سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس جهاد کشاورزی کردستان:

طرح «به نژادی مشارکتی» در مزارع استان کردستان اجرایی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از اجرای طرح به نژادی مشارکتی در استان خبر داد وگفت: بیشترین رقم به کار رفته در قروه از نوع پیشگام و به میزان ۹۰ درصد است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، خالد جعفری  در جریان بازدید از طرح های تحقیقاتی به نژادی مشارکتی در شهرستان قروه،گفت: کردستان باتوجه به اینکه از نظر تولید گندم یکی از استان های شاخص کشوری است و معمولاً بین ۱۰ تا ۱۲ درصد گندم کشور را تولید می کند به اجرای یکسری از مسایل مرتبط به کشت محصول با ارقام مناسب نیاز دارد.

 وی افزود: جدای از مسایل مدیریتی مثل مبارزه با علف هرز و آفات و همچنین تغذیه مناسب، یکی از مهمترین اهرم های مدیریتی بحث استفاده از ارقام مختلف در بذرهاست که باید باتوجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از بهترین رقم ها انتخاب شود.

جعفری به تعیین یکسری از مزارع شهرستان در راستای اجرای پروژه ایران ایکاردا به صورت مشارکتی اشاره کرد و افزود: برای این طرح تعدادی از مزارع را تحت عنوان «PVS» تعیین کردیم و در قروه مربوط به بذر گندم آبی است که کشت شده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به اعمال مدیریت ها این مزارع به عنوان واحدهایی برای بازدید کشاورزان بوده تا بتوان برای استفاده از رقم بذر، هم مادری و هم گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار داد و هم از نزدیک ببینند عملکرد آن را و انتخاب کنند.

جعفری با تأکید بر اینکه این شیوه در دنیا به خوبی جواب داده و در کردستان هم مورد استقبال واقع شده، بیشترین میزان کشت شده بذر در قروه را از نوع پیشگام با ۹۰ درصد عنوان کرد.

انتهای پیام/م

 

 

برچسب ها: کشاورزان ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.