وی افزود: به عنوان رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به طور رسمی این موضوع را تکذیب میکنم و معتقدم ترخیص خودروهای راکد در گمرک ایران به صرف اقتصاد کشور است اما موضوعی که توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مورد اعتراض واقع شده است نحوه محاسبه تعرفه صدور گواهیها اسقاط خودروهای فرسوده است.
بیشتر بخوانید: نمیتوان گواهی ترخیص خودروها را با نرخ سال ۹۲ صادر کرد
گودرزی تصریح کرد: در گذشته تعداد اندکی از واردکنندگان خودرو گواهیهای اسقاط را با قیمت پایین خریداری می کردند و در بازار با قیمتهای بالاتری به فروش میرساندند که همین موضوع اعتراض مراکز اسقاط خودرو را در برداشت.
وی با اشاره به اینکه وظیفه واردکنندگان خودرو این است که به ازای واردات یک دستگاه خودرو، یک تا سه دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج کنند، افزود: واردکنندگان طبق روال باید در مسیری که قانون برای آنها تعریف کرده است هنگام تحویل خودرو به مشتری گواهی اسقاط خودرو داشته باشند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تاکید کرد: شایعاتی از قبیل اینکه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با ایجاد انحصار در فروش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، روند ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک را با مشکل مواجه کرده است هم از جمله مواردی است که رسما آن را تکذیب میکنم. مراکز اسقاط خودرو به دنبال کسب منافع شخصی نبوده بلکه در پی حفظ سرمایه انباشته خود است. حال مراکز اسقاط خودرو چند راه برای حل مشکل این واردکنندگان به آن ها پیشنهاد می دهد. یکی از این راه ها این است که واردکنندگان به ازای هر گواهی اسقاط، یک خودروی فرسوده به ما تحویل دهند و ما برای گواهی اسقاط آنها قیمت تعیین نکنیم.
وی ادامه داد: راه حل دیگر هم این است که کارشناسان رسمی دادگستری یک نماینده از صنف مراکز اسقاط خودرو، یک نفر از انجمن واردکنندگان خودرو و یک نماینده از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را سر یک میز جمع کند تا این سه نماینده نرخی را برای صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تعیین کنند. ما هم نرخ تعیین شده را به طور قطعی می پذیریم.
گودرزی تصریح کرد: با توجه به اینکه نوسانات در نرخ بسیاری از کالاها بوجود آمده است قطعا قیمت اسقاط خودروها هم باید افزایش یابد. بنابراین اگر واردکنندگان بخواهند گواهی اسقاط خودروهای خود را با نرخ چند سال گذشته دریافت کنند به دور از منطق اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه گواهیهای اسقاط صادر شده توسط مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با سرمایه گذاری شخصی اعضای این اتحادیه تهیه شده است، گفت: هیچ مشکلی در واگذاری گواهی به مردم نداریم تنها اعتراض ما به نحوه قیمت گذاری گواهیهای اسقاط و عدم بروزرسانی این قیمت هاست.
این مقام مسئول اظهار کرد: گواهی اسقاط در هر سال قیمت خاصی داشته و دلیل آن هم تفاوت قیمت قراضه آهن در هر روز است. بطور مثال در یک روز خودروی فرسوده را در حد ۲ میلیون تومان خریداری میکردیم، اما امسال قیمت خودروی فرسوده هم با توجه به افزایش قیمت خودروهای صفر، تغییر پیدا کرده است و نمی توانیم خودروی فرسوده را زیر ۶ میلیون تومان خریداری کنیم.
به گفته وی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور تنها یک نهاد حامی است و هیچ دخالتی در تعیین نرخ گواهی اسقاط خودرو آن هم در مراکز اسقاط و بازیافت نداشته و ندارد.
انتهای پیام/