سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطلوب شدن شرایط برای کشت گیاه بدون خاک در استان

کهگیلویه وبویر احمد شرایط تبدیل شدن به قطب گلخانه ای کشور برای کشت گیاهان بدون استفاده از خاک را دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج حسینی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان درسمینار تخصصی کشت گیاهان هیدروپونیک که در اتاق بازرگانی استان برگزار شد گفت: این سمینار بر چگونگی تولیدات با نگاه صادرات متمرکز است و راه‌های توسعه صادرات محصولات گلخانه‌ای استان را بررسی می‌کند. 
حسینی افزود: از مجموع محصولات صیفی و گل رز شاخه بریده تولیداتی از جمله خیار، انواع فلفل دلمه ای، انواع گوجه و گل رز از طریق سایر استان‌ها به نقاط مختلف کشور روسیه، ترکمنستان، ارمنستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از وضع موجود و صادرات تولیدات این استان ازطریق سایر استانها، آن را ناشی از ضعف حمایتی و پیچیدگی فرایند اداری و نحوه حمایت بانکی دانست و ادامه داد: باید با استقرار واحد‌های سرد خانه ای، حمل و نقل استاندارد، شیوه‌های مدرن بسته بندی و تنوع محصولات زمینه تجاری سازی تولیدات گلخانه‌ای را از مبداء کهگیلویه وبویر احمد فراهم کنیم.
کارشناس مسئول واحد‌های گلخانه‌ای استان با بیان اینکه ۹۴ واحدگلخانه‌ای در استان فعال است وضعیت استان در برخورداری از فرصت‌های تولید را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این شرایط می‌تواند با توجه بیشتر به تولیدات و رفع برخی نیازمندی‌ها بهبود یابد.
خانم هرمزنژاد گفت: ترویج کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک می‌تواند بر ظرفیت‌های تولیدی محصولات کشاورزی استان اضافه کند.
وی ادامه داد: این شیوه با هدف جبران بخش زیادی از خسارت‌های ناشی از میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا، بافت‌های سنگین، زهکشی‌های ضعیف، تخریب‌های ناشی از هوا زدگی و بالا بودن هزینه جایگزین کردن خاک با یک بستر کاشت مورد تاکید کارشناسان است.
وی با بیان اینکه کشت هیدرو پونیک شرایط مطلوبی برای رشد گیاهان فراهم می‌آورد گفت: این شیوه دستیابی به عملکرد‌های بالا در مقایسه باکشت‌های هوای آزاد را افزایش داده و باعث کنترل بیماری‌ها و آفات خاک زاد به ویژه در نواحی گرمسیری می‌شود.
وی سطح زیر کشت گلخانه‌های استان را ۴۲ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: برخی محصولات از جمله توت فرنگی، سبزی و صیفی با استفاده از شیوه کشت بدون خاک تولید می‌شوند.
در این نشست تاریخچه پیدایش کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک و ضرورت‌های ترویج آن برای توسعه اقتصادی با حضور تعدادی از فعالان این بخش برسی شد.

انتهای پیام/ط

تبدیل شدن  کهگیلویه وبویر احمد به قطب گلخانه ای کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.