سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروسازان بزرگ آمریکا قربانیان اصلی جنگ تجاری ترامپ با مکزیک

کارشناسان اقتصادی، شرکت‌های خودروسازی بزرگ آمریکا از جمله «جنرال موتورز» و «فورد» را قربانیان اصلی جنگ تجاری رئیس‌جمهور این کشور با مکزیک می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایم، کارشناسان صنعتی و اقتصادی معتقدند جنگ تعرفه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه مکزیک به راه انداخته است، می‌تواند شرکت‌های خودروسازی بزرگ این کشور را قربانی کند.

به گفته این کارشناسان، سیاست تعرفه‌ای ترامپ علیه مکزیک زیان‌های اقتصادی زیادی را متوجه شرکت‌های خودروسازی فورد و جنرال موتور خواهد کرد. خودروسازان بزرگ آمریکایی از جمله جنرال موتورز و فورد دارای کارخانه‌های متعددی در کشور مکزیک بوده و از این طریق از منافع کارگران ارزان قیمت از طریق ساخت وسایل نقلیه یا قطعات در خارج از کشور پیش از واردات آن‌ها به آمریکا برای فروش، بهره‌مند می‌شوند.

براساس آمار، آمریکا در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۳ میلیارد دلار وسایل نقلیه را از مکزیک وارد کرده، که از واردات سایر کالا‌ها پیشی گرفته است. روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد نزدیک به ۲۲ درصد از وسایل نقلیه شرکت خودروسازی جنرال موتورز که سال گذشته در آمریکا به فروش رسیدند، از مکزیک وارد شدند. بنا به این گزارش، این رقم برای شرکت خودروسازی فورد ۱۰ درصد بوده است. شرکت‌های خودروسازی فورد و جنرال موتورز در صورت اعمال این تعرفه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای واردات قطعات و وسایل نقلیه از مکزیک بوده و در زنجیره پیچیده تامین این شرکت‌ها اختلال ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دارد به منظور فشار بر مکزیک در راستای مقابله با مهاجران آمریکای مرکزی که قصد عبور از مرز‌های آمریکا را دارند، بر همه واردات مکزیک ۵ درصد تعرفه اعمال کند. دونالد ترامپ در توئیت اخیر خود نوشت در دهم ژوئن آمریکا به همه کالا‌های وارداتی از مکزیک پنج درصد تعرفه اعمال خواهد کرد، مگر اینکه تا آن زمان مهاجران غیرقانونی که از طریق مکزیک وارد آمریکا می‌شوند، متوقف شوند. این تعرفه‌ها تا زمانی که مشکل مهاجرت غیرقانونی رفع نشود به تدریج افزایش خواهند یافت.

کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای درباره جنگ تجاری ترامپ علیه مکزیک اعلام کرد: بنابر درخواست رئیس جمهور از تاریخ دهم ماه ژوئن ۵ درصد به تعرفه‌های گمرکی تمامی کالا‌های وارداتی از مکزیک افزوده خواهد شد. این رقم در صورت تداوم  هجوم موج مهاجران غیرقانونی به مرز‌های جنوبی، در تاریخ اول ژوئن به ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.