سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مناسبترین مدرسه برای فرزندم کجاست؟

در این مطلب، به بعضی از ویژگی‌های مدارس مناسب برای ثبت‌نام فرزندان‌تان ‏اشاره شده که می‌تواند شما را در انتخاب مدرسه خوب برای فرزندتان کمک کند. ‏

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع تعطیلات تابستان کار جدیدی به لیست بلندبالای وظایف والدین اضافه می‌شود؛ این‌که در ‏کنار‌هزار کار، مسئولیت و دغدغه باید بگردند دنبال مدرسه‌ای باب میل خود و جیب‌شان. اولویت عده‌ای از ‏والدین نزدیکی مدرسه است و گروهی دیگر به محیط آموزشی اهمیت بیشتری می‌دهند.

البته هستند ‏والدینی که به مدارسی با موضوعات آموزشی فشرده اهمیت می‌دهند و تمام سعی‌شان این است که فرزندشان در ‏چنین مدارسی تحصیل کنند، هر چند که توصیه بیشتر روانشناسان به این والدین، این است که برنامه‌های ‏مدرسه باید براساس شرایط روحی دانش‌آموز و توانایی‌هایش طراحی شود تا درنهایت موجب دلزدگی‌شان نشود. حالا در این مطلب، به بعضی از ویژگی‌های مدارس مناسب برای ثبت‌نام فرزندان‌تان ‏اشاره شده که می‌تواند شما را در انتخاب مدرسه خوب برای فرزندتان کمک کند. ‏

ما پدر و مادر‌ها چه نقشی داریم؟

بیشتر ما در انتخاب مدرسه برای فرزندان‌مان وسواس زیادی داریم و حتی حاضریم در مقابل پرداخت ‏شهریه‌های بالا، مدرسه مناسبی برای فرزندمان انتخاب کنیم، چون بر این باور تاکید داریم که مدرسه تاثیر ‏زیادی در آینده فرزندان‌مان دارد و همین باور به وسواس انتخاب مدرسه فرزندان‌مان دامن می‌زند و این در ‏حالی است که گاهی اوقات فراموش می‌کنیم تنها این مدرسه نیست که مسئولیت تعلیم و تربیت فرزند‌مان ‏را به‌عهده دارد و ما در قامت والدین نقش پررنگی در این مسئولیت بازی می‌کنیم. ‏پس فراموش نکنید؛ به‌عنوان والدین باید از برنامه‌های آموزشی و تفریحی مدرسه آگاهی داشته باشند. ‏
‏یادگیری تنها منحصر به درس‌های ریاضی، علوم و زبان نیست و لازم است بچه‌ها ورزش، کامپیوتر و ‏موسیقی، نقاشی و هنر‌های دیگر را هم بیاموزند و والدین هم باید برای پرورش و شکوفایی استعداد‌های ‏فرزندان‌شان از آنان حمایت کنند، اما چگونه مشکلات کودکان و نوجوانان را در مدرسه حل کنیم؟
این‌که گاهی دانش‌آموزان در مدرسه با مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری مواجه شوند، طبیعی است. در ‏این موارد والدین باید ابتدا مشکل را شناسایی کرده و سپس برای برطرف کردن آن اقدام کنند. ‏
کودکان در دوستیابی دچار مشکل شده و دچار حس آزاردهنده تنهایی می‌شوند، لازم است در این زمینه ‏والدین به آن‌ها کمک کنند. مثلا باید والدین با افراد بیشتری ارتباط اجتماعی داشته باشند، تا کودکان از آن‌ها ‏رفتار‌های اجتماعی را بیاموزند. ‏
اگر کودک مشکلی در زمینه یادگیری و انجام تکالیف مدرسه دارد، نخستین اقدام والدین برای حل مشکل، ‏گفتگو با معلم برای ریشه‌یابی مسأله است. قدم دوم صحبت والدین با کودک است؛ البته در این مرحله ‏ممکن است زمان زیادی صرف شود؛ چون ممکن است کودکان تمایل به همکاری نداشته باشند‎‎. گاهی لازم ‏است یک متخصص از نظر جسمی و روحی کودک را معاینه کند؛ مثلا شاید کودک دچار مشکلات بینایی و ‏شنوایی باشد. بعد از این‌که والدین مطمئن شدند مشکل او جسمی نیست، باید با کمک معلم یک برنامه ‏منظم برای پیشرفت یادگیری او طراحی کرده و هر دو او را حمایت کنند. ‏
بچه‌ها معمولا در دوران بلوغ دچار مشکلات عاطفی می‌شوند، هر فردی بلوغ عاطفی متفاوتی دارد؛ بنابراین ‏نوع مشکلات هم متفاوت است. بهتر است والدین در مواجهه با آن با احتیاط بیشتری عمل کنند و برای حل ‏آن از متخصصان و مشاوران کمک بگیرند. ‏

بچه‌هایمان را کجا ثبت‌نام کنیم؟
‏*در گام نخست به خاطر داشته باشید هیچ مدرسه‌ای را پیدا نمی‌کنید که همه آرزو‌های شما را برای فرزندان‌تان ‏برآورده کند، چون به تدریج نگرش شما به تربیت آن‌ها عوض می‌شود. مدرسه‌ها را آدم‌ها اداره می‌کنند و این ‏بدان معناست که باید به یاد داشته باشید آدم‌ها در معرض نوسانات فکری، مالی، جسمی و روانی‌اند. ‏
هر مدرسه‌ای را که کاندیدا می‌کنید، نخست بروید گوشه‌ای بایستید و بچه‌ها را بعد از تعطیلی ‏مدرسه زیرنظر داشته باشید. ببینید بچه‌ها از قفس آزاد شدند یا از سفر باز می‌گردند. ‏
از مسئولان مدرسه اجازه بخواهید درون مدرسه را ببینید؛ زمانی که مدرسه دایر و کلاس‌ها برقرار است یا زنگ تفریح. اگر به دلیلی غیرمنطقی چنین اجازه‌ای ندادند، مطمئن باشید، یک جای کار می‌لنگد. ‏
اگر در راهرو‌های مدرسه راه رفتید و چند دانش‌آموز را دیدید که بیرون کلاس مثل نهال خمیده ایستاده‌اند ‏و کسی به امورشان رسیدگی نمی‌کند، بدانید که آن مدرسه روی هواست. ‏
اگر جیکی از مدرسه در نمی‌آید و فقط صدای معلم‌ها می‌آید؛ یعنی فاجعه. این شرایط نشان از این دارد که ‏در این مدرسه همه چیز دیکته می‌شود و بچه‌ها مثل سرباز وظیفه بار می‌آیند. ‏
خدا کند مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید، معلمانش به غیراز گچ و ماژیک از فیلم، نمایش، نقاشی و انواع ‏کار‌های دستی، کتاب، مجله غیردرسی و موسیقی برای یادگیری استفاده کنند. ‏
آدم حاضر است جانش را بدهد برای مدرسه‌ای که «گروه» در آن مهم است نه فرد. یعنی فعالیت‌های بچه‌ها ‏در بستر گروه‌ها باشد تا بچه‌ها تک‌به‌تک با هم رقابت نکنند و به جنگ هم نروند. دانش‌آموزان این مدارس یاد ‏می‌گیرند در بزرگسالی با آدم‌های دیگر کار کنند. ‏
در بررسی مدارس این چند نکته را با دقت رصد کنید: آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه. منظور این نیست که ‏مدرسه باید مثل دانشگاه هاروارد مجهز و بزرگ باشد، بلکه بررسی کنید و ببینید که این سه مکان، خاک ‏خورده‌اند یا فعال‌اند. هر کدام یک نشانه دارد. ‏
از پدر و مادر‌هایی که فرزندشان در آن‌جا تحصیل می‌کند، سوال کنید که انجمن اولیا و مربیان‌شان تزیینی ‏است یا وسط گود؟ اگر دومی بود یعنی بعدا که بچه شما آن‌جا درس بخواند و حرفی داشته باشید، حرف‌تان ‏خوب شنیده می‌شود. ‏
از مدیر مدرسه سوال کنید در این اطراف چه مدرسه‌های دیگری را پیشنهاد می‌کند؟ اگر براساس ‏مشخصات بچه شما راهنمایی کرد، خودش و مدرسه را دودستی بچسبید. اگر مدرسه‌ای را قابل ندانست یا کلا ‏اهمیت نداد شما هم به مدرسه‌اش اهمیت ندهید. ‏
اگر بر در و دیوار مدرسه اسم همه بچه‌ها بود، خوب است، اما اگر فقط رتبه‌های اول، دوم و سوم را روی ‏درودیوار مدرسه دیدید هوشیار باشید که این مدرسه فضای مقایسه بچه‌هاست. ‏
مثل گالری، تابلو‌های افتخارات مدرسه را تماشا کنید. اگر تمرکزشان بر آزمون‌های انتشارات کمک ‏آموزشی‌هاست یا فقط قبولی کنکور (آن هم بدون نام بردن رتبه و محل دانشگاه‌ها) از آن‌ها بترسید. این‌ها ‏فهمیده‌اند بچه‌مان نمره نیاورد، تن و بدن‌مان می‌لرزد. متاسفانه این مدرسه‌ها بچه‌ها را ابزار ترقی خود ‏می‌دانند. ‏
معمولا افتخارات خاص هنری و ورزشی بچه‌ها مال مدرسه نیست؛ مثلا طلای مسابقات شنای کشوری با ‏رتبه اول تکنوازی استان و حتی رتبه دو رقمی کنکور. بخش زیادی از این موفقیت‌ها محصول برنامه‌ریزی ‏خانواده‌هاست و کلاس‌های بیرون. کافی است مدرسه به آن‌ها بها بدهد و تشویق‌شان کند. ‏
از خانواده‌هایی که فرزندشان در آن‌جا تحصیل می‌کند، در مورد تنبیه و تشویق مدرسه پرس‌وجو کنید. اگر ‏به بچه‌ها «باج» می‌دهند که صدای پدرومادر درنیاید، طرف‌شان نروید. اما اگر حمایت‌گرند و دانش‌آموزان را ‏مسئولیت‌پذیر بار می‌آورند، می‌توانند مدرسه خوبی برای فرزند شما باشد. ‏
به نام مشهور مدرسه اکتفا نکنید. بعضی‌ها دارند نان سال‌های قبل‌شان را می‌خورند و بعضی‌ها هم خوب ‏تبلیغ کرده‌اند. شما با معیار‌هایی که در تربیت فرزندتان باارزش می‌دانید، پیش بروید. بسیاری از مدرسه‌های ‏محلی بی‌اسم و رسم محل خوبی برای ارایه معیار‌های تربیتی شما هستند. ‏

چه مدرسه‌ای موفق است؟
مدرسه یکی از محیط‌های بنیادی تعلیم‌وتربیت است و این معلم‌ها هستند که نقش کلیدی سازنده و ‏فرم‌دهنده شخصیت دانش‌آموزان را به‌عهده دارند، بنابراین مدرسه و کارکنان آن‌ها اهمیت زیادی دارند. ‏در انتخاب مدرسه به ویژگی‌هایی که در ادامه آمده‌اند، توجه کنید. ‏
در یک مدرسه موفق تأکید مناسب و مشخصی بر موفقیت درسی دانش‌آموز وجود دارد و تا امکانات ‏آموزشی لازم و افراد آگاه، علاقه‌مند و صمیمی به کار تعلیم، عهده‌دار امر تدریس در آن مدرسه نباشند، ‏امکان برخورداری و توفیق دانش‌آموزان ناچیز است. ‏
در مدرسه موفق از دانش‌آموزان انتظار می‌رود در زمینه کار و رفتار خود مسئول باشند و مدیر یا ناظم ‏مدرسه خطای دانش‌آموزان را به حساب دیگر دانش‌آموزان منظور نکند. ‏
در مدرسه موفق، معلمان در محیط آموزشی باید خود الگو‌های خوبی از اخلاق، رفتار، صداقت و دیگر ‏صفات مطلوب آموزشی باشند. ‏
در مدرسه موفق باید روابط و اوقات معلم با دانش‌آموز چنان تنظیم شود که امکان پاسخگویی به مشکلات ‏شخصی دانش آموز را داشته باشد. ‏
معلمان موفق مدرسه آن‌هایی هستند که با داشتن رفتار مثبت یعنی رابطه‌ای صمیمی و مطلوب با ‏دانش‌آموزان موردعلاقه او قرار گیرند، چون معلمانی که روش‌های توأم با ترس و تهدید، استهزا، انکار، یأس و ‏نومیدی را به کار می‌برند به احتمال زیاد در مورد شاگردان‌شان ناموفق‌تر از گروهی هستند که از این ‏روش‌ها پرهیز می‌کنند. ‏
در مدرسه موفق این واقعیت باید پذیرفته شده باشد که دانش‌آموزان در بسیاری از ابعاد با هم متفاوت اند، ‏بنابراین کودک به دلیل آن‌چه به‌خوبی انجام داده، تشویق می‌شود، ولی به علت این‌که کسی کاری بهتر از او ‏انجام داده تنبیه نمی‌شود یا مورد مقایسه تحقیرآمیز قرار نمی‌گیرد. ‏
چنین مدارسی با یک جریان دایمی و زنده با خانواده دانش‌آموزان در ارتباط هستند. ‏
در این مدارس به این امر توجه می‌شود که همیشه از بین دانش‌آموزان، افرادی که مشکلات قابل تحمل ‏روانی دارند، وجود داشته و معلمان با آن‌ها هماهنگی دارند. ‏
در مدرسه موفق رابطه یک‌جانبه و از بالا به پایین که متاسفانه محور فکری است مردود و به‌جای آن ‏کوشش برای ایجاد اعتماد به‌نفس و تقویت روحیه مستقل و سرزنده و صمیمیت با دانش‌آموز منظور شده تا ‏در پناه آن نیروی بالقوه وی را در جهت ابتکار، تفکر و خلاقیت به حداکثر پتانسیل خود افزایش دهد. ‏
معلمان مدارس موفق باید در جریان زنده و مستمر تعلیم و تعلم بوده و در تمام مدت کار آموزشی خود از ‏فراگیرندگان باشند. علاقه به تدریس، روحیه همکاری با دیگران در مدرسه، صبر و خودداری، آشنایی با ‏اصول روانشناسی، شناخت قوانین رشد، یادگیری و خصوصیات سنی گروه‌های متعدد از ویژگی‌هایی است ‏که یک معلم موفق داراست و با این زمینه‌ها می‌تواند در تکوین شخصیت دانش‌آموزان نقش موثری داشته ‏باشد. ‏
یک مدرسه موفق همه‌ساله آموزش‌های منظم و مکرری را برای معلمانش در دست اجرا دارد تا از طریق ‏تشکیل کلاس‌های ویژه، تهیه مجلات مربوط به آن‌ها یا ایجاد آموزش‌های ضمن خدمت مشخص و هدف‌دار ‏هرچه بیشتر بتواند انگیزش، آگاهی و علاقه‌مندی آنان را در جهت پیشبرد برنامه و شکوفا کردن استعداد ‏دانش‌آموزان فراهم کرده و ارتقا دهد. ‏
در این مدارس معلم باید در تربیت دانش‌آموز واقع‌بین بوده و انتظار ساخت دوباره شخصیت او را نداشته ‏باشد، زیرا الگوی بنیادی شخصیت کودک پیش از ورود به مدرسه شکل گرفته و مدرسه نمی‌تواند و نباید ‏سعی کند شخصیت جدیدی در کودک به وجود بیاورد. ‏

درباره کادر و محیط مدرسه کنکاش کنید
| سمیرا طاووسی- روانشناس|

مدرسه خانه دوم ما است. این شعاری بود که از کلاس اول دبستان همه ما ‏شنیدیم و روی دیوار بیشتر مدارس نقش بسته بود. البته مدرسه بعد از خانه مهمترین محیطی است که در ‏تربیت و پرورش کودکان ما نقش دارد. مدرسه هم شامل محیط فیزیکی و ساختمان است و هم کادر ‏اداری و کارکنان. برای بیشتر والدین پیدا کردن مدرسه‌ای خوب برای فرزندشان یکی از چالش‌های مهم ‏است و اکثر پدر و مادر‌ها برای شروع تحصیل فرزندشان یا جابه‌جا شدن از مدرسه‌ای به مدرسه جدید ‏معمولا به مشکلاتی برخورد می‌کنند.

حال این‌که در یافتن مدرسه برای فرزندمان باید به چه نکاتی توجه ‏کنیم، بسیار مهم است. قبل از هر اقدامی پرس‌وجو از اطرافیان و افراد فامیل که دانش‌آموزی در خانه دارند، ‏می‌تواند کمک‌تان کند. این‌که در نزدیکی محل زندگی شما کدام مدرسه‌ها مورد تایید بیشتر افراد است، یک ‏راهنمای خوب برای مراجعه به مدرسه است.

بی‌شک نخستین نکته توجه به فضای فیزیکی و ساختمان مدرسه ‏است. داشتن فضای بازی برای ساعت تفریح کودکان و فضای گپ و گفت برای نوجوانان، کلاس‌های نورگیر با ‏فضای آموزشی مناسب، کتابخانه، به‌روز بودن مدرسه از نظر امکانات سمعی، بصری و تکنولوژی‌های جدید ‏و... همه این‌ها می‌تواند نشان‌دهنده کفایت فیزیکی مدرسه در جلب والدین باشد که خب البته همه این ‏موارد مربوط به مدارس غیرانتفاعی‌اند و مدارس دولتی معمولا با حداقل امکانات فیزیکی در ساختمان و ‏تجهیزات مدرسه به دانش‌آموزان خدمات ارایه می‌دهند که در این صورت همین که مدرسه نوساز بوده و ‏ساختمانی تمیز داشته باشد، مهم است. اما در کنار توجه به ظاهر و فضای آموزشی باید قبل از ثبت‌نام ‏فرزندمان حتما با کادر اداری مدرسه صحبت کنیم.

مدیر مهمترین فرد در مدرسه است و صحبت کوتاه با ‏مدیر می‌تواند اندکی از دنیای ذهنی کسی که مدرسه فرزندتان را اداره می‌کند، به شما نشان دهد، پس حتما ‏قبل از ثبت‌نام با مدیر مدرسه صحبت کوتاهی داشته باشید و ببینید چه توضیحاتی در مورد مدرسه‌اش به ‏شما می‌دهد؟ چقدر کلیشه‌ای و مرسوم صحبت می‌کند؟ چقدر درحال بازاریابی و جلب مشتری است و ‏چقدر مسائل تربیتی دانش‌آموزان برای او مهم است؟ از طرز صحبت و نکاتی که او به آن‌ها اشاره می‌کند، به ‏سرنخ‌هایی خواهید رسید. توجه داشته باشید یک مدیر توانا می‌تواند در فضایی محدود بهترین خدمات ‏آموزشی را ارایه دهد، پس آشنایی با طرز فکر و میزان تدبیر مدیر بسیار مهم است.

با معاونان مدرسه آشنا ‏شوید، در مورد چالش‌های مدرسه‌شان با آن‌ها صحبت کنید و ببینید چقدر صادقانه مسائل را با شما در میان ‏می‌گذارند؟ درک صداقت فردی که با شما صحبت می‌کند، نکته مهمی است. اگر قرار است سال آینده ‏فرزندتان به مدرسه جدید برود، ابتدا خودتان به مدرسه مورد نظر مراجعه کنید، وقتی مورد تاییدتان بود، در ‏منزل از محاسن مدرسه‌ای که دیده‌اید، تعریف کنید و سپس در یک روز مناسب فرزندتان را به دیدن مدرسه ‏جدید ببرید و سعی کنید ویژگی‌های خوبی که مشاهده کرده‌اید را به او هم نشان دهید.

ابتدا به اردو‌ها و ‏جشن‌هایی که سال قبل در مدرسه برگزار شده اشاره کنید، تا برای فرزندتان جذاب باشد، اگر فرزند شما ‏نوجوان است، می‌توانید به مسابقات علمی و فعالیت‌های فوق‌برنامه منحصر‌به‌فردی که در این مدرسه اجرا ‏می‌شود، اشاره کنید یا از ویژگی‌های خوب مدرسه مثلا کتابخانه به‌روز، آزمایشگاه مجهز، مدیر توانا و فهیم و ‏کادر مجرب و باسواد، دبیرانی که مدارک دانشگاهی و سوابق علمی بالایی دارند، برای او بگویید. در کل توجه ‏به هر موضوعی در مورد مدرسه که با توجه به روحیه فرزندتان باعث جذب او می‌شود را فراموش نکنید. ‏یادتان باشد اگر فرزند شما باور کند که در مدرسه خیلی ویژه و خوبی درس می‌خواند، این باور بی‌شک در ‏موفقیت تحصیلی او نقش مهمی خواهد داشت. ‏

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

تمام آن‌چه والدین برای ثبت نام فرزندشان در مرکز آموزشی باید بدانند

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.