سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

اعضای شورای شهر تهران فراری از مترو و اتوبوس/ علت؛ راحت طلبی یا خدمات نامناسب حمل و نقل عمومی؟

نیمی از اعضای شورای شهر تهران مدت هاست از مترو و اتوبوس استفاده نکرده‌اند و جای آن با خودرو شخصی حتی در روزهای بدون خودرو در شهر تردد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه برای به سرانجام رسیدن یک پویش و نمره دهی به آن که آیا این پروژه موفق بوده است یا خیر؟ باید به میزان اقبال عمومی از سوی مردم نسبت به آن طرح نگاه کنیم.

شهرداری تهران در چند سال اخیر در تلاش بود که با انجام طرح‌های مشارکتی، سلامت و طراوت را در بین شهروندان افزایش دهد و همواره به دنبال اجرای طرح‌ها و پویش‌هایی بود که شهروندان به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب شوند، اما نکته قابل تأمل این است که موفقیت بسیاری از طرح‌ها و پویش‌ها مستلزم حضور و شرکت مسئولان در رأس آن است تا مردم با دیدن آنان، خود نیز به شرکت در طرح‌ها و پویش‌ها ترغیب شوند، حال باید دید که مدیران شهری تا چه اندازه مشتری ناوگان حمل و نقل عمومی هستند؟

حضور مدیران شهری در متن جامعه و قرارگیری آن‌ها در کنار سایر افراد جامعه این امکان را فراهم می‌کند که مسئولان با گوشه‌ای از مشکلات و دغدغه‌های مردم در زندگی شهری و استفاده آن‌ها از ناوگان حمل و نقل عمومی  آشنا شوند.

کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی و شهری بر این باورند تا مدیری در ترافیک نماند، مسئولی در ازدحام اتوبوس‌های تندرو امکان نفس کشیدن برایش سلب نشود و یا در ازدحام خط یک مترو در بیشتر اوقات قرار نگیرد، نمی‌تواند برای حل مشکلات اقدام کند.

در جلسه شورای شهر تهران با طرح این سوال که اعضای شورای شهر تهران تا چه میزان مشتری ناوگان حمل و نقل عمومی هستند و در هفته چند بار از این ناوگان استفاده می‌کنند، به سراغ اعضای شورای شهر تهران رفتیم.

نخستین عضو شورای شهر تهران، محسن هاشمی رئیس این شورا بود که در پاسخ به این پرسش گفت: آخرین باری که از مترو استفاده کردم  هفته پیش بود که در ایستگاه نوبنیاد در خط ۳ سوار مترو شدم و در ایستگاه امام خمینی (ره) واقع در خط یک مترو پیاده شدم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با شلوغی مترو  چه کردید؟ گفت : در خط  ۳ که من سوار مترو شدم، ازدحام جمعیت  به مراتب خلوت تر از خط ۱ بود و شلوغی مترو فرصتی بود تا در کنار مردم دوستانه به گپ و گفت بپردازم و از مشکلات آن‌ها آگاه شوم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان از اتوبوس استفاده می‌کند؟ گفت: زیاد اهل استفاده از اتوبوس نیستم و آخرین باری که از اتوبوس استفاده کردم زمانی بود که پشت ترافیک میدان ولیعصر(عج) قرار گرفتم و به علت اینکه می‌خواستم خود را برای مراسم ختمی در مسجد بلال صدا و سیما برسانم سوار بی آر تی شدم.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: آخرین باری که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردم، ایام عید بود که سوار مترو شدم.

او در پاسخ به این سوال که با شلوغی آن چه کردید؟ گفت: مانند تمام مردم تحمل کردم و امیدوارم با اضافه شدن تمام واگن‌های خط ۶، تا حد زیادی از ازدحام جمعیت مترو کاسته شود.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ  به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: من در هفته ۲ تا ۳ نوبت از مترو استفاده می‌کنم و با توجه به اینکه به دلیل درد زانو امکان پله نوردی برای من میسر نیست، نمی‌توانم جزء مشتری‌های دائم مترو برای جابه‌جایی در شهر باشم.

محمود میرلوحی دیگر عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: من به صورت مداوم از اتوبوس و مترو استفاده نمی‌کنم، اما در طول هفته در کمترین میزان ۲ تا ۳ نوبت از مترو و اتوبوس برای جابه‌جایی در شهر استفاده  می‌کنم.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با شلوغی اتوبوس و مترو چه می‌کنید؟ گفت: شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی را تجربه کردم و من نیز مانند سایر افراد شلوغی آن را تحمل می‌کنم تا به مقصد برسم.

حسن رسولی خزانه دار شورای شهر تهران در پاسخ به این ۲ پرسش ( آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ و با شلوغی آن چه کردید؟) گفت: من به دلیل اینکه در چند سال گذشته جراحی قلب داشتم نمی‌توانم در مکان‎های شلوغ حاضر شوم، به همین دلیل پزشک معالجم اعلام کرد که برای تردد در سطح معابر نیز باید از اتومبیل خاص استفاده کنم.

احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: استفاده من از اتوبوس و مترو به صورت مداوم و روزمره نیست و علت آن نیز به دلیل کوتاه بودن مسیر رفت و آمد من است و مسیر تردد من دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد، اما در بعضی از موارد مانند دیگر شهروندان از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنم.

زهرا نژاد بهرام عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: از زمانی که عضو شورای شهر تهران شدم، به‌ صورت دائم سر کار هستم و در جلسه‌های متعدد شرکت می‌کنم و این جلسه‌های متعدد و محدودیت زمانی این امکان را فراهم نمی‌کند که بتوانم از مترو و اتوبوس استفاده کنم و بیشتر برای تردد در پایتخت مشتری تاکسی هستم.

ناهید خدا کرمی دیگر عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان در هفته از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ گفت: پرسش شما من را به یاد دوران دانشجویی و استفاده از اتوبوس‌های دو طبقه پایتخت انداخت.

عضو شورای شهر تهران افزود: به دلیل آن‌ که چند ساعت در بین مردم قرار بگیرم فارغ از مشغله‌های کاری در طول هفته چند نوبت از اتوبوس استفاده می‌کنم و بدون آن‌که خودم را معرفی کنم پای صحبت و مشکلات شهروندان می‌نشینم.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که در طول هفته چه میزان از مترو استفاده می‌کنید؟ تصریح: متأسفانه این امکان برای من فراهم نیست که از مترو استفاده کنم و علت آن این است که از لحاظ تنفسی امکان تحمل فشار ناشی از ازدحام جمعیت را ندارم. 

 عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر چه از مترو استفاده نمی‌کنم، اما از تمام مشکلات شهروندان در استفاده از مترو به ویژه واگن‌های بانوان آگاه هستم و می‌خواهم از طریق شما به آن‌ها اعلام کنم که مدیریت شهری در تلاش است با افزایش تعداد قطارها شرایط استفاده شهروندان از مترو را تسهیل کند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: من به سوال شما پاسخ نمی‌دهم.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان در هفته از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ گفت: یکی از اقدام‌های خوب مدیریت شهری تهران اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو و پویش تهران بی‌دود است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران همواره از این پویش استقبال و در آن شرکت کردم و همواره در روزهای سه‌شنبه به وسیله  ناوگان حمل و نقل عمومی به محل کار خود می‌روم.

فراهانی ادامه داد: به صورت میانگین از تمام مسیرها و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس  استفاده می‌کنم و استفاده من از ناوگان حمل و نقل عمومی به مسیر خاصی محدود نمی‌شود.

او تصریح کرد: من از نزدیک شاهد زحمت مردم در شلوغی ایستگاه‌های مترو و بی آر تی هستم و امیدوارم با حمایت دولت موضوع اضافه شدن واگن‌های جدید به خطوط مترو، هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سئوال که آخرین چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: نزدیک به یک ماه گذشته از خط ۲ مترو برای جا‌به‌جایی استفاده کردم.

الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درباره میزان استفاده خود از مترو و اتوبوس با تأکید بر اینکه من جزء یکی از استفاده کنندگان دائم مترو هستم، افزود: برای شرکت در جلسه‌های شورای شهر تهران از خط ۱ مترو استفاده می‌کنم و برای رسیدن به صحن شورای شهر تهران در ایستگاه امام خمینی(ره)  از قطار پیاده می‌شوم.

او در پاسخ به این سوال که با شلوغی خط ۱ مترو چه می‌کنید؟ گفت: شلوغی و ازدحام جمعیت جزء جدایی ناپذیر مترو است و ازدحام جمعیت مترو از ایستگاه مفتح به سمت بازار تهران بیشتر می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چه میزان از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ ادامه داد: خیلی کم از اتوبوس استفاده می‌کنم، مگر آن‌که مقصد من مکانی در خیابان ولیعصر(عج) باشد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که در هفته چه میزان از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ گفت: نزدیک به ۲ هفته پیش بود که از خط ۲ مترو استفاده کردم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: خیلی وقت است که سوار اتوبوس‌های بی آر تی نشدم و یکی از علت‌های آن هم این است که با توجه به مسیرهای رفت و آمد من استفاده از بی آرتی برای رسیدن به مقصد مشکل است.

حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که چه میزان از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ گفت: آخرین باری که سوار مترو شدم به زمان قبل از آسیب دیدگی زانو‌ام باز می‌گردد که برایم اتفاق افتاد و آن هم یک ماه پیش بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: به دلیل سکونت من در شهر ری آخرین باری که سوار مترو شدم ایستگاه شهر ری در خط ۱مترو تهران بود و آخرین باری که سوار اتوبوس های بی آر تی شدم به چند ماه گذشته باز می‌گردد و دلیل این امر نامناسب بودن مسیر رفت و آمد من برای استفاده از بی آر تی است.

شهربانو امانی رئیس کمیته خیابان کامل شورای شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که آخرین بار چه زمانی از مترو و اتوبوس استفاده کردید؟ گفت: در طول هفته چند نوبت از مترو استفاده می‌کنم و از نزدیک شلوغی مترو را لمس کرده‌ام.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به دلیل مشغله‌های کاری و مناسب نبودن مسیر انتخابی اتوبوس نمی‌توانم به صورت دائم از اتوبوس‌های بی آر تی استفاده کنم و لازم است شهروندان بدانند  که شورای پنجم شهر تهران در تلاش است با گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی تا حد زیادی از ازدحام جمعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بکاهد.

آرش حسینی میلانی دیگر عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سئوال که چه میزان در هفته از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید؟ با تأملی طولانی گفت: نه، در طول هفته استفاده قابل توجهی از مترو و اتوبوس ندارم.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهروندان از ازدحام جمعیت مترو و اتوبوس گلایه دارند؟ گفت: ازدحام جمعیت جزء جدایی ناپذیر ناوگان حمل و نقل عمومی است و مدیران  تصمیم گیر در پایتخت باید اهتمام ویژه ای برای رفع این معضل از خود نشان دهند و امیدواریم در ۲سال باقی مانده از عمر شورای شهر پنجم اقدامی موثر در این مسیر انجام شود.

بهاره آروین، ابراهیم امینی، مرتضی الویری و افشین حبیب زاده  از اعضای شورای شهر تهران پاسخگوی این پرسش نبودند که در طول هفته چه میزان مشتری ناوگان حمل و نقل عمومی هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۸
هر وقت شهرداري فهميد كار درست رو بايد انجام بدن نه كاري كه به نفعشونه اونوقت شهر درست ميشه
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
آقای هاشمی شما که سوار اتوبوس شدی بادیگارداتو چیکار کردی؟
سیامک
۰۴:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
یه پیشنهاد اگر واقعا می خواین کاری کنید بیاین مترو رو رایگان کنید کل پول بنزین رو بردارین برای مخارج ناوگان متروی کشور از شیر مادر حلالترتون معیشتی پیشکش مترو خدایا آآآآممممیییین
ناشناس
۰۳:۰۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
دلیلش جمعیت زیاده
توی بقیه شهرستان ها کار نیست که مردم ریختن تو تهران. چرا نمی‌خواهید بپذیرید که همه چیز زنجیروار بهم مربوطند. وگرنه تهران جای زندگی نیست. چرا که مردم توی تهران ۳_۴ ساعت توی مسیر رفت و برگشت از کار می باشند ولی در سایر شهرها مردم فقط ۵_۶ ساعت کار میکنند. منتها در سایر شهرها کار کم است. و امکانات رفاهی نیز کمتر
ظرفیت مترو رو باید ده برابر کنند تا جوابگو باشه که امکانش نیست.
علی
۰۲:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
بیشتر مردم همین بیماری هارو دارن و اکثر مسولین بخاطر این بیماری ها از مترو و اتوبوس استفاده نمی کنن. خب مایی که مجبوریم استفاده کنیم چی؟ فرق ما و شما از زمین تا آسمونه
حسین
۰۱:۳۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
باسلام
سالهاست قسمتی اززیرسازی خط متروی پرنداماده است ونیازانچنانی نیزبه واگن نیست چون هم اکنون قطارتافرودگاه حضرت امام(ره)سیردارداماهیچ اقدامی جهت راه اندازی آن نمیشود
ناشناس2
۱۸:۳۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
باتوجه به متن گزارش استنباط میشود که بیش از80درصداعضای محترم شورا داری بیماری قلبی،تنفسی و حرکتی میباشند.سوال اینکه اعضای شورا چه راه کاری جهت رفاه طیف عظیمی از مردمی که دارای همین مشکلات هستند ارایه میدهد؟
محمد
۱۸:۲۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
سواره ، از پیاده خبر نداره.
کیان
۱۷:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
بغیر از روسای محترم سه قوه همه مسولان باید سحر خیز باشند و مثل مردم با اتوبوس و مترو به سر کار بروند تا اثبات شوند پیرو مولا علی ع هستند و لایق تصدی مسولیت وگرنه این نشانه نا شایسته بودنشان است
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اگر دولتمندان با وسایل نقلیه استفاده میکردند .از نزدیک با مشکلات حمل و نقل آشنا میشدند .شاید سعی در برطرف کردن مشکلاتش می کردند .باید دولتمندان بفهمند .همین ملت آنها را انتخاب کرده آند و جوابگو باشند
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
واقعا مسئولان از جنس مردم هستند ودرد آشنا!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
YJC عزیز، علت استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی، فقط اشرافی گری است
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
باجه های شارژ بلیط دیگه رسید شارژ بلیط رو نمیدن.مثلا ده هزارتومن پول میدی ولی مشخص نمیشه کارتت رو چقدر شارژ کردن.
کمبود کاغذ شده بهونه که رسید ندن
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مبلغ د و هزار دویست نود دو ریال مانده ی کارت داشتم مبلغ پنجاه هزار ریال‌ نقدی کارت‌را شارژ کردم‌ولی تقریبا هزار دویست تومن کمتر شارژ شد
این بار دوم است که با این کلاه برداری در مترو رو برو‌شدم اعتراض کردم ولی کسر جوابگو نبود
سینا
۱۶:۱۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
سلام
در برخی از روزهای آلوده شهر تهران اتوبوس و مترو نیم بها میشه،تا مردم تشویق بشن به استفاده، چندتا واگن یا قطار به مترو و چند اتوبوس اضافه میشن به شبکه حمل و نقل؟ هیچی!
ظرف پر شده سر ریز هم کرده حتی روزهای عادی نمیشه تو مترو تنفس کرد در ازدحام جمعیت
شما دارید مردم رو با کدوم ظرفیت دعوت میکنید به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی؟
و جالب تر اینکه دقیقا تو همین روزهای آلوده نه اتوبوس سر وقت میاد و نه مترو
قضاوت با خود شما و صحت ادعای من هم قابل اثبات هست
ممنونم yjc عزیز
بختیاری
۱۲:۲۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
همه مدیران و مسولان کشوری و ما مردم شهرها باید به این نتیجه برسیم که ریه های خود و فرزندانمان را با پر کردن دود به سمت بیماریها و سرطان نبریم و این را به یاد داشته باشیم که #استاندارد کلان شهرها ،سوخت بر‌ق
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
منم برای فان از مترو استفاده میکنم
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
خودرو های صفر کیلومتری که براشون خریدن رو چه کسی یا کسانی استفاده میکنه . اگر از تاکسی و اتوبوس و مترو برای رفن و آمد استفاده میشه پس خودرو ها رو تحویل بدهند .
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
خدومون کردیم که .... برخودمون باد
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
ناهید خدا کرمی ، متاسفانه امکان استفاده از مترو ندارم چون مشکل تنفسی دارم و ازدحام جمعیت هم زیاده ، خوب اگه یه فرد عادی بودی اینطوری حرف میزدی
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
ملت ایران کی باید ببلوغ سیاسی برسن .خدا عالمه. اینا فقط یفکر جیبشونن
رحیم
۱۱:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
من هنوز نمیدونم این شورای شهریها چی میگن؟ مجلس با اون همه دبدبه و کبکبه کاری نمیکنه.این شورای شهریها چیکار میخوان بکنن.
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
شورای شهر حقوقش خیلی خوبه
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مسولین پر کار بی خروجی
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مترو خط 5 از ساعت ده صبح به بعد تو هر ساعت دو تا بیشتر قطار نمیاد
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
عجبا
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
من چند تا راهکار می گم به این ها بگید:

1-در ساعات شلوغ مترو و بی آر تی بدون صندلی یا با چند صندلی بفرستید تا مردم بیشتری جا بشوند

2-کسانی که با هجوم وارد میشن را حراست مترو باهاشون برخورد کنه تا درست سوار بشوند

3-برای کسانی که جلوی بسته شدن در را می گیرند جریمه تعیین کنید
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
هرکسی تو زندگیش فقط یکبار سوار خطوط بی آر تی بشه برای تا ابدش کافیه !!! یعنی چشمتون نبینه ....!!!؟؟ خدا پدر چرخ گوشتی رو بیامرزه !!! مردم تو دست و پای هم له میشن از سر وکله هم بالا میرند !!!
کاش میشد وصفش کرد با کلمات باید برین و ببینید مردم چی می کشن اونجا !!! مخصوصا" مسیر راه آهن - میدان تجریش !!!! و قتی پیاده میشی از بس که فشارت دادند راه تو گم می کنی باید یک مدتی رو بشینی تا حالت بیاد سرجاش اگر اون وقت جونی برات موتده بود به مسیرت ادامه بدی !!!!؟؟؟
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
باید کی کار کند؟
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
کسای که پشت میز میشینند دیگه یاد شون می‌ره که اونا از مردمن دیگه شروع میکنن از مشکلات خودشون نه مردم اگه بدونن درد مردم چیه همراه مردم میشن تا دردی ازشون درمان کنند
*****
۰۸:۰۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
واقعا خنده دار و بعد گریه دار است!!!