سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ایران در هیچ یک از دسته بندی‌های سیاسی جهان قرار نگرفته است

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت که کشورمان در هیچ یک از دسته بندی‌های سیاسی جهان قرار نگرفته است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تجلی اندیشه‌های امام خمینی (ره )در دستگاه دیپلماسی کشورمان مبنی بر سیاست نه شرقی نه غربی، گفت: زمانی که امام خمینی (ره ) صحبت از سیاست خارجی مستقل می‌کردند منظورشان این بود که ایران در جریان‌های بزرگ بین المللی که به صورت یک جریان مسلط در دنیا عمل می‌کرد و کشور‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کرد شرکت نداشته و در هیچکدام از این دسته‌ها قرار نمی‌گرفت.
وی در ادامه افزود: در آن زمان جامعه بین المللی دو قطبی بود، یکی قطب کمونیست که عده‌ای از کشور‌ها در آن قرار می‌گرفتند و دوم کشور‌های قطب سرمایه داری که عموما کشور‌های غربی را شامل می‌شد.
قنادباشی تصریح کرد: بودن در هر کدام از این قطب‌ها به معنی پیروی از وابستگی و عدم استقلال بود؛ بنابراین سیاست مستقلی که حضرت امام خواستار آن بودند، در راستای شعار و خواست استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بود.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: پس از سقوط شوروی که رهبر قطب کمونیستی بود، آمریکا تلاش کرد جهان را به سمت تک قطبی شدن پیش ببرد که در چنین شرایطی ایران استقلال سیاسی خود را حفظ کرده است.
وی تاکید کرد: ما برای اینکه سیاستی وابسته نداشته باشیم، باید خط مشی مبتنی بر منافع ملی در پیش بگیریم.
قنادباشی در پایان خاطر نشان کرد: امام فرموده بودند ما با همه کشور‌ها باید رابطه داشته باشیم جز آمریکا و رژیم صهیونسیتی؛ باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که مذاکرات ما با آمریکا در راستای همکاری دو جانبه نیست، بلکه تنها در قالب مذاکره با گروه ۵+١ و برداشته شدن تحریم‌ها بوده است.
انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.