سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی به عربستان

اعضای کنگره آمریکا از جمله نمایندگان جمهوری‌خواه به دنبال تدوین لایحه‌ای قانونی برای ممانعت از فروش ۸ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان، امارات و اردن هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بنا به اعلام دستیاران و قانونگذاران کنگره، اعضای کنگره آمریکا از جمله برخی از هم حزبی‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به همراه نمایندگان دموکرات در حال تهیه لایحه‌ای قانونی هستند تا به کمک آن بتوانند برنامه دولت واشنگتن برای فروش ۸ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان، امارات و اردن را متوقف کنند.

دستیاران کنگره اعلام کردند طرح اولیه مربوط به لوایح این قانون طی چند روز آتی ارائه می‌شود. رئیس جمهور آمریکا ۲۴ ماه مه به کمیته‌های کنگره این کشور اطلاع داد که ۲۲ توافق نظامی مربوط به این کشور‌ها را اجرایی کرده و در حال دور زدن روند قدیمی و طولانی مدت قانونگذاران برای بررسی فروش تسلیحات عمده نظامی است.

این تصمیم خشم نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را به همراه داشت. نمایندگان هر دو حزب ابراز نگرانی کردند که این اقدام رئیس جمهور باعث می‌شود توانایی کنگره برای جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی چه در دوره ترامپ و چه در دولت‌های آتی تضعیف شده و از بین برود. برخی از این مجوز‌های فروش تسلیحاتی به شرکت‌های تسلیحات نظامی بزرگ آمریکا از جمله بوئینگ و ریتیون امکان راه اندازی خط تولید در عربستان را می‌دهد.

در مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات ها است، قانونگذاران تصویب لایحه‌ای را در نظر دارند که ۲۲ مجوز دولت آمریکا برای انجام معاملات تسلیحاتی با عربستان را متوقف کرده و آن‌ را ملزم به طی کردن فرایند معمول اطلاع رسانی به کنگره،  از جمله روند بررسی ۳۰ روز می‌کند. همچنین اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است قانون کنترل صادرات سلاح مصوب سال ۱۹۷۶ را به منظور اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر مورد بازنویسی قرار دهند.

پیشتر موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد از میان همه کشور‌های جهان در سال ۲۰۱۸ آمریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه به ترتیب بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند که روی هم رفته ۶۰ درصد کل هزینه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.