سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی شهرستان کهگیلویه

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه با اشاره به سوختن یک‌و‌نیم هکتار از مزارع گندم در دهدشت، گفت: خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی شهرستان کهگیلویه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، هدایت‌الله آویزش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه گفت: یک‌مورد آتش‌سوزی از کنار محوطه محل دفن زباله‌های شهری دهدشت آغاز و حدود سه‌و‌نیم هکتار از اراضی‌ملی و حدود یک‌و‌نیم هکتار از مزارع گندم دچار آتش‌سوزی شد.

وی با اشاره به ماده‌قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در زمان بحران افزود: براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع‌ملی در هنگام بحران تمام دستگاه‌ها و ادارات مؤظف هستند برای نجات اراضی‌ملی همکاری کنند.

آویزش گفت : باتوجه به فصل برداشت محصولات‌کشاورزی و نیز آتش‌زدن پسماند‌ها توسط کشاورزان نیاز است که اقدامات پیشگیرانه و قاطعی توسط اداره جهادکشاورزی شهرستان به‌عنوان دستگاه متولی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به یک‌مورد آتش‌سوزی در سطح اراضی‌ملی در شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: در شهرستان کهگیلویه تاکنون فقط یک‌مورد آتش‌سوزی در سطح اراضی ملی داشتیم که با کمک همه نهاد‌ها به‌خصوص جمعیت‌هلال‌احمر شهرستان مهار شد.

آویزش ادامه داد: هم‌اکنون نیز باخبر شدیم در صحرای‌کلاچو از توابع بخش‌مرکزی به‌دلیل آتش‌زدن پسماند‌های کشاورزی بخشی از مزارع‌گندم دچار آتش‌سوزی شد.

وی افزود: باتوجه به فراوانی نزولات آسمانی در منطقه و رویش بیش‌از حد گیاهان و علف‌های‌هرز و از سویی دیگر به دلیل گرمی‌هوا و نیز بی‌احتیاطی و بی‌دقتی کشاورزان در آتش‌زدن پسماند‌های کشاورزی، امسال در کهگیلویه سال بسیار پرخطری است.

آویزش بیان کرد: اکثر آتش‌سوزی‌ها در سطح شهرستان کهگیلویه تاکنون همگی ناشی از بی‌احتیاطی کشاورزان و آتش‌زدن کاه‌و‌کلش‌های مزارع کشاورزی است و ضروری است که در این مورد تصمیمات قانونی و قضایی گرفته شود.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی شهرستان در زمینه آگاه‌سازی کشاورزان و هشدار به آن‌ها درخصوص خطرات ناشی از آتش‌زدن پسماند مزارع اقدامات خوبی انجام داده است، اما باتوجه به تعداد آتش‌سوزی‌ها تا به الان، ضروری است که تصمیمات جدیدتری گرفته شود.

رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به همکاری همه نهاد‌ها در مواقع بحرانی تصریح کرد: در زمان وقوع‌بحران در سطح شهرستان علاوه بر مدیریت بحران، باید همه دستگاه‌ها جهت همکاری اعزام شوند و در چنین مواقعی نباید تنها منتظر ادارات متولی باشیم.

وی‌افزود: تجربه تلخ سال‌های گذشته را نباید تکرار کرد و نیاز است در زمان آتش‌سوزی، همه دستگا‌ها و مدیران باهم همکاری کنند.

آویزش با اشاره به تلاش‌نیرو‌های اداره منابع‌طبیعی در مواقع آتش‌سوزی در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته هنگام آتش‌سوزی‌ها، به‌همراه تمامی همکارانم با کوچکترین تأخیری به مناطق آتش‌سوزی حرکت و تا آخرین لحظه و مهار کامل آتش‌سوزی لحظه‌ای درنگ نمی‌کردیم.

وی افزود: سال‌گذشته که سالی بحرانی بود، با تمام توان خود کار کردیم و اجازه ندادیم که میزان زیادی از اراضی‌ملی شهرستان دچار آتش‌سوزی شوند، باهمین بضاعت موجود و تعداد کم پرسنل امسال نیز باتمام توان خود جهت حفاظت از اراضی‌ملی اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای خردادماه جاری و تا آخرین روز به مدت یک‌ماه لیست کشیک اداره منابع‌طبیعی شهرستان کاملأ مشخص است و هرروز یک‌تیم مسئولیت کشیک را برعهده دارد.

آویزش با اشاره به کمبود نیرو و امکانات موجود عنوان کرد: تعدادی از پرسنل اداره منابع‌طبیعی در آستانه بازنشستگی هستند و به اندازه کافی نیرو در اختیار نداریم، اما با این‌حال در مواقع آتش‌سوزی با تمام توان به مناطق خطر اعزام می‌شویم.

وی درپایان با تاکید بر همکاری تمامی دستگا‌های شهرستان در هنگام‌خطر خاطرنشان کرد: از مدیران ستادی و تمام دستگا‌های شهرستان در این یک‌ماه و تا پایان برداشت کامل محصولات کشاورزی در سطح شهرستان می‌خواهم شبانه‌روز آماده باشند و در مواقع نیاز نهایت همکاری را داشته باشند.

انتهای پیام/غ

آتش سوزی در مزارع کهگیلویه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.