سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتش، ترس این روزهای مراتع و جنگل ها/ بیایید آتش را مهمان سرای سبز زمین نکنیم/ بالگرد عصای دست امدادگران

از ابتدای سال جاری بیش از ۳۰ مورد آتش سوزی در استان ایلام رخ داده که موجب حریق بیش از یکصد هکتار از مزارع و ۲ هکتاز از مناطق جنگلی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، استان ایلام با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع بیست و دومین استان کشور از نظر وسعت بشمار می‌رود، اما آنچه این استان را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند وجود قله‌ها و عظمت ارتفاعات و دشت‌های وسیع آن است که هرکدام جاذبه‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارند.

ایلام با داشتن بیش از ۶۴۰ هزار هکتار جنگل، استانی چهار فصل و عروس زاگرس نام گرفته که همواره مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار دارد، چراکه جنگل و محیط زیست بعنوان ثروتی عظیم برای تداوم و بقای انسان و سایر موجودات زنده، تضمین کننده شکوفایی حیات و توسعه پایدار است.

در سال جاری نیز بارش باران، زیبایی‌های استان را دوچندان کرده است، تداوم این بارش‌ها در هفته‌های ابتدایی سال جاری موجب شد تا امسال استان ایلام، محیط زیستی متفاوت از سال‌های گذشته داشته باشد. به گفته کارشناسان هواشناسی میزان بارش‌ها در فروردین ماه ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های قبل افزایش بیش از ۲ برابری داشته و زمین را در مناطق جنگلی و دشت‌های استان بطور کامل سیراب کرده است.

شادابی و سرزندگی طبیعت استان، علاوه بر چند برابر شدن محصولات کشاورزان در فصل برداشت، موجب افزایش سطح و حجم پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی و مناطق جنگلی شده موضوعی که با توجه به فرا رسیدن ماه‌های گرم باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

مردم از روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی خودداری کنند

مردم استان ایلام بواسطه زندگی عشایری که در پیشینه خود دارند و نبود فضای مناسب برای گذراندن روزهای تعطیل، معمولا تفریح های آخر هفته را  به همراه خانواده در طبیعت می گذرانند ، تفریحی که بیش از ۹۰ درصد آن با روشن کردن آتش و درست کردن کباب  همراه خواهد بود آن هم در روزهایی که کارشناسان منابع طبیعی ، محیط زیست ، هواشناسی و ... در مورد روشن کردن آتش در طبیعت هشدار می دهند.

مجتبی میهن پرست رئیس گروه پیش بینی هواشناسی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: با نزدیک شدن به ماه های گرم سال اکنون شاهد فرا رسیدن اولین موج گرما و استقرار آن در استان هستیم.

وی افزود: این موج گرما موجب شده تا حداکثر دما در برخی از مناطق استان از جمله شهرستان های مهران و دهلران در فصل بهار تا 49 درجه سانتیگراد بالای صفر برسد که خود نشان از آغاز تابستانی گرم برای استان ایلام دارد.

میهن پرست در ادامه با بیان اینکه گردشگران و مردم باید از روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی ، آن هم در این روزهای گرم خودداری کنند، اظهار کرد: افزایش وزش باد شدید یا نسبتا شدید نیز در این روزها در استان دور از انتظار نیست ، موضوعی که شرایط را برای گسترش آتش سوزی احتمالی فراهم می کند.

البته در کنار این هشدار ها مدیران برخی از مناطق ، خود را برای مقابله و مهار آتش سوزی های احتمالی آماده کرده و نسبت به شناسایی مناطق مستعد اقدام کرده اند.

۹۰ منطقه مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، از اقدامات و برنامه های منابع طبیعی استان در جهت مقابله با آتش سوزی های احتمالی در سطح استان ایلام خبر داد و گفت : با توجه به افزایش پوشش گیاهی استان و گرمای پیش رو ، بیش از ۹۰  منطقه مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است.

احمدی با بیان اینکه ۹۰ اکیپ مختلف قرار است این مناطق را بصورت شبانه روزی تحت پوشش قرار دهند، افزود: با این اقدام می‌توان از آتش سوزی و گسترش آتش سوزی‌های احتمالی در ۴۵۰ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در ادامه با بیان اینکه ارزش تجاری درختان جنگلی در هر هکتار ۹۶۹ دلار است، از مردم خواست: در هنگام رفتن به طبیعت و استفاده از این موهبت الهی حتما مراقب باشند تا شاهد اتفاقات تلخ نباشیم.

اهمیت رعایت نکات ایمنی از سوی مردم و گرشگران به حدی بالا است که علت اکثر آتش سوزی‌های اتفاق افتاده بی احتیاطی و سهل انگاری عوامل انسانی بوده است، از کسانی که به عمد این کار را کرده اند تا کسانی که ناخواسته موجب نابودی مزارع و مراتع استان شده اند.

در یک ماه گذشته بیش از یکصد هکتار از مزارع استان  طعمه حریق شد

احمدی در ادامه  با اشاره به میزان آتش سوزی ها در سال جاری اظهار کرد: در این مدت بیش از ۳۰ مورد حریق در استان اتفاق افتاده و بیش از یکصد هکتار از مزارع گندم استان دچار آتش سوزی شده است.

وی با بیان اینکه در اثر این آتش سوزی‌ها به عرصه‌های طبیعی و جنگلی استان نیز خسارت‌هایی وارد شده است، تاکید کرد: در آتش سوزی روز سه شنبه ۱۴ خرداد که بر اثر اتصال در خطوط برق فشار قوی در منطقه بان پلنگ بخش چوار شهرستان ایلام اتفاق افتاد، علاوه بر آتش سوزی هشت هکتار از مزارع گندم این منطقه ۲ هکتار از جنگل‌های مله سیاه نیز طعمه حریق شد.آتش سوزی که در کنارگذر اصلی و به فاصله کمتر از ۱۰ متر از جاده دسترسی روستای چنان آغاز شد، در کمتر از یک ساعت به سطح جنگل کشیده شد.

بلافاصله با اعلام خبر آتش سوزی مزارع و جنگل‌های بخش چوار محیط بانان و مردم برای کنترل و مهار حریق به منطقه اعزام شدند، اما به علت صعب العبور بودن جنگل راه دسترسی به ارتفاعات، یعنی جایی که در حال سوختن بود وجود نداشت، نیروی حفاظت منابع طبیعی به فرماندهی محمودی مدیرمنابع طبیعی شهرستان ایلام با طی بیش از ۳۰ کیلومتر راه انحرافی خود را به ارتفاعات مله سیاه رساندند.

شرایط برای مهار آتش بحرانی است

محمودی مدیر منابع طبیعی شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان که به منطقه ی در حال حریق اعزام شده بود،گفت: بیش از ۸۰ نفر از پرسنل منابع طبیعی و مردم طبیعت دوست استان در حال مهار آتش هستند ولی در برخی مناطق بعلت  صعب العبور بودن و شیب تند منطقه به ناچار فقط نظاره گر آتش خواهیم بود.

وی در مورد اهمیت اعزام بالگرد برای مهار آتش سوزی گفت : در حال حاضر بالگردی در استان برای مهار آتش سوزی وجود ندارد.

موضوعی که با توجه به افزایش پوشش گیاهی و افزایش دمای استان خواسته طبیعت دوستان استان ایلام است.

استاندار ایلام در حال رایزنی برای استقرار بالگرد در این استان است

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در ادامه گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: اکنون که شاهد آتش سوزی های روزانه در استان هستیم ضرورت استقرار بالگرد در استان بیش از پیش  احساس می شود.

وی ادامه داد: موضوع بالگرد از جمله مواردی است که استاندار استان ایلام در حال رایزنی با مدیران کشوری است تا در آینده نزدیک شاهد استقرار بالگرد در استان باشیم.

احمدی به زیرساخت های لازم برای استقرار بالگرد در ایلام نیز اشاره کرد و افزود: استقرار بالگرد در ایلام نیازمند احداث آشیانه است که هنوز آشیانه مورد نیاز آماده نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اضافه کرد: در حال حاضر یک بالگرد در استان کرمانشاه مستقر است که در صورت لزوم می توان از آن استفاده کرد ولی به دلیل بعد مسافت استقرار بالگرد در ایلام از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این اوصاف علی رغم همه هشدار‌ها و اطلاع رسانی که امری ضروری و مهم و در صدر برنامه‌های همه‌ دستگاه‌ها بویژه منابع طبیعی استان است، اما شرایط امسال استان ایلام، شرایط ویژه و حساسی است. چرا که استان ایلام امسال با ۸۷۰.۸ میلی متر بارش تا نیمه خردادماه، اولین استان پربارش کشور است که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۲ برابری داشته و همین امر پوشش گیاهی بسیار غنی را در عرصه‌های طبیعی استان بوجود آورده است.

با آغاز فصل گرما و شروع موج گرمای شدید در ایلام که به گفته کارشناسان هواشناسی بی سابقه است، آتش سوزی در مراتع خشک و جنگل‌های استان را بشدت افزایش داده تا جایی که از ابتدای سال تا کنون ۳۰ مورد آتش سوزی را تجربه کرده، آتش سوزی‌هایی که به همت نیرو‌های حفاظت استان و همکاری مردم کمترین پیشروی در عرصه داشته و به موقع مهار شده است.

به هرحال در استانی با این شرایط ویژه و دارا بودن مناطق جنگلی و کوهستانی صعب العبور که فاقد بالگرد به منظور اطفاء حریق هوایی است و در صورت آتش سوزی در مناطق کوهستانی که گستره زیادی از جنگل‌های استان را در برمی گیرد باید دست به دامان استان‌های دیگر باشد که نزدیک‌ترین این استان ها، استان کرمانشاه است و در غیر این صورت حتی می‌تواند استان بوشهر باشد که در هر صورت زمان طلایی برای اطفاء حریق از بین می‌رود.

شرایط ویژه و حتی بحرانی استان ایلام تا جایی حساس است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در چهار روز تعطیلات هفته گذشته، یعنی از ۱۴ تا ۱۷ خرداد ماه یک دستگاه بالگرد ویژه استان، در استان کرمانشاه مستقر بوده است.

انتظار می‌رود با این شرایط ویژه، هرچه زودتر بالگرد در استان ایلام مستقر شود تا زحمات و تلاش‌های مردمی و نیرو‌های منابع طبیعی در کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی‌های احتمالی در استان کاهش یابد.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.