سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سود تولید طلای سرخی که به جیب دلالان می‌رود

کردستان در حالی قطب تولید توت‌فرنگی در کشور است که خبری از کارخانه و صنایع تبدیلی این محصول در استان نیست و دسترنج و سود محصولات کشاورزان زحمت‌کش تنها به جیب دلالان می‎رود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، کردستان در حالی قطب تولید توت‌فرنگی در کشور است که به‌دلیل بی‌توجهی و عدم حمایت مسئولان از کشاورزان، نبود کارخانه، سردخانه، صنایع تبدیلی، بازار فروش و صادرات دسترنج و سود محصولات این قشر زحمت‌کش به جیب دلالان و واسطه‎ها می‎رود و برای فرآوری و بسته‌بندی به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

در واقع طلای سرخی که کشاورزان کردستانی با زحمت زیاد آن را می‌کارند و برداشت می‌کنند در نهایت با برند استانی دیگر وارد بازار مصرف می‌شود و هیچ نام و نشانی از کردستان در آن به چشم نمی‌خورد.

مولایی یکی از کشاورزان روستای مابین سنندج-کامیاران   با ابراز گله‌مندی از عدم حمایت مسئولان از توت‌فرنگی‌کاران و نبود بازار فروش اظهار داشت: متأسفانه تمام زحمات ما در جیب دلالان می‌رود.

وی افزود: دلالان توت‌فرنگی را با قیمت‌های پایین از ما می‌خرند و خودشان با قیمت‌های بالا در بازار می‌فروشند در حالیکه هزینه‌هایمان به‌شدت بالا رفته و اگر کارخانه‌ای در استان کردستان بود و صادرات این محصول انجام می‌شد، بازار فروش آن رونق پیدا می‌کرد.

کشاورز کردستانی گفت: از مسئولان درخواست داریم که برای ایجاد کارخانه و صادارت این محصول تدبیری بیندیشند تا هم از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کرده و هم هزاران نفر از این طریق نیز بتوانند دارای شغل شوند.

مولایی می‌گوید: درآمد حاصله از فروش توت‌فرنگی یک‌سوم از زحمات ما را جبران نمی‌کند و امسال تعداد زیادی از کشاورزان بی‌خیال کاشت توت‌فرنگی شدند و به کاشت گوجه‌فرنگی روی آوردند.

گفتنی است؛ برداشت توت فرنگی در استان کردستان هرساله از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و معمولاً تا پایان خردادماه ادامه دارد. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/س

برداشت توت‌فرنگی در کردستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.