سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسداللهی در نشست خبری مطرح کرد؛

اجلاسیه سوم فعال‌ترین دوره مجلس دهم تاکنون/ گزارش‌های نظارتی مجلس خارج از نوبت رسیدگی قضایی می‌شود

معاونت نظارت مجلس گزارش اقدامات نظارتی مجلس را در اجلاسیه سوم دوره دهم تشریح کرد.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا اسداللهی معاونت نظارت مجلس در نشست خبری امروز خود در حاشیه صحن علنی (یکشنبه ۲۶ خرداد ماه) با اشاره به گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم دوره دهم گفت: این گزارش بر اساس اجرای ماده ۲۷ آیین نامه داخلی و مشتمل بر ۱۵ بخش تدوین و امروز در صحن علنی ارائه شد.

معاونت نظارت مجلس تصریح کرد: در این دوره مجلس اقدامات نظارتی نسبت به اجلاسیه دوم افزایش داشت و از بحث تذکر تا سوال، تحقیق و تفحص، بازدید‌های میدانی کمیسیون‌ها یا اقداماتی را که معاونت نظارت به دنبال سیاست راهبردی ریاست مجلس مبنی بر پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی و مطالبات مجلس و همچنین برای فعال‌تر کردن کمیسیون‌های مجلس انجام داده است.

وی اظهار کرد: معاونت نظارت در اجلاسیه سوم بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ مکاتبه را با دستگاه‌های اجرایی داشته است و همچنین کمیسیون‌ها برای استفاده از ظرفیت ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی اقدامات بسیار خوبی انجام داده و حدود ۵۰۰ اقدام را داشته‌اند که کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و امنیت ملی در این مورد بسیار شاخص بوده‌اند.

اسداللهی گفت: در دعوت از مسئولان اجرایی، ۱۰ جلسه در اجلاسیه سوم مسئولان اجرایی را به مجلس شورای اسلامی دعوت کرده و زمینه حضور آن‌ها را فراهم کرده است و همچنین مجلس در این مدت ۱۶ جلسه غیرعلنی داشته که بیشتر به بحث‌های اقتصادی، امنیتی، فراملیتی بر می‌گشت.

معاونت نظارت مجلس ادامه داد: در اجلاسیه سوم همچنین بحث استیضاح وزرای کار و اقتصاد مطرح و آن‌ها نتوانستند رأی اعتماد را از نمایندگان بگیرند و همچنین بحث رأی اعتماد به ۵ وزیر کار، راه، اقتصاد، صنعت و بهداشت هم انجام شد.

وی بیان کرد: در اجلاسیه سوم مجلس بحث سوال از رئیس جمهور هم مطرح شد که ۵ سئوال در روز ششم شهریور ماه از وی پرسیده شد و نمایندگان تنها در یک مورد قانع شده و درباره ۴ مورد دیگر قانع نشدند.

اسداللهی تصریح کرد: طبق توافق‌نامه بین معاونت نظارت و دادستانی تهران قرار است گزارشهای نظارتی مجلس در سیستم قضائی خارج از نوبت رسیدگی شود و همکاری لازم در این باره انجام شود.

معاونت نظارت مجلس با اشاره به توافق نامه مجلس و دادستانی تهران برای پیگیری وظایف نظارتی، گفت: طی این توافق نامه مقرر شد گزارشات نظارتی مجلس به صورت خارج از نوبت در قوه قضائیه بررسی شود، همچنین براساس تبصره ۲ ماده ۳۸ آئین نامه داخلی مجلس طی جلساتی با رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها و تطبیق حوزه عملکرد کمیسیون‌های تخصصی با قانون و جلسات کارشناسی برای ارزیابی این عملکرد‌ها آئین نامه‌ای به منظور افزایش اقتدار و انسجام مجلس و اثربخشی اقدامات کمیسیون‌ها و همچنین اثربخشی شدن سوال و استیضاح و پاسخگو کردن دولت در قبال مطالبات قانونی نمایندگان در قالب مواد الحاقی به آئین نامه داخلی اضافه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۳ نماینده منتخب مجلس در ۷۳ مجمع و شورای ملی و ۲۷۹ نماینده در ۱۸۶ هیات و مجمع استانی عضویت دارند، گزارشهای این نمایندگان از عملکرد و نحوه برگزاری این مجامع ملی و استانی جمع آوری و بررسی شد که متاسفانه شاهد عدم برگزاری برخی از شورا‌های ملی در زمان‌های مقرر قانونی بودیم که با پیگیری ها، تعدادی از جلسات به طور منظم از سر گرفته شد، اما برخی نیز هنوز با توجه به ضعف عملکرد دولت شکل منظم به خود نگرفته است.

اسداللهی بیان کرد: با توجه به تاکیدات ریاست محترم مجلس در سال رونق تولید، قوانین مرتبط با این بخش در چارچوب قانون بودجه و سایر قوانین حمایتی استخراج شد و عملکرد دستگاه‌ها نسبت به این قوانین و تخلفات احتمالی مورد بررسی قرار گرفت و گزارشاتی برای دیوان محاسبات و سایر نهاد‌های نظارتی ارسال شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.