سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین بزرگداشت قطب راوندی در کاشان برگزار می شود

آیین بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی،در آستانه فرارسیدن ۱۴ شوال سالروز وفات این عالم ربانی در فرهنگ سرای المهدی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان برگزار می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرتضی والی زاده، مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: این مراسم بزرگداشت با هدف تجلیل از مقام علمی علامه قطب الدین راوندی دوشنبه ۲۷ خرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء به میزبانی فرهنگ سرای المهدی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در منطقه راوند اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پاسداشت مفاخر و عالمان دینی و نیز تبیین وجوه شخصیتی آن‌ها ضرورتی ویژه برای جامعه امروز است، اظهار داشت: سخنرانی حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان پیرامون معرفی شخصیت برجسته علامه قطب راوندی به عنوان یکی از علمای سرشناس تشیع و مدیحه سرایی سید رضا متقی از جمله برنامه‌های این مراسم بزرگداشت است.

به گفته وی، مقبره این عالم ربانی در حرم حضرت معصومه (س) قم نیز همزمان با سالروز رحلتش در روز سه شنبه ۲۸ خرداد ماه مصادف با ۱۴ شوال عطر افشانی و غبار روبی می‌شود.

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، پاسداشت مقام علمی و شخصیت فرهنگی و دینی قطب الدین راوندی، آشنا سازی مردم به ویژه جوانان با اندیشه‌های ایشان، ایجاد بستر مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ تکریم عالمان و اندیشمندان دینی در جامعه اسلامی را از جمله اهداف برگزاری این آیین به همت ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت و با مشارکت مجمع محبان چهارده معصوم (ع) و فرهنگسرای المهدی (عج) این سازمان برشمرد.

شایان ذکر است: فقیه، مفسر، محدث، متکلم، ادیب، اصولی و محدث بزرگ مرحوم علامه ابوالحسن سعید بن هبة اللَّه بن حسین راوندی مشهور به قطب راوندی در قرن ششم هجری قمری در راوند کاشان به دنیا آمد.
مرحوم قطب الدین راوندی از کودکی نزد پدر گرامیش مشغول تحصیل علوم دینیه شد. ایشان علاوه بر تحصیل در زادگاهش از علمای دیگر مناطق ایران مثل قم، اصفهان، خراسان، همدان و دیگر شهر‌ها نیز استفاده برده است.

بزرگترین و معروفترین استاد مرحوم قطب الدین جناب فضل بن حسن طبرسی صاحب کتاب ارزشمند مجمع البیان است.

مشهورترین شاگرد مرحوم راوندی، ابن شهر آشوب مؤلف کتاب شریف مناقب آل ابیطالب و معالم العلماء می‏باشد

قطب الدین راوندی از دانشمندان پرکار در امر تألیف به‏شمار می‏رود که در بیشتر رشته ‏های علوم دینیه اثر و کتابی از جمله در فقه، حدیث، تفسیر، نهجالبلاغه، کلام و فلسفه، تاریخ، شعر و ادب است.

سرانجام این فقیه و محدث بزرگ در چهاردهم شوال سال ۵۷۳ هجری قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفت؛ و پس از تشییع در جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

از مرحوم آیت الله العظمی اراکی نقل شده است که استاد بزرگ مرحوم شیخ محمدحسین گفته است: "وقتی که صدراعظم ـ در دوره مشروطه ـ صحن مطهر قم را تعمیر می‏کرد در اثر تعمیر، روزنه‏ای به قبر قطب‏راوندی باز شده بود. من رفتم و از نزدیک دیدم که دو سر زانوی مرحوم قطب راوندی سالم است. سر خود را داخل قبر کردم و سر زانوی آن بزرگوار را بوسیدم در حالی که اثری از فرسودگی در آن نبود و هیچ تأثیری هم از بوسیدن من در آن بوجود نیامد. "

انتهای پیام/م

 

آیین بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی درکاشان برگزار می شود

برچسب ها: شهرداری ، اخبارمذهبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.