فرانسوا دو روژی، وزیر محیط زیست فرانسه در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: «طبق کنوانسیون ۱۹۴۴، بر نفت سفید در هیچ کشوری در دنیا مالیات بسته نمیشود؛ اما این کنوانسیون زمانی مطرح شد که تغییرات آب و هوایی و یا گازهای گلخانهای مشکل ما نبود».
دو روژی در ادامه تاکید کرد: «این کنوانسیون باید تغییر کند. این اولویتی است که ما میخواهیم ببینیم کمیسیون بعدی اتحادیه اروپا با آن چه خواهد کرد».
اقدامات پیشین اتحادیه اروپا در خصوص مالیات بر انتشار گاز دی اکسید کربن که خطوط هوایی ایجاد میکنند موفق نبوده است. پیشنهاد سال ۲۰۱۱ که خطوط هوایی را مجبور میساخت در پروازهایی که در و یا به اتحادیه اروپا انجام میشود مجوز انتشار گاز دی اکسید کربن خریداری کنند با مقاومت چین و دیگر کشورها کنار گذاشته شد.
این در حالی است که دولت مکرون درخواستهای مخالفان را مبنی بر ممنوعیت برخی از پروازهای داخلی به منظور تشویق مردم برای سفر با قطارهای سریع السیر رد کرده است. وزیر محیط زیست فرانسه در این خصوص گفت: «این موضوع خیلی جدی نیست. من همیشه فعال سبز بودم، اما این پیشنهاد بدان معناست که ما دیگر نمیتوانیم در فرانسه از هواپیما استفاده کنیم».
کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو سوخت هواپیماهای غیرنظامی را از مالیات معاف کرد. اما فعالان محیط زیست معتقدند سوخت هواپیماها باید شامل مالیات شود تا میزان حمل و نقل هوایی کاهش یابد و به دنبال آن انتشار گازهای گلخانهای که موجب افزایش دمای کره زمین شده است محدود شود.
انتهای پیام/