سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

نابودی گیاهان در خطر انقراض در نبود نظارت درست دستگاه ها

یک گیاه شناس گفت: سودجویان در نبود نظارت درست دستگاه‌ها به جان گیاهان در خطر انقراض افتاده و درحال غارت آن هستند.

حسین آخانی کارشناس و گیاه شناس در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه حفاظت از گیاه باریجه که در خطر انقراض است اظهار کرد: باریجه گیاهی است که صمغ آن ارزش صادراتی بالایی دارد و به همین دلیل از دیرباز در ایران جمع آوری و صادر می شد.

وی افزود: برخی از افراد برای افزایش منافع خود اقدام به برداشت این گیاه در خطرانقراض می کنند.

آخانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع مکلف هستند که برداشت بی رویه گیاه باریجه را کنترل کند اما این دو دستگاه مانند همه وظایف دیگری مانند جلوگیری از تغییر کاربری زمین ، تخریب جنگل ها ، چرای بی رویه دام ، زمین خواری و تخریب خاک و منابع آبی به درستی انجام نمی دهند.

وی بیان کرد : سودجویان در نبود نظارت درست به جان این گیاهانی از جمله ثعلب و باریجه و.. افتاده و درحال غارت آن هستند.

کارشناس وگیاه شناس تصریح کرد: گیاه در خطر انقراض باریجه خودرو است ودر مناطق شرقی ، شمال شرقی و مرکزی ایران پراکنش دارد اما به دلیل برداشت های بی رویه جمعیت آن به شدت در حال کاهش است .

وی افزود: منابع طبیعی در ایران برای دولت ها تنها بهره برداری از آن مهم بوده و کسانی که به عنوان مسئولین دستگاه های مربوطه انتخاب می کنند به طور عمده افرادی هستند که شناخت درستی نسبت به وضعیت تنوع زیستی ندارند و همچنین خود را مکلف به پرداخت هزینه های لازم برای حفاظت از تنوع زیستی نمی دانند.

آخانی گفت: اگر دولت دوازدهم به مساله منابع طبیعی ، محیط زیست و تنوع زیستی اعتقاد داشت مرجعیت تنوع زیستی کشور را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار نمی کرد که خود بهره برداری ناپایدار از سرزمین است .

وی ادامه داد: این اتفاقات نشان دهنده گاه خیرخواهانه در دولت نیست و بیشتر سودجویانه است و طبیعی است که زمانی که دولتی خود پایبند به اصول بهره برداری پایدار و حفظ محیط زیست نیست نمی تواند به مردم بگوید که برداشتی نکنید .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.