سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوای آنکارا و واشنگتن بر سر اس-۴۰۰ بالا گرفت؛

انصراف آمریکا از آموزش خلبانان ترکیه

مقامات آمریکایی اعلام کردند این کشور تصمیم گرفته است دیگر خلبان‌های ترکیه را برای آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ پذیرش نکند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن می‌گوید تصمیم آنکارا به خرید سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه، جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ لاکهید مارتین آمریکا را تهدید می‌کند.

آمریکا گفته ترکیه نمی‌تواند هر دوی این تجهیزات را با همدیگر داشته باشد و از میان آن‌ها باید یکی را انتخاب کند. از این رو مقامات آمریکایی اعلام کردند این کشور تصمیم گرفته است دیگر خلبان‌های ترکیه را برای آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ پذیرش نکند. دو مقام پنتاگون که خواستند نامشان فاش نشود، این مطالب را چند روز پیش به رویترز گفتند.

به گفته این دو مقام آمریکایی، تصمیم پنتاگون فعلا شامل حال آن دسته از خلبان‌ها و پرسنل تعمیر و نگهداری ترکیه می‌شود که قرار بوده در آینده به آمریکا اعزام شوند و برنامه آموزش خلبان‌ها و پرسنل هوایی ترکیه مستقر در پایگاه هوایی لوک در آریزونا  را شامل نمی‌شود.

بنابر اعلام ارتش آمریکا، هم اینک چهار خلبان ترکیه مشغول گذراندن دوره‌های آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ زیر نظر مربیان آمریکایی هستند. همچنین ۲۰ پرسنل نیروی هوایی ترکیه نیز در همین پایگاه مشغول گذراندن آموزش‌های لازم برای تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها هستند.

ترکیه اعلام کرده مایل است ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به ارزش ۹ میلیارد دلار از آمریکا خریداری کند. در صورت امتناع آنکارا از این قرارداد، این مسئله یکی از بدترین ضربات به روابط دو کشور در تاریخ معاصر خواهد بود.

این در حالی است که اختلافات واشنگتن و آنکارا از موضوع قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ نیز فراتر رفته و شامل راهبرد متفاوت دو کشور در سوریه، موضوع تحریم‌های ایران و بازداشت پرسنل کنسولی آمریکا در ترکیه نیز می‌شود.

وزیر دفاع ترکیه روز ۲۲ ماه مه گذشته اعلام کرد نظامیان این کشور نحوه استفاده از سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ روسیه را آموزش خواهند دید و احتمالا یک هیئت نظامی روسیه به زودی به ترکیه می‌آید.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز سه شنبه گفت اصلاً امکان ندارد که آنکارا از قرارداد خرید سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ روسیه عقب نشینی کند.

در این حال، کاترین ویل بارگر، یکی از مقامات عالی رتبه پنتاگون هفته گذشته گفت در صورت نهایی شدن قرارداد ترکیه و روسیه در خصوص خرید سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ این مسئله به شدت قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا را به ترکیه تحت الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
تركيه اينهمه هواپيماي ضد رادار رو ميخواد چيكار ؟