جوابگوی بازار هستند، البته ممکن است تا حدی عقب‌تر از سایر کشور‌ها باشند، اما می‌توانند خود را با شرایط فعلی وفق بدهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه ادامه داد: بازار لوازم خانگی مدت هاست که به یک ثبات نسبی رسیده است.

نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق در این صنف کمتر شده یا خیر، افزود: آمار رسمی ندارم، اما بر اساس اطلاعات گزارش شده، میزان قاچاق کمتر شده است .

نصیری گفت: زمانی که قیمت‌ها در بازار افزایش یابد بطور قطع، خرید مردم کمتر می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان می‌توانند نیاز‌های خود را در بازار تامین کنند و خوشبختانه کالای ایرانی، پاسخگوی بازار است.


بیشتر بخوانید: ۹۰ درصد تولیدات در بازار لوازم خانگی داخلی است 


با تقویت برند‌ها و خط تولید می توانیم تبدیل به هاب منطقه شویم

حمیدرضا غزنوی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: وضعیت اقتصادی و تحریم‌های بی منطق سال 97 باعث افت تولید و همچنین کاهش تولید محصولات  استراتژیکی مثل  یخچال و ماشین لباسشویی  شد. پیش فروش‌ها، سرمایه در گردش و تعمیق عمق ساخت داخل و قاچاق از جمله مطالبات صنایع لوازم خانگی است.

غزنوی افزود: امسال شرایط آرام‌تر شده است، البته با وجود اینکه تقاضای خرید به علت ممنوعیت واردات لوازم خارجی افزایش یافته است، اما تولید داخلی به دلیل مشکلات ارزی که داشت، کاهش پیدا کرده و این ممنوعیت ها  برای مدیریت ارزی صورت گرفته است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در صورت حمایت دولت و روانه شدن نقدینگی زیادی که در کشور وجود دارد، صنعت لوازم خانگی نه تنها بازار ایران را  بلکه می‌تواند با تقویت برند‌ها و خط تولید موجود تبدیل به هاب منطقه شود و خاور میانه و بخشی از آسیا را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم به مقیاس اقتصادی برسیم تا قیمت‌ها هم کاهش یابد و جای خالی برند‌های خارجی که در شرایط تحریم مردم ما را تنها گذاشته اند با برند‌های ایرانی با کیفیت مطلوب پر شود.

تسهیلات بانکی و قاچاق، اصلی ترین مشکل صنعت لوازم خانگی

حبیب‌اله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات و قدرت رقابت‌پذیری صنعت لوازم خانگی گفت: عوامل موثر بر قیمت به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ یک بخش مواد اولیه، یک بخش صرف انرژی و بخشی دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته است که باید نرخ بهره‌وری صنعت‌گر را تامین کند. ضمن اینکه دستمزد‌ها و هزینه‌های متغیر نیز روی قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود اما متاسفانه در تمامی بخش‌ها تولیدکننده دچار بی‌اطمینانی است.

وی افزود: نرخ بهره‌وری فعلی در ایران به گونه‌ای نیست که مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد. برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری مسأله‌ای است که رقابت‌پذیری را افزایش داده و در هر دو حوزه کیفیت و قیمت اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه تبعیت از سلیقه مردم و ارائه کالا‌های متنوع در بخش‌های تولید لوازم خانگی می‌تواند موجب افزایش رقابت‌پذیری این صنایع شود.

انصاری  تصریح کرد: همچنین توجه بیشتر به خدمات پس از فروش به عنوان موضوعی که در ادامه خط تولید قرار دارد و نصب، آموزش استفاده، تضمین کیفیت و سرویس‌های دوره‌ای و دیگر خدماتی از این دست موجب افزایش رضایت‌مندی مشتری و افزایش فضای رقابتی خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص مشکلات این صنعت گفت: باید به موضوع تسهیلات بانکی توجه بیشتری کرد، چراکه برای سرمایه‌گذاری یا توسعه آن امری ضروری است. زمانی که صنعتگر سود بانکی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند انگیزه بالایی برای ورود به صنعت داشته باشد. سیاست کاهش سود تسهیلات همچون دیگر کشور‌ها از جمله مواردی است که نه در این صنعت، بلکه به صورت کلی در تمامی بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگر به مالیات مصرف کننده باز می‌گردد که امروزه از تولیدکننده اخذ می‌شود. همچنین قاچاق و واردات بی‌رویه کالا از جمله موارد دیگری است که فشار زیادی به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی تحمیل می‌کند. در کشوری که لوازم خانگی با کیفیت بالا امکان تولید دارد، هیچ دلیلی برای واردات در این اندازه و مقدار وجود ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
کجا تقاضا افزایش پیدا کرده که این آقامی گوید؟!!!!! متاسفانه آمارهای فیک می دهند،من به عنوان یک خریدارقیمتها را جهت خرید یخچال فریزر ازتابستان گذشته رصد کردم تابلکه متناسب بابودجه خودم بتوانم یک یخچال فریزر ایرانی بخرم ولی به عنوان مثال یخچال الکترواستیل که مارک مونتاژکارداخلی هست ازشهریورماه گذشته وپیرو بخشنامه سازمان حمایت مبنی برافزایش۲۰درصدی قیمت هاتوسط شرکتها، قیمت سایدبای ساید خود راکه ۴میلیون و۶۰۰ بود را به یکباره رساندبه۱۰میلیون و۲۰۰ هزارتومان واین یعنی افزایش ۱۲۵درصدی!!!!!والان هم درسال جدیدقیمت این برندشده۱۱میلیون و ۹۰۰هزارتومان وبه قول یکی ازفروشندگان که می گفت اصلا ازوضع نابسامان وپرنوسان قیمتها راضی نیستم و این افزایشهای سرسام آورسبب افت فروش وکاهش مشتری شده و مردم روبه وسایل دست دوم آورده اند، همین گرانفروشی سرخودی کارخانه جات وقانع نبودن به سود شرعی وقانونی خود به بهانه های ارزی و دستمزد و... درسایه نبود نظارت دستگاههای نظارتی سبب نابسامانی ها دربازازلوازم خانگی شده واگرخوب دقت کنید افزایش قیمت محصولات داخلی درمقایسه باکیفیتی که دارند و درقیاس بامحصولات خارجی که باکیفیت ترند بسیاربیشترهست ودحدود۱۲۵تابرخی وسایل۲۵۰درصدهست واینطوری هم توقع خرید ازطرف مردم وحمایت را دارند،برخی ازتولیدکنندگان داخلی خیلی بدتر وبی رحم تر درحق مامردم رفتارمی کنند.
بدبخت
۱۱:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
گرانفروشی. عدم برخورد دستگاه قضا
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
خونه نداریم که لوازم بخریم تازه اگر بخواهیم بخریم پولشو نداریم
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
چرا دولت کنترل قیمتها رو رها کرده در حالیکه بخش اصلی این پول به جیب کارگر و تولیدکننده نمی ره
یکی از بنگاه دارا میگفت تو یه شهر کوچک یه فروشنده لوازم خانگی به من گفتن خونه ای در حد ۷۰۰م میخوام
گفتم تو این شرایط اینهمه پول چطوری جور کردی گفت این تنها درآمد چند ماهه ماست.
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
بزرگترین مشکل صنایع ما نداشتن خلاقیته
من خودم چند تاو وسیله خونگی اختراع کردم که همه هم تائیدش کرده بودن و دنیا رو میگرفت ولی هیشکی حاضر نشد حتی امتحانشون کنه
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
مشکل اصلی اقتصاد ما تحریم های خارجی نیست بلکه خود تحریمی های داخلی است ! موانع اداری !
عدم ثبات قوانین ! عدم بکارگیری افراد شایسته بر مسند های اقتصادی !!!!؟؟؟؟
علی
۰۷:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اگر دولت هزینه به شرکت لوازم های خانگی اختصاص بده بروند دنبال آموزش وتحقیق که چرا برخی کالاهای خارجی از کیفیت عالی برخوردار هستند تا کیفیت خود را ارتقا دهند تا هیچ نوع وارداتی صورت نگیره به نفع تولید کنند میشه ودراین میان با برندهای غربی نه کره ای قرار داد مبنی بر انتقال علمی صورت بگیره .....یادش بخیر محصولات ....ارج ...شهاب .....
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
عدم رقابت پذیری و تهی بودن از فناوریهای روز دنیا