سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امروز ملت‌های منطقه زندگی بدون آمریکا را در دستور خود قرار داده‌اند

کارشناس مسائل سیاسی گفت:ملت‌های منطقه این روش را پیش گرفته اند، زیرا هر جا که آمریکا حضور داشته،کانون بحران و ناامنی بوده است.

ابوالفضل زهره‌وند کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به صحبت‌های  دونالد ترامپ مبنی بر برکناری جان بولتون اظهار کرد: این موضوع هم نشان‌دهنده عقب‌نشینی ترامپ است و هم نشان می‌دهد که مسیر مقاومت مردم ایران به نتایج خوبی رسیده و توانسته موقعیت خود را به دشمنان اثبات کند و این ویژگیِ مسیری است که ما در  40 سال طی کردیم و نتیجه‌اش هم الحمدالله دارد به بار می نشیند.

وی ادامه داد: البته امروز مسئله ما اصلا وجود بولتون نیست، زیرا او اصلا شخصیت قابل توجهی نیست و حتی در محیط داخلی خود آمریکا هم به این  فرد اصلا توجهی نمی‌شود و یکی از دلایل ناکارآمدی ترامپ و ناآشنایی‌اش با سیاست را وجود او می دانند.  مسئله دیگری که ما باید به  آن توجه کنیم این است که موضوع مذاکره اساسا نمی تواند هدف باشد که ما حاضر باشیم با کنار گذاشتن بولتون با آمریکا مذاکره کنیم، ما اصلا نیازی به مذاکره نداریم تا آن‌ها بخواهند شرط خود را بردارند یا پیش شرطی را بگذارند، مسئله‌ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که مذاکره اساسا ابزار است و هدف نیست. ما باید بپرسیم که بر چه اساسی باید مذاکره کنیم؟ آمریکایی‌ها باید ابتدا آن چه مد نظرشان است را به طور شفاف بیان کنند و آن هم چیزی نیست جز تغییر مسیر مقابله و رویکردهای انقلابی ایران و هویت انقلابی ایران و آن‌ها اساسا با هویت ملت ایران مسئله دارند و ما روی هویت و هنجارهایمان و روی ظرفیت‌های دفاعی خودمان و روی شعارهای خودمان حاضر به مذاکره نیستیم، بلکه این‌ها جزو خطوط قرمز ما محسوب می‌شوند و همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند آمریکایی ها باید مفهوم بازدارندگی را در دستور کار خود قرار دهند و بگویند که در این منطقه چه می کنند زیرا این سوال اساسی ما است.

زهره‌وند افزود: نکته‌ای که رهبری اشاره کرده‌اند و آمریکا را بسیار نگران کرده این است که ملت‌های منطقه زندگی بدون آمریکا را در دستور خود قرار دادند، زیرا  هر جا که آمریکا حضور داشته، کانون بحران، کانون ناامنی و کانونی است که حقوق ملت ها زیر پا گذاشته می‌شوند، امروز موجودیت آمریکا زیر سوال می‌رود، حال این کشور می‌خواهد با ما مذاکره کند؟ این یک نوع فریبکاری است و از طرفی هم نشان‌دهنده وضع وخیمی است که آن‌ها پیدا کردند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مقاومت همواره در چارچوب گفتمان چند جانبه گرایی و مخالفت با یک جانبه‌گرایی اعلام ظهور کرده و امروز شما شاهد هستید که دو قدرت مطرح جهان یعنی روسیه و چین هم موضع ما را گرفته‌اند و با ایران همسو هستند، در واقع ایران نوعی مقاومت فعال را آغاز کرده و نه یک مقاومت از سر اجبار و این دو مقوله متفاوت است. مقاومت یک مسیر است که ما نام آن را گذاشته‌ایم، چند جانبه گرایی محور مقاومت امروز تبدیل شده است به جبهه مقاومت و شما امروز قدرت های جهانی را می‌بینید که خودشان قبلا در جبهه یک جانبه‌گرایی و قدرت‌های سلطه‌گر بودند، اما امروز از آن جبهه  خارج شده و مسیر چند جانبه‌گرایی را دنبال می‌کنند که این نشان‌دهنده حقانیت مواضع ایران و پیشرفت ایران در حوزه بین‌الملل در غرب آسیا است و قطعا استیصال آمریکا را نشان می‌دهد که متوسل شده‌اند به کانون مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.