وی ادامه داد: اگر قرار بود هر وزارتخانه خودش خدمات خود را به صورت جزیرهای الکترونیکی کند پس چرا نرم افزار دولت همراه به وجود آمد، چندین سال پیش این انتقاد وارد بود که زیرساختهای لازم برای یکپارچه سازی خدمات و فرآیندها وجود ندارد و ادبیات آن جا نیفتاده است، اما در مدت اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه زیرساختهای لازم برای یکپارچهسازی خدمات و فرآیندها را ایجاد کرده است، اما باز همها تمایلی به یکپارچه شدن نشان نمیدهد و این موضوع نشان میدهد که از ابتدا عزمی برای یکپارچه سازی وجود نداشت.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در رابطه با گزارش دور پنجم که امروز منتشر شد، اظهار داشت: این گزارش بیمها و امیدهایی برای ما دارد، امیدهای آن این است که دستگاههای بیشتری متصل شدهاند و بیمهای آن این است که شتاب رشد الکترونیکی شدن خدمات و فرآیندهای دولت نسبت به ۶ ماه قبل کاهش داشته است.
باقری اصل تاکید کرد: این کاهش شتاب به این دلیل است که دستگاهها همکاری لازم را ندارند و درحال حاضر هیچ دستگاهی نیاز به زیرساخت و اپلیکیشنی برای الکترونیکی کردن خدمات و فرآیندهای خود ندارند چرا که سازمان فناوری اطلاعات همه زیرساختهای لازم را به وجود آورده است، اما متاسفانه همچنان دستگاهها همکاری لازم را ندارند.
وی در رابطه بتا وضعیت قوه قضاییه در گزارش دور پنجم اظهار داشت: در این دوره از بررسی تنها دستگاههایی مورد پایش قرار گرفتند که دارای شناسنامه از سازمان اداری و استخدامی کشور بودند، اما در حال حاضر بسیاری از دستگاهها مانند سازمان ثبت احوال این شناسنامه را ندارند و به همین دلیل در این پایش مورد بررسی قرار نگرفتهاند، با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال یکی از سرویس دهنده بزرگ کشور است اگر در این پایش شرکت میکرد قطعا رتبه قوه قضاییه جابجا میشد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در بیان جزئیات این پایش گفت: پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی با پایش ۱۰۵ دستگاه دولتی انجام شد که نشان میدهد میزان ۶۲/۸ درصد بلوغ الکترونیکی صورت گرفته است و امتیاز عمومی دستگاهها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراکنشی ۷۰.۲۲ و یکپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ است. این ارزیابی با بررسی وضعیت دو هزار و دویست خدمت و زیرخدمت در ۱۰۵ دستگاه اجرایی انجام شد و شاخصهایی نظیر امتیاز عمومی درگاه، حضور در وب، تعاملی بودن، تراکنشی با هدف تکمیل خدمت الکترونیکی و یکپارچگی با هدف تعاملات مبتنی بر یکپارچگی و مشارکتی بودن با هدف افزایش مشارکت عموم در تصمیمات دولت مورد بررسی قرار گرفت.
باقری اصل ادامه داد: بیمه مرکزی، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، سازمان تنظیم مقررات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان نهضت سوادآموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت ده دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی بودند.
انتهای پیام/