سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

­روزنامه صباح ترکیه بررسی کرد؛

آیا خرید اس-۴۰۰ از روسیه آینده ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

­روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله‌ای نوشت تنش‌ها در موضوع خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه به بالاترین حد رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صباح در مقاله‌ای نوشت: مسائلی مانند خرید سامانه‌های اس-۴۰۰‏, تحولات در شرق مدیترانه، مسائل اقتصادی و مسئله ”پ ک ک - پ‌ ی د“ همگی می‌توانند در یک سال آینده نتایجی داشته باشند که آینده ترکیه را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.

در مسئله خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ (از روسیه) تنش‌ها به بالاترین حد رسیده است. آمریکا همچنان در پی آن است که ترکیه را از خرید این سامانه‌ها منصرف کند و یا چنانچه ترکیه بر خرید این سامانه‌ها اصرار کند، گام‌هایی با هدف مجازات آنکارا بردارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی اختلافات در زمینه سامانه‌های اس-۴۰۰ و هواپیما‌های اف-۳۵ موافقت کرد، اما پنتاگون با این اقدام نیز مخالف است. به عبارتی می‌توان گفت، دستگاه سیاسی آمریکا در پی جلب رضایت ترکیه نیست بلکه برای دور کردن ترکیه از آمریکا تلاش می‌کند.

صباح می‌نویسد: اگر آمریکا پیش از آنکه ترکیه از روسیه سامانه‌های اس-۴۰۰ خریداری کند ترکیه را تهدید می‌کرد شاید امکان ارزیابی این تهدید‌ها به عنوان تلاشی برای قانع کردن آنکارا وجود داشت، اما گام‌های اخیر آمریکا نه تنها ترکیه را قانع نمی‌کند بلکه موجب دور شدن این کشور از آمریکا خواهد شد. این رفتار دولت آمریکا اگر ادامه یابد نتیجه‌ای نخواهد داشت. ترکیه اگر واقعا خواستار آن است که بازیگری مستقل و واقعی در عرصه سیاست خارجی باشد باید موضوع خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ را تا پایان ادامه دهد. اگر ترکیه به علت نگرانی‌های اقتصادی و یا فشار‌های مشابه از ادامه اجرای این قرارداد منصرف شود با عواقب بسیار خطرناکی مواجه خواهد شد؛ لذا ترکیه تا حد امکان مقاومت خواهد کرد. پشت سر گذاشتن این روند به ترکیه برای ساختن آینده خود کمک‌های بزرگی خواهد کرد.

صباح نوشت: در شرق مدیترانه زمینه سازی برای اعمال فشار بر ترکیه از مدت‌ها پیش آغاز شده است. مصر، اسرائیل، یونان و بخش یونانی نشین قبرس اتحادی تشکیل داده‌اند که می‌تواند به منافع ترکیه زیان برساند. آمریکا نیز از آنان حمایت می‌کند. تا زمانی که طرف آمریکایی به این موضع خود ادامه دهد، ترکیه بیش از پیش به طرف روسیه سوق خواهد یافت.

ترکیه در این اوضاع پیچیده نیز به عملیات‌های نظامی خود ادامه می‌دهد. اجرای عملیات «پنجه» در شمال عراق بخشی از راهبرد ترکیه است. منطقه کوهستانی قندیل از سال‌ها پیش یکی از مراکز نظامی پ ک ک بوده و همه حملات علیه ترکیه از این مرکز فرماندهی شده است. هنوز مشخص نیست که عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق تا قندیل گسترش خواهد یافت یا نه، اما قطعا می‌توان گفت که با محاصره قندیل راه نفوذ عناصر پ ک ک به ترکیه بسته خواهد شد.

در پایان این مقاله آمده است: مسئله دیگری که با آن مواجهیم مسئله حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه و طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است. آمریکا و ترکیه هنوز به موضع مشترکی در این باره دست نیافته‌اند. بی تردید دست یافتن به چنین موضعی آسان نخواهد بود. ترکیه باید خود را برای مبارزه طولانی مدت آماده کند.

صباح می‌افزاید: همه این‌ها به قدرت اقتصادی ترکیه بستگی دارد. با توجه به افزایش قیمت ارز‌های خارجی در ترکیه و تلاطم اوضاع اقتصادی ترکیه باید این را گوشزد کرد که قدرت‌های خارجی در همه زمینه‌هایی که به آن اشاره شد برای ضربه زدن به اقتصاد ترکیه تلاش خواهند کرد؛ لذا سر و سامان دادن سریع به اوضاع اقتصادی ترکیه ضروری است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.