سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقاد یک ناشر از سطح پایین خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد/ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چه می‌کند؟

یک ناشر از سطح پایین خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران، انتقاد کرد.

محمد عزیزی مدیر مسئول نشر روزگار، در  گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خریدهای هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد از ناشران گفت: سطح خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بسیار بسیار پایین است؛ تا حدی که نمی توان نامش را حمایت از ناشر گذاشت. این هیئت از هر ده کتابی که منتشر می شود، به تعداد 50 جلد یا کمی بیشتر کتاب می خرد. این میزان خرید کتاب از ناشر هیچگونه کمکی به او نمی کند. در گذشته طرحی به نام «تازه های کتاب» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می شد؛ در این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعداد 50 جلد از تمام کتاب های چاپ اولی می خرید و در اختیار کتابخانه های کشور قرار می داد اما امروز این طرح اجرا نمی شود.

وی افزود: طرح تازه های کتاب که در گذشته اجرا می شد، به این دلیل از خریدهای کنونی هیئت خرید کتاب در وزارت ارشاد بهتر بود که در طرح تازه های خرید از تمام کتاب های چاپ اولی به میزان معینی انجام می شد. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنم، دوباره این طرح را اجرا کند. همچنین از کتاب های خوبی که کتابخانه های کشور به آن نیاز دارد، حمایت کند و این کتاب ها را برای کتابخانه ها بخرد. نمی خواهم از کتاب های ضعیف یا متوسط حمایت شود بلکه فقط از کتاب‌های خوب به میزان 200 تا 300 جلد  برای کتابخانه های کشور خریداری شود تا ناشران هم بتوانند در شرایط فعلی بازار نشر به فعالیتشان ادامه دهند.

مدیر مسئول نشر روزگار با اشاره به  تعریف خود از کتاب خوب اظهار داشت: وقتی هفت کارشناس از میان 10 کارشناس، کتابی را خوب می‌دانند و می گویند کتابی مفید است، این نشان می دهد می توان آن کتاب را خوب دانست. قبلاً هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور 1000 تا 2000 جلد کتاب خوب  برای کتابخانه های عمومی می خرید و از کتاب های خوب ناشران حمایت می کرد تا آن ها هم انگیزه ای برای انتشار کتاب خوب داشته  باشند. الان این کار انجام نمی شود با وجود اینکه تعداد زیادی کتاب های مفید چاپ اولی در نشر روزگار منتشر کردیم، الان سه سال است نهاد کتابخانه های عمومی این دست از کتاب هایمان را نمی خرد و هیچگونه سفارشی از سوی این هیئت نداشتیم.

عزیزی ادامه داد: نخریدن کتاب های خوب توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ناشران نشان می دهد، از یک سو نهاد کتابخانه های عمومی کشور بودجه کافی را برای حمایت از کتاب های خوب چاپ اولی ندارد. از سوی دیگر ناشران از یک حمایت خوب محروم شده اند. امیدوارم در شرایط کنونی بازار نشر از ناشران حمایت شود.

وی تصریح کرد: ناشران نیاز دارند برای ماندن در بازار نشر از آنها حمایت شود. متاسفانه میزان کاغذی که  در اختیار انتشاراتی های پرکار مانند نشر روزگار قرار می دهند، بسیار کم است. باید از ناشران حمایت شود تا آنها بتوانند خلأ فرهنگی موجود در کشور را رفع کنند. اگر مردم جامعه‌ای کتاب نخوانند و تفکر نداشته باشند، هرج و مرج در آن جامعه ایجاد می شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.