به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، ایران با در اختیار داشتن ذخایر نفت و ذخایر گاز طبیعی، در منطقهای قرار گرفته که بیش از ۵۰ درصد از منابع انرژی جهان را در اختیار دارد.
موقعیت ایران در جغرافیای سیاسی-انرژی جهان به گونهای است که نه مصرف کنندگان بزرگ و نه دولتمردان نمیتوانند نسبت به آن بی توجه باشند از این رو حفظ سهمیه تولید نفت ایران در اوپک و توسعه منابع گاز طبیعی یکی از سیاستهای راهبردی کشور به شمار میرود.
ارزانی قیمت، دسترسی آسان، نداشتن مشکلات حمل و نقل، احتراق کامل، کاهش آلودگی محیط زیست از امتیازات و علل استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارایی این ماده گرانقدر به شمار میرود.اهمیت گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل آن به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت و پتروشیمی ظاهر میشود، بنابراین زمانی که دستیابی به علم ساخت سکوهای گازی برای استخراج از این ذخایر بیش از پیش حس میشد متخصصان ایرانی دست به زانوی همت زدند تا کشور در ساخت انواع سکوهای گازی بدون نیاز به کشورهای غربی و تنها با اتکا به خودباوری و دانش خود به استقلال و خود کفایی برسد.
در این میان مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، به عنوان بزرگترین کشتیسازی در خاورمیانه که تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، در ٣٧ کیلومتری غرب بندرعباس در سال ۵۲ با مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار آغاز به کار کرد.
گرمای هوا، شرجی، سختی کار و حتی تمام تحریمهای استکبار جهانی و کشورهای غربی نتوانسته مانعی کار جهادی فرزندان این سرزمین برای برداشتن قدمهای استوار در راه رسیدن به قلههای افتخار شود.
آقای احمدی یکی از کارگرهایی است که در این مجتمع کار میکند و سابقه فعالیت در ساخت سکوهای گازی را هم دارد.
آقای احمدی با اشاره به سختیهای کار در حوزه ساخت سکوهای گازی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،میگوید:کار در این صنعت سخت، اما لذت بخش است.همین که میبینم در نتیجه یک کار گروهی از مهندسان گرفته تا من کارگر مثل یک خانواده دوشادوش هم چنین سازه باعظمتی ساخته میشود تمام خستگیها را فراموش میکنم.
وی گفت: بدی آب و هوا و شرایط سخت محیطی نمیتواند مانع تلاش ما برای آبادانی ایران شود و با تمام توان خود سعی میکنیم تا روی پای خود بایستیم.
آقای رسولی یکی دیگر از کارگران نیز میگوید: در مدت ۲۵ سال از اشتغالم در این حوزه سالهای زیادی را شاهد فعالیت خارجیها و متکی بودن خودمان به آنها بودم و حتی حمل سکوها را آنها انجام میدادند، اما حالا افتخار میکنم خودم یکی از افرادی هستم که در زمینه حمل فعالیت میکنم.
رضائیان مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،میگوید: در این مجتمع شش شرکت در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل تحت مدیریت هلدینگ فعالیت میکند و در آن انواع سکوهای گازی و نفتی مطابق با استانداردهای جهانی ساخته میشود.
به گفته وی تاکنون با پشتکار و توانمندی نیروهای جوان در این مجتمع دو سکوی گازی برای برداشت گاز از فاز ۱۴ میدان پارس جنوبی ساخته شده که اکنون در مدار تولید قرار دارند و ساخت آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ یکی دیگر از افتخارات مهندسان این مجموعه است که سفر دریایی برای نصب در عسلویه را آغاز کرده است.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: وضعیت صنایع دریایی ایران با وجود تمام تحریمها و مشکلات وضعیت خوبی دارد و امروز این مجتمع با ساخت ۳ سکوی گازی برای فاز ۱۴ پارس جنوبی برگ زرینی در زمینه دستاوردهای ملی و با تلاش مهندسان را به نمایش گذاشته است.
رضائیان افزود: ایرانیها نشان دادند که با همت نیروهای متخصص و کارآمد، توانایی ساخت انواع سکوهای نفتی و گازی را دارند.
وی گفت: ما رکورد خوبی در زمینه زمان اجرای طرح و راه اندازی این سکوها را در انحصار داریم به گونهای که مدت زمان راه اندازی سکو اکنون به کمتر از یک ماه رسیده که بسیار چشمگیر است.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: اکنون ما در ساخت انواع سکوها و تعمیر و ساخت کشتیها در مقیاسهای کوچک تا بزرگ خودکفا بوده و آمادگی پذیرش سفارشات را داریم.
استاندار هرمزگان هم گفت: از مجموع ۲۷ هزار نیروی مشغول به کار در حوزه صنعت هرمزگان، ۵ هزار نیروی مهندسی و کار متخصص در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند.
فریدون همتی افزود: اجرای طرحهای ملی به دست نیروهای داخلی علاوه بر تقویت خود باوری، زمینه اشتغال و صرفه جویی ارزی را به همراه دارد.
وی از مسئولان خواست تا با سفارش تعمیرات و ساخت کشتی و سکوهای گازی و نفتی به مجموعههای داخلی به رونق تولید و اشتغال هر چه بیشتر نیروهای متخصص و کارآمد در کشور کمک کنند.
مدیر پروژه روسازههای فاز ۱۴ پارس جنوبی هم گفت: در دورههای قبل ساخت سکوهای گازی در انحصار شرکتهای اروپایی بود و ما به دید حسرت به آن نگاه میکردیم، اما بعدها با شرایط سیاسی و تحریمها علیه کشور به این نتیجه رسیدیم که برای بی اثر کردن تحریمها و پاسخگویی به نیازها در صنعت نفت و گاز و رسیدن کشور به حق طبیعی خود برای بهره مندی از نعمت خدادادی در دل دریا باید کمر همت ببندیم و حالا بعد از گذر از سختیهای زیاد میبینیم که از مرحله طراحی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی سکوهای نفتی و گازی را خودمان انجام میدهیم.
کامران مهردادی افزود: تا کنون سه سکوی گازی برای فاز ۱۴ پارس جنوبی در این شرکت ساخته شده است که با نصب آخرین سکو با وزن ۲ هزار و ۴۵۰ تن تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به این زنجیره افزوده میشود.
با توجه به نیاز و روند افزایش مصرف انرژی در کشور و با در نظر گرفتن این نکته که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد انرژی مصرفی از ترکیبات هیدروکربن، اعم از فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی تامین میشود، نقش گاز در تامین انرژی مورد نیاز بخشهای خانگی، تجاری و صنعتی کشور بیشتر احساس میشود.
ایزوایکو تلاش میکند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتیسازی، سکوسازی و ترمینالهای نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.
توجه بیشتر مسئولان به ارتقای اراده و عزم ملی، استفاده بیشتر از توانمندیها و تجارب متخصصان و صنعتگران داخلی، مدیریت برنامه ریزی شده و عملکرد برتر و متعهدانه، سرمایههای انسانی و سرمایههای سازمانی، بسیاری از این مشکلات و تنگناها در حوزه صنعت نفت و گاز رفع میشود و تجارب گرانبهایی در زمینه مدیریت فرآیندهای مهندسی، طراحی، تدارک و اجرای یکپارچه پروژههای نفت و گاز بویژه در بخش فراساحل در مدت زمان کوتاهی بدست میآید.
امروزه در حوزه صنعت نفت وگاز بویژه صنایع فراساحل، شرکتهای ایرانی متعددی در داخل کشور به طور کامل و در تمام حوزهها وارد عمل شده اند و ضمن کسب توانمندیها و تجارب ارزشمند و موفقیتهای بزرگ، تعدادی از آنها به رقبای خوبی برای شرکتهای خارجی تبدیل شده اند.
انتهای پیام/ز