سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میانگین مصرف دخانیات در چهارمحال و بختیاری ۱۵.۸ درصد گزارش شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری میانگین مصرف دخانیات در این استان را ۱۵.۸ درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در نشست هماهنگی هفته ملی بدون دخانیات گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته مصرف سیگار و دخانیات در استان بالاتر از میانگین کشور است.

وی اظهار داشت: شیوع مصرف سیگار در استان ۱۱.۸۸ درصد و میانگین مصرف دخانیات ۱۵.۸ درصد گزارش شده در حالی که این میزان برای مصرف سیگار در کشور ۱۰.۸ درصد و مصرف دخانیات ۱۴.۱۵ درصد می‌باشد.

جزایری، مهمترین اهداف هفته ملی بدون دخانیات را حساس سازی جامعه و اطلاع رسانی در خصوص مضرات مصرف سیگار و دخانیات اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مصرف سیگار در سنین ۱۲ تا ۱۵ سال و همچنین قشر زنان کشور نسبت به سال‌های گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است، باید با آگاه سازی گروه‌های هدف، از پیشروی آن ممانعت نمود.

جزایری نقش دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و سمن‌ها در مبارزه با استعمال دخانیات را مهم و اثرگذار بیان کرد و ادامه داد: این در حالی است که جدیت و اهتمام دستگاه‌های استان در این حوزه کمرنگ است واین موضوع می‌طلبد تا توجه بیشتری لحاظ شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، ساماندهی مراکز عرضه سیگار را از دیگر اقدامات پیش بینی شده در هفته ملی بدون دخانیات برشمرد و گفت: از ۱۲ هزار واحد صنفی فعال در استان در حدود ۸ هزار واحد در حوزه خواروبار فروشی فعالیت دارند که بی شک این واحد‌ها برخلاف قوانین موجود در حوزه عرضه دخانیات نیز فعال هستند.

جزایری خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا واحد‌های عرضه سیگار و دخانیات محدود و اختصاصی شوند و مراکز خواروبار فروشی به صورت داوطلبانه از انجام این عمل خودداری کنند.

جزایری با بیان اینکه مصرف دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان ریه است، افزود: مصرف سیگار و دخانیات همچنین عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های مزمن تنفسی، عامل ۲۵ درصد مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و عامل تشدید کننده بیماری سل است.

۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است که برنامه‌های این هفته امسال با شعار «اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی» در استان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/خ

هفته ملی بدون دخانیات با شعار اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.