سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صحن علنی؛

کلیات طرح مربوط به شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های دولتی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مربوط به شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های دولتی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه‌شنبه ۲۱ خرداد) مجلس طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی و در نهایت از ۲۲۰ نفر نماینده حاضر در جلسه با ۱۶۲ رأی موافق، ۳۰ رأی ممتنع و دو رأی مخالف با کلیات این طرح موافقت کردند.

در صورت تصویب جزئیات این طرح دولت مکلف خواهد شد تا بودجه شرکت‌های دولتی و نهاد‌هایی را که به نحوی از انحا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند به صورت جداگانه تا پایان مهرماه هر سال به انضمام گزارشی از آخرین وضعیت مالی آن‌ها به مجلس تقدیم کند.

محسن کوهکن عضو کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص این طرح اظهار کرد: با توجه به گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب سالیانه بودجه کشور متأسفانه هیچ گاه زمان بررسی بودجه دولت اجازه نمی‌دهد تا مجلس وارد بودجه شرکت‌های دولتی شود. به معنای دیگر بودجه شرکت‌های دولتی دربسته به مجلس تحویل داده می‌شود و مجلس نیز آن را بدون بررسی و دربسته به دولت تحویل می‌دهد.

وی افزود: با تصویب این طرح دولت مکلف می‌شود بخشی از لایحه بودجه که مربوط به شرکت‌های دولتی هست را دو ماه زودتر و تا پایان مهر ماه به مجلس تقدیم کند. کمیسیون برنامه و بودجه نیز با کمک دیوان محاسبات آن را بررسی کرده و در نهایت گزارش نهایی حاصل، همزمان با بررسی بودجه سالیانه کل کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک انضباط مالی ایجاد خواهد کرد.

همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی بیان کرد: این طرح کاربردی و عملیاتی نیست، چرا که مغایر با اسناد بالادستی و آیین نامه داخلی مجلس است؛ براساس قانون دولت باید ۱۵ آذرماه بودجه سالانه را به مجلس تقدیم کند، این در حالی است که بودجه شرکت‌های دولتی در مهرماه به مجلس تقدیم شده و ممکن است میزان آن تغییر کرده باشد.

مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به اخطار تاجگردون گفت: حدود یک سال است که این طرح برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده، اما تاکنون گزارشی نرسیده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.