سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا با پرداخت موبایلی راحت نیستیم؟

با وجود روند روبه گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند، ابزار‌های پرداخت موبایلی نتوانسته‌اند ‏سهم قابل توجهی را از بازار پرداخت‌های الکترونیک به خود اختصاص دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابزار‌های پرداخت موبایلی ‏حتی با راهکار‌هایی مثل جایزه دادن هم نتوانسته‌اند در جلب توجه مردم سهم بیشتری از بازار داشته باشند. آن‌گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد اپلیکیشین‌های موبایلی تنها ۱۲.۷‌درصد ابزار و ۶‌درصد ‏ارزش بازار پرداخت الکترونیک کشور را دارند و ارزش تراکنش‌های آن‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز ۱۴ صدم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افت کرده است‎. ‎


بیشتربخوانید: چند پرسش متداول برای خرید‌های آنلاین


موبایل‌ها دارنده کمترین ارزش معاملات الکترونیک

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی در کشور (شاپرک) شامل سه نوع ابزار پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی ‏و کارتخوان فروشگاهی است که فعالیت‌های مربوط به «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید ‏شارژ» و «مانده گیری» از طریق آن‌ها انجام می‌شود‎. به زبان ساده‌تر یعنی پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی ‏و کارتخوان کار‌هایی هستند که شبکه الکترونیکی آن‌ها را انجام می‌دهد. در بین این پرداخت‌ها، پرداخت ‏اینترنتی از طریق موبایل کمترین‌درصد را به خود اختصاص داده که این نشان از بی‌توجهی مردم به ‏پرداخت‌های موبایلی است. براساس آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور (شاپرک)، کارتخوان ‏فروشگاهی با سهم ۸۷.۹ درصدی، بیشترین شمار تراکنش‌های الکترونیکی را در بین سایر ابزار‌های پذیرش ‏دارد و پرداخت‌های موبایلی به‌طور متوسط کمترین ارزش ریالی را داشته‌اند. میانگین هر تراکنش پرداخت‌‏های اینترنتی در اردیبهشت امسال یک‌میلیون و ۷۶۰‌هزار ریال و متوسط هر تراکنش از طریق ابزار پذیرش ‏موبایلی ۶۰‌هزار ریال بوده است‎. ‎تعداد تراکنش‌های پرداخت موبایلی در اردیبهشت‌ماه امسال با کاهش ٧دهم‌درصدی مواجه بوده و مبلغ تراکنش‌های موبایلی نیز ۱۴ صدم درصد افت داشته است‎. ‎

دلایل استقبال پایین استفاده از ابزار‌های پرداخت موبایلی

محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی و فراگیر بودن ‏آنها، عدم نیاز این کارتخوان‌ها به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل ازجمله مهمترین ‏عوامل سهم بالای کارتخوان‌های فروشگاهی در پرداخت‌های الکترونیک و سهم پایین ابزار‌های موبایلی هستند. به اعتقاد کارشناسان ‏IT‏ ناامن بودن بستر اینترنت برای استفاده از پرداخت‌های موبایلی و نیاز ‏به داشتن گوشی هوشمند تلفن همراه باعث کاهش پرداخت‌های موبایلی شده است. کیوان نقره‌کار، کارشناس ‏IT‏ درباره این‌که چرا مردم علاقه زیادی به استفاده از پرداخت‌های موبایلی ندارند، می‌گوید: «وقتی ‏بحث پول و مسائل مالی مطرح می‌شود طبیعی است که مردم بیشتر محتاط شوند و به هر اپلیکیشنی اعتماد ‏نکنند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند پرداخت‌های مالی خود را از طریق دستگاه‌های کارتخوان و بانک‌ها ‏انجام دهند.

جوی هم که در جامعه نسبت به پرداخت‌های موبایلی و اپلیکیشن‌ها وجود دارد، این است که ‏فلان اپلیکیشن متعلق به کیست و چه سازمانی از آن پشتیبانی می‌کند، به همین دلیل راضی نمی‌‏شوند که اطلاعات شخصی خود را در آن ثبت کنند. از طرف دیگر نبود نظارت روی کار این اپلیکیشن‌ها ‏باعث شده مردم ندانند که اگر هنگام استفاده از آن‌ها مشکلی برایشان پیش بیاید، باید به کجا مراجعه کنند. در ‏واقع مردم به دلیل کمبود اطلاعاتی که از این برنامه‌های پرداخت موبایلی دارند، نمی‌توانند به آن‌ها اعتماد ‏کنند.» نقره‌کار با اشاره به این‌که برای استفاده از برنامه‌های پرداخت مالی، فرهنگ‌سازی مناسبی هم بین ‏مردم انجام نشده، ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مهمترین دلایلی که مردم تمایلی به پرداخت‌های موبایلی ‏ندارند این است که هرگز بستر مناسبی برای آموزش دادن به مردم برای استفاده از این ابزار‌ها وجود نداشته ‏است. ضمن این‌که تعداد زیاد این اپلیکیشن‌ها و تنوع بالای آن‌ها هم باعث شده مردم فکر کنند وقتی ساخت ‏این برنامه‌ها ساده است، پس از نظر فنی هم معیار‌های قابل قبولی دارند و نمی‌توان برای پرداخت‌های ‏مالی به آن‌ها اعتماد کرد.» ‏

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.