وی در خصوص آخرین اقدامات آن مرکز، پیرامون سیلابهای اخیر در کشور به ارایه توضیح پرداخت و گفت: حضور همکاران کارشناس و متخصص مرکز در نخستین روزهای وقوع سیلاب در استانهای گلستان، لرستان و شیراز و بررسی آثار سیل بر ساختمانها، ابنیه، راهها و پلها از مهمترین کارهایی بود که انجام شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه گزارش مقدماتی سیلاب توسط کارشناسان و متخصصان مرکز با همکاری متخصصان دانشگاهها و سایر مراکز تحقیقاتی، تهیه، تدوین و ارایه شد، افزود: نشست تخصصی سیل در مرکز تحقیقات در اردیبهشتماه برگزار شد که مورد استقبال جامعه علمی و تخصصی قرار گرفت. به دنبال آن، وزیر راه و شهرسازی به مرکز و شخص بنده مسئولیت دادند تا گزارشهای مربوط به سیل را آماده کنیم و برای وزارتخانه ارسال کرده تا پس از جمع بندی به ریاست جمهوری ارایه شود.
بیشتر بخوانید:تشکیل کنسرسیومی از بانکها برای تامین مالی ساخت و ساز/ بانک مسکن به بانک توسعهای تبدیل شود
شکرچی زاده تصریح کرد: گزارش تکمیلی سیلاب در هفتههای آتی تهیه و به وزیر راه و شهرسازی ارایه میشود.
استاد دانشگاه تهران در خصوص بررسیهای سیلاب، توضیح داد: مجموعه بررسیهایی که تاکنون انجام شده، نشان میدهد که باید در اصول و ضوابط شهرسازی تجدیدنظرهایی صورت بگیرد. این تجدیدنظرها به ویژه در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی و در موضوع حریم کیفی و کمی رودخانهها باید انجام گیرد.
وی افزود: بسیاری از تخریبهای سیلابهای اخیر به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی و همچنین رعایت نشدن قوانین و مقررات در ساخت و ساز ساختمانها در مسیر رودخانهها بوده که ضرورت دارد در این مورد در اسرع وقت اصلاحات لازم انجام شود تا در صورت بروز سیلاب احتمالی، شاهد تکرار خسارتهای جبران ناپذیر نباشیم.
شکرچی زاده با تاکید بر اینکه نباید در حریم رودخانهها ساخت وسازی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: مبحث ششم مقررات ملی ساختمان در ویرایشهای پیشین خود مواردی را متذکر شده بود که متاسفانه در سیلاب اخیر شاهد بودیم بخش عمدهای از آنها نادیده گرفته شدهاند.
وی ادامه داد: علاوه بر نادیده گرفتن مبحث ششم مقررات ملی و کنترل ساختمان در موضوع پلها در مسیر رودخانهها، دستورالعملها و ضوابطی وجود داشت که بسیاری از آنها در ساخت و ساز مورد بیتوجهی قرار گرفتند و باعث ایجاد خسارتهای جبران ناپذیری شدند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات میدانی، مقرر شد تا مرکز تحقیقات، پیشنهادهای خود را مطرح کنند و اصلاحاتی که در ضوابط شهرسازی و همچنین دستورالعملهای ساخت و ساز، طراحی و مقاوم کردن ساختمانها در برابر سیلاب، ارایه کند. این دستورالعمل همچنانکه برای طراحی ساختمانها در برابر زلزله وجود دارد در خصوص سیلاب نیز تهیه، تدوین و ارایه میشود.
شکرچیزاده ادامه داد: در مورد زیرساختها، پلها و مسیر رودخانهها نیز مقرر شد تا دستورالعملها و آییننامههایی که وجود دارند، دستهبندی شود و اگر لازم است در مفروضات مهندسی از جمله دوره بازگشت، ارتفاع پلها و سایر موارد، تجدیدنظرهایی انجام شود، و اصلاح آن موارد نیز در دستورالعملها لحاظ شوند.
وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال آماده سازی و تهیه و تدوین دستورالعملهای جدید با سفارش معاونتهای مرتبط وزارتخانه راه و شهرسازی است.
شکرچیزاده گفت: هماکنون در حال آماده کردن پیشنهادهایی هستیم تا بتوانیم دستورالعملهای جدید را با سفارش معاونتهای مرتبط وزارتخانه تدوین کنیم. آنچه مسلم است این است که مجبور هستیم برخی از ساخت و سازها را چه در بخش ساختمان و چه در بخش پلها و جادهها انجام دهیم، قاعدتا باید دستورالعملهای موجود اگرچه ممکن است که نقایصی داشته باشند، ملاک عمل قرار بگیرند و شرکت ساخت و سازمان راهداری حتما دستورالعملهای موجود را ملاک عمل قرار دهند.
به گفته وی، چنانچه این دستورالعملها ملاک عمل قرار نگیرند و نقایصی که پیشتر در طراحیها وجود داشت، داشته باشیم بسیار آسیب پذیر خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: سیلاب میتواند دوره بازگشتهای کوتاهی داشته باشد و مطابق اظهارنظر کارشناسان به دلیل تغییر شرایط اقلیمی میتواند خطر سیلاب به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. به همین دلیل به دستور وزیر راه و شهرسازی باید مفروضات مهندسی، مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی یکی دیگر از ماموریتها خود را که با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی همراه بوده، همکاری با گروه ویژه رییس جمهور در تدوین گزارش تکمیلی سیلاب عنوان کرد و گفت: گروه ویژهای با دستور رییس جمهوری با مسئولیت نیلی رییس دانشگاه تهران تشکیل شده است که بنده به عنوان رابط وزارتخانه در کیمته ارزیابی سیلاب حضور دارم. این گروه مکلف شده تا ظرف شش ماه گزارشها را آماده و ارایه کند.
شکرچیزاده یادآور شد: به جهت آنکه چندین سال بود با خشکسالی روبهرو بودیم آنطور که باید و شاید موضوع سیل را در ساخت و سازها واحدهای شهری، شهرها و ابنیه فنی موردتوجه قرار ندادیم. سیلاب امسال نشان داد که توجه به مساله فوق ضرورت دارد.
وی گفت: گزارشی که پیشتر با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای آماده کرده بودیم نشان میداد که از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیاردتومان خسارت سیل را در ابنیه فنی داشتیم که عمده آنها به دلیل سیل بود. امسال خسارتهای سیل، به بیش از ۱۰ هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرد.
انتهای پیام/