سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوتگ‌ها یا برکه های آب،استخر مرگ کودکان معصوم

روز گذشته ۳ کودک دختر معصوم در هوتگ یا برکه‌های آب در روستایی در دشتیاری چابهار غرق شدند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  جان باختن سه دختر کمتر از ۱۰ سال بر  اثر غرق شدن در هوتگ، غرق شدن یک پیرمرد در هفته‌های گذشته و چندین راس دام سبک و سنگین و شماری دیگر از روستاییان در سالهای گذشته سبب رنجش و ناراحتی مردم شده است.

هوتگ(گودال حفر شده برای ذخیره آب) منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستائیان و احشام در بخش های دشتیاری، پلان و مرکزی شهرستان چابهار محسوب می شود اما متاسفانه پس از بارندگی ماههای اخیر و آبگیری آنها به استخری برای مرگ کودکان و احشام تبدیل شده است.

** هوتگ یا هوتک چیست و چرا ساخته می شود

هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد.

این گودال در زبان بلوچی به هوتِگ یا هوتک مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.

هوتگ های موجود و ساخته شده در طول سالهای گذشته در روستاهای شهرستان چابهار برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت نیازمند تخصیص اعتبار هستند تا بتوان پس از آبگیری از ۶ ماه حتی تا یکسال برای کشاورزی و مصارف شستشو از آنها استفاده کرد.

هوتگ ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند و حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت. در واقع هر هوتگ را می توان طرحی از طرحهای آبخیزداری عنوان کرد که قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند و از آن به عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب و در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود.

در ۲۰ سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها و رها نشدن آب از سد زیردان بیشتر هوتگ های پایین دست بر اثر توفان‌های گرد و خاک رسوب گرفته و نیازمند لایروبی فوری برای آبگیری مجدد هستند و هم اینک که بر اثر بارندگی پرآب شدند نیاز به توجه بیشتر و لایروبی دارند.

قدمت هوتگ به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام است

بومیان این منطقه قدمت هوتگ را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام می‌دانند که همچنان تا به امروز آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می‌کند.

هوتگ در واقع یکی از بهترین منبع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در بیش از ۴۰۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستان چابهار هستند.

بی‌آبی در حوزه دشتیاری بی داد می‌کند

بلوچزهی رئیس شورای استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تاسف از جان باختن سه دختر در منطقه دشتیاری  گفت: بی‌آبی در حوزه دشتیاری بی داد می‌کند، باید تکلیف روستا‌های فاقد شبکه آبرسانی مشخص شود، هوتگ‌ها تا چه زمانی باید جان کودکان را بگیرد.

بلوچزهی بیان کرد: در بخش مرکزی نیکشهر پروژه آب رسانی ۳ سال است تعریف شده، اما تعطیل است، آب و فاضلاب روستایی مقصر است و به موقع کار را انجام نمی‌دهد، وضعیت آبرسانی در روستا‌ها بسیار بد است.

وی افزود: بخاطر ۶۰۰ متر لوله و ۵۰۰ متر کابل و یک عدد ترانس دو سه هزار نفر از بی آبی رنج می‌برند و از آب هوتک‌ها استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه آب و فاضلاب روستایی باید موضوع را پیگیری کند، گفت: انتظار داریم برخی ادارات و ارگان‌های شهرستان چابهار در راستای مسؤولیت اجتماعی خود نسبت به درد مردم روستا‌ها بی تفاوت نباشند و برای تامین نیاز‌های اولیه آنان همکاری و هم افزایی بیشتری داشته باشند.

** ۱۰۰ درصد روستاهای چابهار با تانکر آبرسانی سیار می شوند

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان تنها نقطه ای از کشور است که ۱۰۰ درصد روستاهای آن با حدود ۵۰ دستگاه تانکر، آبرسانی سیار می شوند.

رحمدل بامری افزود: هوتگ ها پس از بارندگی های اخیر و در سالهای گذشته بخش بزرگی از مشکلات بی آبی را مرتفع کرده اند و مردم علاوه بر کشت درختان در اطراف هوتگ ها آب مورد نیاز خود برای شستشو و مصرف دام های سبک و سنگین را تامین و حتی برای رفع تشنگی به هوتگ ها مراجعه کرده اند.

وی بیان کرد: چابهار همجوار آب های اقیانوس هند و دریای عمان و نیازمند احداث آب شیرین کن و تکمیل اجرای شبکه های آبرسانی پایین دست سد زیردان و سد پیشین است تا بخشی از مشکلات بی آبی مرتفع شود.

سرپرست فرمانداری ویژه چابهار گفت: با همت و تلاش انجام شده بزودی بیش از ۲۰۰ روستای حوزه شهرستان چابهار از نعمت آب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند و تلاش برای آبدار کردن بقیه روستاها با تزریق اعتبار در حال انجام است.

وی با ابراز تاسف از فوت سه دانش آموز دختر خردسال بر اثر غرق شدن در هوتگ، خاطرنشان کرد: خانواده ها باید بیشتر مراقب فرزندان شان باشند تا شاهد چنین حادثه غمناکی نباشیم.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.