سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست «نه شرقی، نه غربی» راهبرد ثابت انقلاب و نظام است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست «نه شرقی، نه غربی» راهبرد ثابت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تمام محور‌های سیاست خارجی از نظر امام (ره) مواردی هستند که تامین منافع ملی، عزت و سربلندی ایران و مصالح اسلام را به دنبال دارد، در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی به ملت ایران و مسلمانان جهان درس عزت طلبی است و در نظر داشتن عزت در سیاست خارجی به این معناست که در تصمیم گیری‌های بین المللی به گونه‌ای مصلحت سنجی شودکه عزت کشور اسلام خدشه دار نشود و آن تصمیم منتهی به ذلت مسلمین نشود.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: سیاست «نه شرقی، نه غربی» یک راهبرد ثابت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است، در مقاطع مختلف بر حسب محاسبات مسئولینی که در ادوار گوناگون سکان داری سیاست خارجی ایران را بر عهده داشتند، شاهد وقوع برخی نوسانات در دستگاه دیپلماسی کشورمان بودیم.

وی یادآور شد: در زمان حکومت شاه، ایران کاملا به سمت غرب تمایل داشت و کشور‌های غربی در مقدرات، ثروت‌ها و تصمیم گیری‌های کلان مملکت نقش تعیین کننده ای را ایفا می‌کردند، همچنین بعد از انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت موقت مرحوم مهدی بازرگان همین رویه ادامه داشت، تا اینکه بحث لانه جاسوسی و تصرف سفارت آمریکا مطرح  و پس از آن  از غرب فاصله گرفتیم.

سید افقهی با اشاره به مذاکرات برجام، گفت: در ابتدا دوران ریاست جمهوری روحانی علیرغم هشدارها، ارشادات و اخطارات مقام معظم رهبری، امید‌ها و توجه‌ها به سمت غرب بود، همچنین سیستم وزارت خارجه ایران بر این باور بود که ابتدا باید مشکلاتمان با واشنگتن را حل کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ضربه‌ای که آمریکا با خروج از برجام، تحریم ها، تهدید به گزینه نظامی، وجنگ روانی به ایران زد، باعث شد که مسئولین کشور متوجه دورویی کاخ سفید شوند، همچنین در بحث ادامه مذاکره اروپایی‌ها بعد از خروج واشنگتن از برجام هم که مطرح شد، حضرت آقا خطاب به مسئولین سیاست خارجی و ریاست جمهوری فرمودند که من به اروپایی هم اعتماد ندارم ولی، مذاکره کنید تا ما را متهم به ترسیدن و بی عقلی نکنند.

وی یادآور شد: همانطور که مقام معظم رهبری گفته بودند، شاهد بد قولی‌های اروپایی‌ها در مذاکرات بودیم، در حقیقت هنگامی که تحریم‌های واشنگتن  و تلاش‌های آن‌ها برای صفر کردن صادرات نفت ایران، اجرایی شد، دیپلماسی ما به سمت شرق فعال‌تر شد.

سید افقهی خاطر نشان کرد: از همان ابتدا باید تعادل را در روابط خارجی خود حفظ می‌کردیم چراکه شعار ما «نه شرقی، نه غربی» است، هنگامی که عرصه بر ما تنگ شد، به کشور‌های شرقی روی آوردیم، در حقیقت بلوک شرق می دان، رویکرد کلی تهران متمایل  به غرب است، بنابراین ممکن است صادقانه با ایران برخورد نکنند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: از ابتدا باید سیاست حضرت امام خمینی(ره)  یعنی تعادل در روابط خارجی را حفظ می‌کردیم، ولی ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است، بنابراین گسترش روابط با بلوک شرق اکنون هم بازده مثبتی برای ما دارد.

وی ادامه داد: سفر  ظریف به کشور‌های شرق نتیجه مطلوبی به همراه داشت، چینی ها، روس، پاکستان و هندوستان حمایت خود را اعلام کردند، ولی باید روابط خود را تا مالزی، اندونزی و کشور‌های آسیانه میانه گسترش دهیم چراکه آن‌ها شجاعت این را دارند که در برابر تحریم‌های آمریکا ایستادگی کنند.

سید افقهی تاکید کرد: هر کشوری با حفظ اصول، چارچوب‌ ها و پیمان‌های بین المللی حق این را دارد، که منافع کشور خود را ارجح بداند، ولی آمریکا با رفتاری  قلدر مابانه و  لشکر کشی و ترساندن مردم همچنان خواسته‌های خود را به ملت‌ها تلقین می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در سیاست و مصالح بحث اخلاق و اعتماد وجود ندارد، دنیای سیاست فقط مختص منافع کشور‌ها است، در حقیقت روس‌ها و چینی‌ها قبل از توافق هسته ای، ۷ قطعنامه شورای امنیت را علیه ایران امضا کردند، ولی بعد از آن متوجه شدند که واشنگتن، به آن‌ها کلک زده است، بنابراین موضع خود را در راستای منافع کشور شان تغییر دادند.

وی در پایان گفت: هیچ کشوری با هدف حفظ منافع کشور و ملت خود محکوم نمی شود، ولی زمانی که معاهده ای به امضا می‌رسد و به آن عمل نمی‌شود، کشور‌های مذاکره کننده محکوم به بد عهدی می‌شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
ایران باید و چاره ایی نداره جز اینکه بره به سمت گسترش قدرت تسلیحاتی خود.
ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺸﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﺗﻼﻓﯿﺠﻮﯾﺎﻧﻪ ﺍﺗﻤﯽ ﻭ ﻣﻮﺷﮑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻼﺡ ﺍﺗﻤﯽ ﻭ ﻣﻮﺷﮏ ﻗﺎﺭﻩ ﭘﯿﻤﺎ ﺍﺳﺖ . ﺣﺎﻻ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﻫﺴﺖ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻀﻌﯿﻒ ﺗﻮﺍﻥ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﺭﺍ ﻟﻐﻮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻄﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﺭﺍ ﮐﻼ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ