سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف برجام فراتر نرفته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران هنوز از سقف‌های مجاز توافق هسته‌ای فراتر نرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران هنوز از سقف‌های مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر نرفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ 20 ماه مه (30 اردبیهشت) 174.1 کیلوگرم بوده (در ماه فوریه این میزان 163.8 کیلوگرم بوده است) که پایین تر از میزان مجاز ایران بر اساس توافق هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش امروز خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم با غنای 3.67 درصد ایران از 163.8 کیلوگرم در ماه فوریه به 174.1 کیلوگرم رسیده است. این میزان افزایش با افزایش 10-15 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم ایران در هر سه ماه همخوانی دارد. در توافق هسته‌ای برجام، سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران 202.8 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

ذخائر آب سنگین ایران نیز از 124.8 متریک تن در ماه فوریه به 125.2 متریک تن رسیده است که این رقم نیز در محدوده سقف مجاز 130 متریک تن است.

دیپلمات‌های غربی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند علی‌رغم افزایش اندک ذخائر مواد هسته‌ای ایران، این کشور به احتمال زیاد تولید اورانیوم خودش را افزایش داده، اگرچه هنوز میزان این افزایش مشخص نیست. دیپلمات‌ها گفته‌اند ایران ممکن است اوایل ماه ژوئیه به مرز سقف اورانیوم مجاز خود در برجام برسد.

براساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش "یوکیا آمانو" 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو اژانس قرار می گیرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌های و تاسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی را ارایه می‌کند.

نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در دهم ژوئن بمدت پنج روز در مقر آژانس در وین برگزار می شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ایران ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
آژانس بهتره به جای این حرفا به اونا فشار بیاره که تعهداتشون رو انجام بدن
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سرعت بدید به کار
ء
۰۱:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
لبیک امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی
محمد
۰۱:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
مردانه دیگه به چیه این برجام دلخوشید آخه، تمومش کنید این توافقی رو که طرفین واسش هيچ هم ارزش قائل نشدند
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
هرگاه شما در اثر اشتباه یا غفلت بخواهید امتیازی به بدشمن بدهید این کار دشمن را دچار شک و تردید خواهد کرد. دشمن مجبور می شود تا موقعیت ما را چند بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد و در این فاصله هم احتمال خطای دشمن و خستگی روحی و روانی آنها بیشتر می شود و هم ما پی به اشتباه خودمان می بریم