سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان از برداشت سه هزار تن میگو در تیر امسال خبر داد. گفت:از دوماه قبل با شروع فصل پرورش میگو، هزار هکتاراز اراضی گواتر چابهار زیر کشت این آبزی اقتصادی رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  هدایت الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت:  از دوماه قبل با شروع فصل پرورش میگو، هزار هکتاراز اراضی گواتر چابهار زیر کشت این آبزی اقتصادی رفته است.

وی بیان کرد: چهار مرکز تکثیر و تولید لارومیگو برای تامین بچه میگو و مراکز فرآوری میگو نیز برای ارتقاء کیفیت محصول تولیدی در مناطق ساحلی جنوب استان فعال است.

مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان با بیان این که چرخه تکثیر، تولید و پرورش میگو در این استان در حال تکمیل برای ارزآوری بیشتر است، گفت: در حل حاضر میگوی تولیدی از کیفیت و بازار پسندی خوبی برخوردار است به طوری که پارسال، هزار و ۶۵۰ تن میگو به کشور‌های عربی و اروپایی صادر شده است.

میرمرادزهی با اشاره به این که برای کاهش هزینه‌های تولید، طرح احداث کارخانه غذای میگو نیز در حال اجراست، افزود: هر پرورش دهنده میگو می‌تواند در هر کیلوگرم میگوی صادراتی که ۵ دلار به فروش می‌رسد تا بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان در ادامه افزود: یکی‌از منحصربه فردترین ظرفیت‌های سواحل مکران، ظرفیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروی آن است تا جایی که این سواحل از سوی کارشناسان شیلاتی بهشت آبزی‌پروری ایران نام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سواحل سیستان و بلوچستان بیش از ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو و آبزی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران شناسایی شده که به‌دلیل نزدیکی به خط استوا و آب ‎ وهوای مطلوب قابلیت پرورش سه مرحله میگو در ۸ ماه از سال را دارد که به گواه کارشناسان این مقدار زمین مستعد پرورش و این میزان از دوره پرورش آبزی، در جهان کم‌سابقه است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ سایت پرورش میگو با مساحت ۴۲ هزار هکتار در سواحل مکران در محدوده کنارک، چابهار تا گواتر شناسایی شده که هم‌اکنون تنها سایت پرورش میگوی گواتر در شرق چابهار و در مرز پاکستان با فراهم شدن زیرساخت به‌زیر کشت میگو می‌رود.

وی بیان کرد: میگویی که در مزارع گواتر تولید می‌شود از نوع «وانامی شیشه‌ای» است و به‌دلیل بازار پسند بودنش در بازار بین‌المللی قبل آنکه برداشت شود از سوی خریداران عمدتا در کشور‌های جنوب شرق آسیا پیش خرید می‌شود.

میرمرادزهی گفت: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق ۱۴۰۴، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اشتغال، حاشیه‌سود بالا و ارزآوری که در صنعت میگو است در کمتر صنعتی وجود دارد ضمن آنکه خط ساحل سیستان و بلوچستان بهشت آبزی‌پروری است و حاشیه سود تولید میگو هم با سه‌مرحله کشت وبرداشت افزایش می‌یابد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برنامه داریم که حاشیه سود و اشتغال در صنعت میگو را افزایش بدهیم.

انتهای پیام/ع

برداشت سه هزار تن میگو در تیر امسال

برچسب ها: شیلات ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.